Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-24, 19:51
  #1
Medlem
verner.vingelmyrs avatar
Hej! Som rubriken lyder så har jag råkat fylla en raid-z setup (3 diskar) till sista byte och kan nu inte radera filer. Jag undrar vad jag kan göra för att lösa problemet. (införstådd med att det blir såhär med CoW-filsystem).

Jag har försökt trunkera stora filmer (HD filmer på ca 4GB) till 0 bytes och kollade om det finns några snapshots jag kan ta bort men det går inte att trunkera (de 2 första stora filerna gick, sen blev det "no free space") och inga snapshots finns att ta bort för att få utrymme. Måste jag skrota hela zpoolen och börja om från början?

Jag är rätt novis gällande både Linux (kör ubuntu 14) och ZFS för kännedom.
Citera
2015-09-24, 20:09
  #2
Moderator
vhes avatar
Har tyvärr aldrig använt zfs (mer än lite lek och plask), men jag undrar i alla fall:
- hur har du trunkerat filerna?
- råkar filerna du trunkerat vara öppna?
Citera
2015-09-24, 21:13
  #3
Medlem
verner.vingelmyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Har tyvärr aldrig använt zfs (mer än lite lek och plask), men jag undrar i alla fall:
- hur har du trunkerat filerna?
- råkar filerna du trunkerat vara öppna?

Trunkerade filerna
Kod:
truncate -s0 filmjävel.mkv
med kommando
Kod:
ls -l
visas sedan filerna som 0 byte

jag TROR inte att filerna var öppna, eventuellt att dom låg som passiva i Transmission daemon (eftersom det inte fanns utrymme på disken så var dom iaf. inte aktiva). Men om dom hade varit öppna så hade dom inte blivit trunkerade?
Citera
2015-09-24, 23:31
  #4
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verner.vingelmyr
jag TROR inte att filerna var öppna, eventuellt att dom låg som passiva i Transmission daemon (eftersom det inte fanns utrymme på disken så var dom iaf. inte aktiva). Men om dom hade varit öppna så hade dom inte blivit trunkerade?

Jodå, det går att skriva till (och trunkera, och ta bort) öppna filer. Däremot så tänkte jag fel. Hade du tagit bort filen hade datan legat kvar på disk tills dess att sista filhandtaget stängdes. Men eftersom du just trunkerade den borde utrymmet ha frigjorts omedelbart (såvida inte CoW ställer till det då, ja). Så nej, jag har tyvärr inget bra förslag.
Citera
2015-09-25, 00:09
  #5
Medlem
X_surfers avatar
Inte för att jag har någon som helst erfarenhet av något liknande men vad händer egentligen om du kör en fsck på disken?
Citera
2015-09-26, 22:46
  #6
Medlem
verner.vingelmyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Inte för att jag har någon som helst erfarenhet av något liknande men vad händer egentligen om du kör en fsck på disken?

Tror faktiskt det är helt onödigt att göra det, då det inte löser mitt problem. Ingen mer som har något förslag? Orkar fan inte regga nick på sweclockers motsv. och ställa frågan där

Citat:
The modern and faster ZFS in FreeBSD, FreeNAS and PC-BSD has no "fsck" repair tool; instead, it has a repair tool called "scrub" which examines and repairs Silent Corruption and other problems. Additionally ZFS uses copy-on-write, intelligent data scrubbing and resilvering (resyncing).[3] While fsck must be run on an unmounted and therefore unusable filesystem, scrub does not need the ZFS filesystem to be taken offline. scrub is designed to be used on a mounted filesystem. While fsck usually only checks metadata, such as the journal log, but never checks the data itself, scrub checks everything, including metadata and the data.
Citera
2015-10-05, 02:39
  #7
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verner.vingelmyr
Tror faktiskt det är helt onödigt att göra det, då det inte löser mitt problem. Ingen mer som har något förslag? Orkar fan inte regga nick på sweclockers motsv. och ställa frågan där

Du lär inte få svar på Sweclockers heller, skulle nog söka mig till ett större engelskspråkig forum då ZFS är en udda fågel i linux sammanhang.
Citera
2015-10-31, 05:36
  #8
Medlem
Har du provat att köra som root? *BSD som exempel brukar lämna en viss procent åt superuser för sådana problem. Var länge sedan jag körde ZFS i någon större skala.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback