2015-09-24, 21:39
Medlem
KruxaNs avatar
Hej,

Under den senaste tiden har jag upplevt att min iMac, inhandlad 2012 har blivit riktigt seg. Jag fortsatte dock som vanligt med att surfa och andra vardagsysslor under tiden, trots att det tog en aning mera tid. Men under onsdagen satt jag och surfade som vanligt, samtidigt som datorn fastnade och bara laddade. Jag startade om datorn och nu vill den inte starta alls. Det inleddes med att datorn visade en stoppskylt, och jag inledde med metoder i hopp om att datorn skulle fungera igen. Jag har testat dessa.

Kontrollerat och reparerat skivan, dock visar den saker som antal filer, antal utrymme fortfarande, etc. Den visar iallafall inga fel utan anger att skivan fungerar som den ska.

Jag har testat med reset PRAM utan reslutat. Jag har dessutom testat att ominstallera OS X Yosmite under Recovery Mode utan reslutat. Men nu visar den iallafall inte stoppskylten utan datorn laddar bara.

Jag vill inte radera och installera om allt, jag vill och kan helt enkelt inte. Jag har alldelles mycket viktiga arbeten som jag inte kan ta bort. Ett otroligt viktigt skolarbete dessutom.

Tack.
Citera
2015-09-24, 22:20
Avstngd
Om du fr gr symbol som r verstruken, och den bara laddar, s r det hrddisken som r paj. Byt. Kostar frn 3500 inkl installation, om du inte har kvar fabriksgaranti eller ngot liknande.
Citera
2015-09-25, 11:55
Medlem
StyleWarss avatar
Man behver alltid backup nr det r frsent.

TIME MACHINE ungdomar, anvnd alltid. Dina dokument ska du givetvis ha i en molntjnst dessutom, det borde ni ftt instruktioner om i skolan tycker jag. Du har inte anvnt iWork eller Microsoft Online till dina dokument? Vilken vg ska presentationen av ditt arbete ta?

Trkigt om det frsvinner nu minst sagt, lider med dig
Citera
2015-09-25, 13:49
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KruxaN
Hej,

Under den senaste tiden har jag upplevt att min iMac, inhandlad 2012 har blivit riktigt seg. Jag fortsatte dock som vanligt med att surfa och andra vardagsysslor under tiden, trots att det tog en aning mera tid. Men under onsdagen satt jag och surfade som vanligt, samtidigt som datorn fastnade och bara laddade. Jag startade om datorn och nu vill den inte starta alls. Det inleddes med att datorn visade en stoppskylt, och jag inledde med metoder i hopp om att datorn skulle fungera igen. Jag har testat dessa.

Kontrollerat och reparerat skivan, dock visar den saker som antal filer, antal utrymme fortfarande, etc. Den visar iallafall inga fel utan anger att skivan fungerar som den ska.

Jag har testat med reset PRAM utan reslutat. Jag har dessutom testat att ominstallera OS X Yosmite under Recovery Mode utan reslutat. Men nu visar den iallafall inte stoppskylten utan datorn laddar bara.

Jag vill inte radera och installera om allt, jag vill och kan helt enkelt inte. Jag har alldelles mycket viktiga arbeten som jag inte kan ta bort. Ett otroligt viktigt skolarbete dessutom.

Tack.

Har du tillgng till en annan Mac? I s fall kan du koppla ihop din dator och den andra datorn med en Thunderbolt-kabel och ta en backup av din hemkatalog innan du raderar och installerar om.

Alternativt, kp en extern hrddisk (vilket du ska ha nd, fr att kunna gra backup till i framtiden!) och vlj den som destination nr du installerar om OS X i Recovery-lge. D kan du vlja den som startskiva och frhoppningsvis kunna starta datorn och ta backup p viktiga filer frn den interna hrddisken. En sn hr passar utmrkt: http://www.kjell.com/sortiment/dator...for-mac-p61704
Citera
2015-09-26, 17:45
Medlem
KruxaNs avatar
Jag tnkte komma med en liten uppdatering.

Jag gick ner till Kjell idag och kpte mig en sdan extern hrddisk och installerade senaste OS X p den, allt gick smidigt och min iMac fungerar nu som den ska. Snabbt och enkelt. Min interna hrddisk dyker upp i "finder" nr jag stter p datorn men sedan frsvinner den efter en stund. Jag hann dock fra ver mina skolarbeten s p den vgen r allt bra. Men jag har nd en massa andra filer jag helst vill fra ver ocks.

Iallafall, nr hrddisken frsvinner brjar det lta vldigt mycket ifrn datorn. Lite som att hrddisken verhettas eller liknande. Min plan r att fra ver resten av mitt material och sedan formatera om hrddisken, alternativt g in med datorn till macforum och lta dom byta hrddisk och gra sitt jobb.
Citera
2015-09-26, 19:16
Moderator
Rassas avatar
Det lter som att hrddisken hller p att ge upp, om du har tur kanske det rcker att formatera den. Prova det frst. Den r tyvrr ganska knlig att byta disk p sjlv, s det r nog rtt att lta Macforum gra det. Vlj d en SSD fr bsta prestanda, det kostar lite mer men r vrt varenda krona.
Citera
2015-09-29, 18:12
Medlem
KruxaNs avatar
Efter att testat lite olika metoder utan att formatera hrddisken fungerar den nu igen. Allts att jag kommer in i OS X och allt r som frut. Den r snabbare dessutom. Men det frsta som jag tnkte gra r att gra en backup till min Time Capsule men efter en stund brjar hrddisken lta som tidigare igen och stannar upp. S jag fr starta om datorn och den fungerar terigen, men samma sak hnder varje gng jag ska brja fra ver filer. Eftersom jag vill ju kunna gra backups p mina filer innan jag formaterar om hrddisken, utan ngon risk att frlora ngot.
Citera
2015-09-30, 06:42
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KruxaN
Efter att testat lite olika metoder utan att formatera hrddisken fungerar den nu igen. Allts att jag kommer in i OS X och allt r som frut. Den r snabbare dessutom. Men det frsta som jag tnkte gra r att gra en backup till min Time Capsule men efter en stund brjar hrddisken lta som tidigare igen och stannar upp. S jag fr starta om datorn och den fungerar terigen, men samma sak hnder varje gng jag ska brja fra ver filer. Eftersom jag vill ju kunna gra backups p mina filer innan jag formaterar om hrddisken, utan ngon risk att frlora ngot.

Filsystemet r troligen s skadat att nr ngot ska skrivas eller lsas p hrddisken s uppkommer problemen. Kopiera en fil i taget till din externa hrddisk, har du tur s gr det. En utvg kan vara arr kra ett reparationsprogram som Disk Warrior. Starta p din externa hrddisk och kr det drifrn. Det kan reparera ett skadat filsystem, men hjlper inte om disken r mekaniskt skadad.

Det kostar en peng, men kan vara vrt det om det inte finns ngot annat alternativ. En varning dock, det finns en liten risk att saker och ting blir vrre nr man kr reparationsprogrammet.

http://www.alsoft.com/DiskWarrior/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in