2015-09-26, 11:22
Medlem
Hej,

Sitter på drygt 100 tusen på mitt sparkonto i SEB utan ränta i dagsläget. Lägger över minst 10 tusen varje månad dit. Dessa pengar är till kontantinsattsen för en bostadrätt som jag vill köpa om ca 1 år.

Jag skulle alltså kunna låsa dess pengar 1 år samt fylla på varje månad med minst 10 tusen.

Finns det något annat jag skulle kunna placera dessa i för att tjäna lite pengar under det året som är kvar? Isk konto? Fonder känns ju sådär i dagsläget... Eller ska jag fortsätta som jag att bara ha allt på sparkontot? Är det värt att lägga över dessa på ett sparkonto med låg ränta tycker ni isf vilken? 1 år är ju inte så mycket.

Är inte så insatt i detta så hur skulle ni göra?
Citera
2015-09-26, 11:40
Medlem
Sebzors avatar
Satsa allt på en högriskfond!
Citera
2015-09-26, 11:59
Medlem
virablatiras avatar
Jag skulle testa sökfunktionen eller kanske kolla de aktuella trådarna här på fb innan jag startade ytterligare en tråd om något som alla vill veta men ingen har svar på
Citera
2015-09-26, 12:49
Medlem
Du har egentligen inte så mycket val. Aktiemarknaden har för hög risk så då återstår någon form av räntesparande. Tiden är även så kort att det inte blir lönsamt att välja en kapitalförsäkring eller ISK.

Om du inte vill ha någon risk ska du välja något konto med insättningsgaranti.
Om du är beredd att ta en liten risk skulle jag personligen placera en del hos t ex Akelius.
Undvik dock de företag som erbjuder allra högst ränta. Räntenivån speglar som regel risken i företaget.

http://www.sparkonto.nu/
Citera
2015-09-26, 13:16
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimaggion
Hej,

Sitter på drygt 100 tusen på mitt sparkonto i SEB utan ränta i dagsläget. Lägger över minst 10 tusen varje månad dit. Dessa pengar är till kontantinsattsen för en bostadrätt som jag vill köpa om ca 1 år.

Jag skulle alltså kunna låsa dess pengar 1 år samt fylla på varje månad med minst 10 tusen.

Finns det något annat jag skulle kunna placera dessa i för att tjäna lite pengar under det året som är kvar? Isk konto? Fonder känns ju sådär i dagsläget... Eller ska jag fortsätta som jag att bara ha allt på sparkontot? Är det värt att lägga över dessa på ett sparkonto med låg ränta tycker ni isf vilken? 1 år är ju inte så mycket.

Är inte så insatt i detta så hur skulle ni göra?
Du ger alldeles för lite information. Hur mycket pengar behöver du för denna bostadsrätt (vad ska dina 100k bli)? Därifrån får vi utgå från ditt (eventuella) risktagande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in