Citat:
Ursprungligen postat av
japanskbrud
funkade för mig, men då hade jag inte kunnat sova alls på en vecka.. tog 3. Va till och med lite yr nästa dag, och hade fått extremt dåligt mörkerseende när jag va på väg till jobbet.. dom funkar nog olika, beroende på person.

Annars be någon skriva ut mirtazapin.. dom kan man äta hur länge somhelst, och sluta tvärt utan bieffekter.. åt såna ett år, och slutade tvärt utan någon somhelst abstinens ,men kronisk ångest och sömnproblem va borta länge efter det
.. tyvärr har dom bieffekter som lägre iQ, att man "skiter i alllt", lägenheten blir ett crackhouse.. och kasst närminne..typ slarvar bort glasögonen hela tiden .. men blev normal när jag slutade.
Mittan är i och för sig helt OK för sömnbesvär, tyvärr har de bieffekten för mig att jag blir en kylskåplänsare av rang. Mianserin är en liten uppdatering av mittan, man sover fortfarande gott, men man slipper vansinnesraiderna i köket.
Är sökproblemen hyggligt milda kan melontonen fungera, det är dock individuellt. I Sverige finns de som Circadin, vilket är en usel depot-variant. Dock inte svåra att få tag på via nätet eller vänner utomlands. De är inte heller beroendeframkallande, och går att sluta med "cold turkey"
Vad gäller valeriana snabbkollade jag cochrane, och domen verkade vara
Citat:
The quality of existing evidence relating to the use of non-pharmacological interventions for promoting sleep in adults in the ICU was low or very low. We found some evidence that the use of earplugs or eye masks or both may have beneficial effects on sleep and the incidence of delirium in this population, although the quality of the evidence was low. Further high-quality research is needed to strengthen the evidence base.
Alltså en försiktig diss...