2015-09-24, 20:06
Medlem
Jag har en fond där ja har lagt in pengar för ca 3 månader sedan. På den tiden har pengarna sänkts med 15,8 procent

Har jag förlorat de pengar ja lagt in? Kommer de tillbaka?
Vad bör jag göra?

Vill även skriva att jag inte kan så mycket om fonder men vill ha långt sparande men blir orolig nu när den sänks mer å mer för varje månad..
Citera
2015-09-24, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocacolabruden
Jag har en fond där ja har lagt in pengar för ca 3 månader sedan. På den tiden har pengarna sänkts med 15,8 procent

Har jag förlorat de pengar ja lagt in? Kommer de tillbaka?
Vad bör jag göra?

Vill även skriva att jag inte kan så mycket om fonder men vill ha långt sparande men blir orolig nu när den sänks mer å mer för varje månad..

Om du säljer dem nu har du förlorat 15.8% av vad du betalade för dem. Kommer de tillbaka? Vem vet, det blir upp till dig att klura på, men det verkar ju dumt att sälja med en garanterad förlust efter 3 månader om du vill ha ett långsiktigt sparande kan jag spontant tycka.
Citera
2015-09-24, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Om du säljer dem nu har du förlorat 15.8% av vad du betalade för dem. Kommer de tillbaka? Vem vet, det blir upp till dig att klura på, men det verkar ju dumt att sälja med en garanterad förlust efter 3 månader om du vill ha ett långsiktigt sparande kan jag spontant tycka.

Jag vill inte sälja då jag går 15.8 % i förlust samt får skatta för det senare.

Kan de ske att alla pengar ja lagt in försvinner?

Hur stor är chansen att de ökar?
Citera
2015-09-24, 22:11
Medlem
Mandelbrots avatar
Jag skulle vilja ha svar på några frågor, för att kunna svara bättre.

Du skriver att du får skatta för förlusten senare. Detta låter orimligt, då förluster istället tenderar att vara avdragsgilla, såvida du inte gör förlusten i någon kapitalförsäkring, PPM eller ISK.

Inom vilken sparform har du fonden? Vanligt fondkonto, ISK, kapitalförsäkring, PPM eller vad?
Vilken fond har du?
Vilken placeringshorisont har du? När vill du kunna ta ut dina pengar?
Vilken risk är du villig att ta? Hur mycket kan du tänka dig att gå back?
Citera
2015-09-25, 04:38
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Kan de ske att alla pengar ja lagt in försvinner?

Du har köpt andelar i företag. Vad händer om företagen skulle gå i konkurs? Ja då skulle dina andelar givetvis bli värda noll och intet. Hur sannolikt är det att det skulle ske att ett stort antal börsnoterade företag (de företag som utgör fondens innehav) plötsligt konkar? Ungefär lika stor sannolikhet som att solen skulle slockna imorgon...

Citat:
Hur stor är chansen att de ökar?

Ja hur var det där med snöret nu igen, hur långt är det egentligen...

För att hålla mig till topic...hur har du egentligen tänkt att nån ska kunna svara på frågan om sannolikheten att dina fondandelar återigen ska öka i värde? Hur ska någon kunna beräkna det, eller ens känna till vilka parametrar som kommer att föranleda eventuell upp- eller nedvärdering av fondandelarna?
Citera
2015-09-25, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Jag skulle vilja ha svar på några frågor, för att kunna svara bättre.

Du skriver att du får skatta för förlusten senare. Detta låter orimligt, då förluster istället tenderar att vara avdragsgilla, såvida du inte gör förlusten i någon kapitalförsäkring, PPM eller ISK.

Inom vilken sparform har du fonden? Vanligt fondkonto, ISK, kapitalförsäkring, PPM eller vad?

Vilken fond har du?
Vilken placeringshorisont har du? När vill du kunna ta ut dina pengar?
Vilken risk är du villig att ta? Hur mycket kan du tänka dig att gå back?

Jag har kapitalinvest.
Jag har bara hört att man skattar på pengarna man tar ut där?

Jag vill kunna ta ut de om kanske 2-3 år!
Jag vill gå så lite i back som möjligt såklart.
Citera
2015-09-25, 12:37
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Jag har kapitalinvest.
Jag har bara hört att man skattar på pengarna man tar ut där?

Jag vill kunna ta ut de om kanske 2-3 år!
Jag vill gå så lite i back som möjligt såklart.
Är det fonden Swedbank Robur Kapitalinvest du har, så går den ungefär som Stockholmsbörsen som helhet, med det förbehållet att Robur tar ut något höga förvaltningsavgifter. Här tar t.ex. Avanza Zero ut noll procent i förvaltningsavgift. Förvaltningsavgiften är inbakad i kursen, så man kan direkt i fondens utveckling utläsa om den högre förvaltningsavgiften är motiverad gentemot t.ex. Avanza Zero.

I princip handlar din fråga om hur man från idag ser på Stockholmsbörsen på 2-3 års sikt. Just nu ser börsen på medellång sikt ut att falla. Det kan vara så att den snart är på väg upp igen, idag är den ju stark! Det kan hända att den bryter den fallande trenden och då gäller det att vara med i uppgången. Här handlar det ju om hur ofta du vill omplacera, hur väl du bevakar börsen.

Du har ännu inte svarat på vilken sparform du har fonderna i. Den avgör hur mycket skatt som kan komma ifråga vid eventuella försäljningar/omplaceringar på vägen. Har fonden gått back under dessa 3 år och endast en försäljning görs, så behöver du inte betala någon reavinstskatt, utan förlusten är istället avdragsgill mot andra eventuella vinster du har gjort under det aktuella året.
Senast redigerad av Mandelbrot 2015-09-25 kl. 12:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in