Citat:
Ursprungligen postat av
mcLarsson
Det här är egentligen samma sak som att du själv satt i ett trim-chip i bilen.
VW har programmerat motorn så att den känner av när bilen gör labbtest, då ställs driften om och motorn passerar avgaskraven. Enda sättet att klara av detta är att motorn tappar i effekt, annars skulle utsläppen av NOx börja skena. Eventuellt ökar också bränsleförbrukningen något.
Hur som helst. När bilen körs på normal väg, så väljer programvaran istället att ge dig prestanda och något lägre förbrukning (även om den inte är så låg som det står i pappren) men istället släpper den ut mer NOx. Dvs exakt samma sak som om du själv satt dit ett trimchip (vilket du som bekant måste ta bort innan besiktningen, just pga att din bil med chip överskrider avgasvärdena rejält och därmed inte blir godkänd).
Alltså: VW kommer fixa det här så att din bil blir laglig, det behöver du inte oroa dig för. Denna programvaruuppdatering kommer högst sannolikt göra att din bil tappar effekt (blir slöare), eftersom det är enda sättet att få ner utsläppen. Då hamnar du i en situation där du köpt en bil med xxx hästkrafter, men i själva verket har bilen efter programvaruuppdateringen xxx - yy hästkrafter. Du har alltså köpt A men fått B. Här finns skäl för ersättning, förutsatt att du köpt bilen ny från en volkswagenhandlare förstås och att den inte hunnit bli tre år.
Om du har en äldre än tre år så kommer antagligen andrahandsvärdet att påverkas. Du köpte ju bilen med ett visst antal hästkrafter, men efter ny programvara har du färre hästar kvar. Alternativt vägrar du låta dem installera programvaran, men då är din bil olaglig (ej typgodkänd) och därmed tämligen värdelös.
År 2015 lär det väl inte finnas någon som sitter hemma och löder dit trim-chip på egen hand.
Antingen så är det programvaror eller så kallade trim-boxar som bara höjer bränsletrycket.
Jag det ska bli intressant att se hur VW löser detta med ersättningar och eventuella skadestånd...
Jag åker själv med programvara från eftermarknaden (trimfirma) i min 3½ år gamla Passat Tdi, Har haft den programvaran sedan bilen var ett år gammal. Jag är ju inte speciellt intresserad av att få den borttagen och utbytt av VW vid en eventuell återkallelse.
Ska bli intressant att se hur dom tacklar en sådan diskussion.