2021-02-24, 16:47
Medlem
Kommer man åt TSN (IPTV för min del) så pågår Scotties (kanadensiska dammästerskapen) för fullt. I en bubbla i Calgary i hjärtat av OS-byn 1988. Efter Scotties drar Briern (herrarna) igång med samma upplägg på samma plats, och lite efter det herrarnas VM, också det i Calgary.

Om det nu dyker upp någon ersättningsplats för damerna så är det inga skrämmande insatser från kanadensiska lag än så länge. Homan är ju bra, men höggravid Rachel (igen) vet jag inte hur hon skulle lösa ett VM. Blir nog ersättare i sådana fall. Jones blir lite sämre för varje säsong imo. Fleury har Chelsea Carey (som var rent av dålig på VM 2019) som ersättande skip. Håller Einarson som knapp favorit. Vann i fjol men fick ju aldrig representera på VM. Ett maxat Hasselborg är dock i utgångspunkt bättre.
Senast redigerad av MacReady 2021-02-24 kl. 16:52.
Citera
2021-02-24, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Lite pinsamt blir det när Hasselborg sätter sin sista sten på knappen och kommentatorerna översvallande säger att det visar på kvaliteten i damcurling.

Jag minns friluftsdagen i skolan, när vi fick prova sporten och jag var först ut bland 14-åringarna. Jag tittade på isen, vägde stenen och skickade iväg bumlingen, som stannade något bättre än hennes idag.
True story.

Curling är så mycket mer än det där rätt enkla och betydelselösa momentet.

Kan vi inte införa att varje land i VM får ha ett dam- och ett herrlag och så tävlar alla mot varandra utan hänsyn till kön. Det skulle nog hålla ett par år innan fruntimren börjar klaga och vill ha sina egna tävlingar. Det finns förstås skäl till att det inte införs.
Det fetade har nog många som provat curling gjort.
Skillnaden mot "proffsen" är att dom gör samma sten eller bättre i 10 försök av 10.
Citera
2021-02-24, 18:26
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Skillnaden mot "proffsen" är att dom gör samma sten eller bättre i 10 försök av 10.

Ja, det är ungefär som att slå en strike i bowling på första försöket (även kallat nybörjartur). Svårigheten ligger i att lyckas slå ner samtliga käglor tio gånger i följd.
Citera
2021-02-25, 09:58
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Ja, det är ungefär som att slå en strike i bowling på första försöket (även kallat nybörjartur). Svårigheten ligger i att lyckas slå ner samtliga käglor tio gånger i följd.
Om man drar upp svårigheten lite och inte bara pratar om en dragning in på knappen så skulle jag säga att det är en av dom roliga grejerna med att spela curling. Lite då och då så sätter man slag som man egentligen inte borde, såna som man knappt ser på OS. Dom kan man leva länge på.
Och likadant tvärtom, eftersom vi alla vet att skadeglädje är den enda sanna glädjen, ibland när man ser nån i den absoluta eliten missa totalt, en dragning som stannar 3m kort eller nått sånt. Då kan man tänka att sådär kan jag också missa.
Citera
2021-03-01, 18:46
Medlem
Almida de Val och Oskar Eriksson är uttagna till Vm Mixed dubbel.
Citera
2021-03-01, 21:37
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Kan peta in lite tråkiga nyheter också. Lag Wranå som jag nyligen förutspådde stordåd från tappar sin etta. Fanny (vad hon nu heter i efternamn) lägger ner sin elitsatsning. Har inte hört nått om en ersättare än.
Citera
2021-03-01, 22:06
Medlem
ackefoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Kan peta in lite tråkiga nyheter också. Lag Wranå som jag nyligen förutspådde stordåd från tappar sin etta. Fanny (vad hon nu heter i efternamn) lägger ner sin elitsatsning. Har inte hört nått om en ersättare än.
Sjöberg. Tråkigt.
Citera
2021-03-01, 22:12
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ackefoley
Sjöberg. Tråkigt.
Det låter bekant ja.
Och japp. Bra spelare och dessutom en trevlig prick.
Citera
2021-03-02, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Kommer man åt TSN (IPTV för min del) så pågår Scotties (kanadensiska dammästerskapen) för fullt. I en bubbla i Calgary i hjärtat av OS-byn 1988. Efter Scotties drar Briern (herrarna) igång med samma upplägg på samma plats, och lite efter det herrarnas VM, också det i Calgary.

Om det nu dyker upp någon ersättningsplats för damerna så är det inga skrämmande insatser från kanadensiska lag än så länge. Homan är ju bra, men höggravid Rachel (igen) vet jag inte hur hon skulle lösa ett VM. Blir nog ersättare i sådana fall. Jones blir lite sämre för varje säsong imo. Fleury har Chelsea Carey (som var rent av dålig på VM 2019) som ersättande skip. Håller Einarson som knapp favorit. Vann i fjol men fick ju aldrig representera på VM. Ett maxat Hasselborg är dock i utgångspunkt bättre.

Homan nådde final. Einarson vann för andra året i följd. Hon tajmar sina vinster väl med de två åren då det inte blir något VM.
Citera
2021-03-02, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krockich
Homan nådde final. Einarson vann för andra året i följd. Hon tajmar sina vinster väl med de två åren då det inte blir något VM.

De har blivit rätt bra alltså. Sakta men säkert de senaste 4-5 åren. Kerri var klart bättre än Rachel, men man får ändå ge Rachel cred som alltså är gravid i åttonde månaden. Såg ju att hon var klart hämmad.

Men har jag drömt eller visst var det snack om ersättningsplats för VM damer? Men det kanske var ett riktigt långskott och nog hade man hört mer vid det här laget.

Det ska iaf bli två Grand Slam-tävlingar i april, utöver VM herrar och Hasselborg och Edin ska givetvis tävla. Men först Briern. Allt detta i Calgary.
https://thegrandslamofcurling.com/te...-championship/
Senast redigerad av MacReady 2021-03-02 kl. 11:11.
Citera
2021-03-02, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krockich
Almida de Val och Oskar Eriksson är uttagna till Vm Mixed dubbel.

En naturlig uttagning då de bevisat sig vara bäst i realtid.
Kul att SWE kan vara med och hugga om medaljerna i Peking 22.
Förra OS så sket vi ju mer eller mindre i denna specifika tävlingsform.
Citera
2021-03-02, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting

Värva (tillbaka) Heldin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in