2015-09-25, 18:00
Medlem
Hej!

I april -16 beräknas vår första unge ploppa ut och vi har lite funderingar på ekonomi som det flesta unga föräldrar har

Jag är 23 och har jobbat ett par år med heltid osv.
Men tjejen tog studenten nu i somras och började jobba "ordentligt" i typ juli. Dock ej 100 %..

Vi hat inte berättat för föräldrar än men skall göra det nästa vecka tänkte vi efter andra besök på mvc.

Nu när båda jobbar så lever vi bra kan man säga. Bor i fin stor lägenhet, varsin bil osv. Men när jag kolla runt så hittade jag inte så mycket på vad hon kan få ut som mamma ledig utom typ 4000kr i månaden och de är under hälften vad hon får ut en dålig månad..

Vad finns det för bidrag?
Hur skall man lägga upp ledigheten för maxa bidragen för oss båda m,m?

Jag jobbar mån - fredag.
Hon jobbar oregelbundet.
Citera
2015-09-25, 18:18
Medlem
9797s avatar
Vad har din tjej för anställning och hur mycket jobbar hon? Hennes (eventuella) SGI beror på dessa två saker. I värsta fall blir det inget annat än lägsta nivån vilket är runt 180kr/dag om jag inte minns fel. Barnbidraget är väl på dryga tusenlappen men några andra bidrag som t.ex bostadsbidrag blir nog svårt/omöjligt att få då ni bägge ändå jobbar.

Maximera inkomsten gör ni genom att tjejen pumpar och går direkt tillbaka ut och jobbar och du stannar hemma då du iaf har en bra/bättre SGI. Men det är ju inte särskilt rimligt...

Bara att ställa in sig på ett par knapra år. Har själv gjort samma resa, det suger men blir bättre.
Citera
2015-09-26, 22:59
Medlem
Lägsta föräldrapenning är höjd till 225 kronor per dag. Jag förstår inte riktigt varför hennes lön inte skulle användas till hennes sjukpenninggrundande inkomst?

Det finns lite trix att ta till för att få jättehög sjukpenninggrundande inkomst, helt lagligt. jag är dock inte så sugen på att skriva om det här än..
Citera
2015-10-01, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9797
Vad har din tjej för anställning och hur mycket jobbar hon? Hennes (eventuella) SGI beror på dessa två saker. I värsta fall blir det inget annat än lägsta nivån vilket är runt 180kr/dag om jag inte minns fel. Barnbidraget är väl på dryga tusenlappen men några andra bidrag som t.ex bostadsbidrag blir nog svårt/omöjligt att få då ni bägge ändå jobbar.

Maximera inkomsten gör ni genom att tjejen pumpar och går direkt tillbaka ut och jobbar och du stannar hemma då du iaf har en bra/bättre SGI. Men det är ju inte särskilt rimligt...

Bara att ställa in sig på ett par knapra år. Har själv gjort samma resa, det suger men blir bättre.

Blir antagligen ställa in sig på ett knapra år. Hon jobbar som timanställd med ca 60 - 110 timmar i månaden just nu.

Det blir att jobba på nu för henne och så får man spara ihop lite extra.

Får kolla med andra unga föräldrar hur dom har lagt upp föräldrar ledigheten. Att kvinnan är hemma mest är ju givet men hur jag skall lägga upp mina dagar på bästa sätt både för henne och för mig samt ekonomin?
Citera
2015-10-01, 13:20
Medlem
dictionarys avatar
Använd ditt Bank-ID och logga in på försäkringskassans hemsida och använd deras tjänster. De har planeringsverktyg som gör att ni kan räkna på olika alternativ och komma fram till vad som passar er bäst. Rekommenderar även deras föräldrautbildning så ni lär er grunderna i hur det funkar. Efter rutinultraljudet som brukar vara ca v 18 så får ni nästa gång ni besöker barnmorskan ett moderskapsintyg och efter det är inskickat till FK så skickar de ut blanketter för att fastställa din tjejs SGI. Tjänsten http://www.forsakringskassan.se/privatpers/kassakollen kan ge ett hum om hur mycket du kan förvänta dig i föräldrapenning. Gällande bidrag så får ni barnbidrag. Är ni väldigt lågavlönade kan ni få bostadsbidrag. Vet inte vad du menar med att maxa bidrag. Det som är sporten är att spara så mycket man kan innan barnet, ta ut så få dagar med föräldrapenning som möjligt under barnets första år eftersom man efter barnets ettårsdag måste ta ut minst 5 dagar för att skydda sin SGI. På så sätt kan man få vara hemma så länge som möjligt med sitt barn. Du som har en anställning kan kolla dina avtal, vissa avtal ger extra pengar under föräldraledigheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in