2019-04-08, 03:47
Medlem
Rättvisan segrar! Bästa laget tar guld.

Vettefan om jag någonsin sett ett mer konkret momentumskifte i idrott än det när Edin sätter dubbeln i åttonde. Och då givet situationen med det trasiga handtaget och det idiotiska uppbrottet.
Citera
2019-04-08, 03:50
Medlem
Koe är annars en som jag inte hade haft något större emot att sa vinna. Tycker han är störtskön med sin bekymrade framtoning. Kan göra magiska stenar, sätta händerna i fickorna och säga "pretty good" utan att röra en min. Underfundig humor dessutom. En karaktär.

Stor i nederlag också.
Senast redigerad av MacReady 2019-04-08 kl. 03:55.
Citera
2019-04-08, 04:02
Medlem
Hoppas verkligen Edin lyckas lösa ett OS-guld också. Vore oerhört fint med tanke på vilken fantastisk representant han är för landet i alla sammanhang.
Citera
2019-04-08, 04:27
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Hoppas verkligen Edin lyckas lösa ett OS-guld också. Vore oerhört fint med tanke på vilken fantastisk representant han är för landet i alla sammanhang.

Edin börjar närma sig Anette Norberg i antal mästerskapstitlar.
Norberg vann fem globala guld (2 OS, 3 VM), samt sju EM-guld.
Edin har nu vunnit fyra VM-guld och sex EM-guld.
Citera
2019-04-08, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Edin börjar närma sig Anette Norberg i antal mästerskapstitlar.
Norberg vann fem globala guld (2 OS, 3 VM), samt sju EM-guld.
Edin har nu vunnit fyra VM-guld och sex EM-guld.

Japp, och med sina fyra VM-guld delar han förstaplatsen med kanadensaren Ernie Richardson i antal titlar. Men det var mellan 1959-1963. Väldigt stort även om europeiska lag har en enorm fördel visavi kanadensarna som först måste vinna inhemska mästerskapet i mördande konkurrens för att ens ta sig till VM. Men kanadensarna själva hyllar Niklas som en av de allra största genom tiderna så det är bara att haka på tåget.

Lag Edin curlade 92% idag. Vilket de också gjorde mot Gushue i fjol. Under 2010-talet har det skett i fyra finaler att ett lag haft så hög procent. De andra två? Kevin Koe.
Glenn Howard curlade dock 94% 2007 när de slaktade Andy Kapp och tyskarna. Men inte mycket till motstånd där. Andy Kapps son, Benjamin som förresten fick spela en del matcher för tyskarna under detta mästerskap. 16 år ung och gjorde det bra.

Lag Edin är definitivt ett lag för de stora tillfällena. Även om de de facto vek ner sig mentalt i OS-finalen mot USA så väljer jag inte att se det så svart-vitt att de bara orkar lösa VM-finaler. En sådan slutledning kan vi ta efter karriären.
Senast redigerad av MacReady 2019-04-08 kl. 04:47.
Citera
2019-04-08, 12:03
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Episkt! Var otroligt jämnt i åtta omgångar för att sedan eskalera på slutet. Sällan man sett ett slutresultat (7-2) sämre spegla matchbilden.

Kan curling nu äntligen få lite mer coverage i svensk media, tack? Det är ju en otroligt underhållande sport att kolla på.
Citera
2019-04-08, 15:13
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Rättvisan segrar! Bästa laget tar guld.

Vettefan om jag någonsin sett ett mer konkret momentumskifte i idrott än det när Edin sätter dubbeln i åttonde. Och då givet situationen med det trasiga handtaget och det idiotiska uppbrottet.
Såg i efterhand men kan inte hålla med här. Jag satt bara och väntade på att Sverige skulle ta dom där extrapoängen. Kändes som att Sverige låg på och hade övertaget i stort sett varenda omgång men att Koe räddade kanadensarna gång på gång. Han kunde inte göra det hur många gånger som helst.

Skillnaden idag var framför allt Oskar skulle jag säga. Han hade klart övertag mot Neufeld eller vad kanadensaren heter. Koe är grym men han kan inte rädda upp det varje omgång.
Citera
2019-04-08, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Såg i efterhand men kan inte hålla med här. Jag satt bara och väntade på att Sverige skulle ta dom där extrapoängen. Kändes som att Sverige låg på och hade övertaget i stort sett varenda omgång men att Koe räddade kanadensarna gång på gång. Han kunde inte göra det hur många gånger som helst.

Skillnaden idag var framför allt Oskar skulle jag säga. Han hade klart övertag mot Neufeld eller vad kanadensaren heter. Koe är grym men han kan inte rädda upp det varje omgång.

Håller iofs med om det också. Menar inte att momentumet skulle definieras av att Kanada var bättre. för det var Sverige, men jag var så bekymrad över hur de hängde med huvudet efter Kanadas stulna poäng när Sverige hade chansen. Koes skurna som blev perfekt för forcen, osv. Tyckte bara det kändes som att det var en sådan match där det inte var menat att det skulle lösa sig även om de var bättre. Men efter att Edin satte dubbeln och Koe kom kort (luggade av att det hann bli lite trögare pga avbrottet. Klockade dragningen själv till vettig tid och det menade kanadensarna också) var jag helt säker på att Oskar skulle göra sin dubbel i nionde. Momentumet hade gått från att löser sig för Koe till icke.
Citera
2019-04-08, 16:01
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Episkt! Var otroligt jämnt i åtta omgångar för att sedan eskalera på slutet. Sällan man sett ett slutresultat (7-2) sämre spegla matchbilden.
Inte helt ovanligt i curling, när man måste ta upp ett par poängs underläge så måste man nästan ge sig själv en halvt omöjlig sten för att det ska vara möjligt. För att ge sig själv chansen till många poäng måste man låta motståndarnas stenar ligga kvar för att sen göra nån trippelutslagning eller nått sånt med sista stenen. Då springer siffrorna lätt iväg.
Citat:
Kan curling nu äntligen få lite mer coverage i svensk media, tack? Det är ju en otroligt underhållande sport att kolla på.
Det är vi många som har väntat länge på...
Citera
2019-04-08, 16:47
Medlem
Citat:

Var otroligt kul när tofting satte sista. Gick ut en runda med min rottweiler då.
Citera
2019-04-10, 15:44
Medlem
Det rullar på för Edin. Hyggligt utfall i inledningen av grand slam-curlingens tungviktare Player's Championship. http://www.curlingzone.com/game.php?...ameid=252104#1
Citera
2019-04-10, 17:16
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Det rullar på för Edin. Hyggligt utfall i inledningen av grand slam-curlingens tungviktare Player's Championship. http://www.curlingzone.com/game.php?...ameid=252104#1

Det är inte varje dag man ser ett lag stjäla sex poäng i de två inledande omgångarna. Sedan vred Edin om kniven genom att ta fem poäng med hammaren i fjärde. Vilken total förnedring av skottarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in