2015-09-24, 19:16
Medlem
Lazeeboys avatar
Någon som vet ifall det är möjligt att få ut sin timlön samma månad? Alltså i nödfall? Tänker att jag kanske kan få i början av oktober nu exempelvis. Jobbar kommunalt.
Citera
2015-09-24, 19:20
Medlem
Scarabeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazeeboy
Någon som vet ifall det är möjligt att få ut sin timlön samma månad? Alltså i nödfall? Tänker att jag kanske kan få i början av oktober nu exempelvis. Jobbar kommunalt.
Om Du redan avverkat några timmar så du har innestående lön, så kanske du kan få ut ett litet förskott. Beror på hur snäll din arbetsgivare är. Ring och fråga?
Citera
2015-09-24, 21:11
Medlem
Lazeeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarabeo
Om Du redan avverkat några timmar så du har innestående lön, så kanske du kan få ut ett litet förskott. Beror på hur snäll din arbetsgivare är. Ring och fråga?

Kliver på månadslön från nästa månad, så väntar dubbla löner i oktober. Därför jag tänkte att man kanske kunde ta timlönen redan nu. Men får kolla på det.
Citera
2015-09-24, 21:24
Medlem
Generellt brukar man kunna få utbetalt á conto, dvs ett förskott på kommande lön, om man har något hyfsat skäl till det, sedan regleras det på lönesedeln. Brukar vara ok med 3-4000, om man har en lön kring 20.
Citera
2015-09-24, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scarabeo

Timlön ska generellt betalas ut månaden efter. Men Som föregående talare sa så kan du till 99% säkerhet få förskott om du ha goda skäl.
Citera
2015-09-27, 20:31
Medlem
Gbg-Smokes avatar
Du kan ju fråga om du kan få lite svarta pengar? Det fick jag av min chef han tycker inte man ska bli utnyttjad i en hel månad. Men detta är i snickarbranschen. Vad är det för yrke du jobbar med?
Citera
2015-09-28, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbg-Smoke
Du kan ju fråga om du kan få lite svarta pengar? Det fick jag av min chef han tycker inte man ska bli utnyttjad i en hel månad. Men detta är i snickarbranschen. Vad är det för yrke du jobbar med?
Har du frågat din chef om svarta pengar? Varför frågar du inte om en löneförhöjning istället?

Om det var chefens idé att ge dig svarta pengar så är det han som utnyttjar dig. Du förlorar pension, semesterersättning, sjukersättning o.s.v. Dessutom är det olagligt.
Citera
2015-09-28, 08:19
Medlem
Citat:
Han skrev att han jobbar kommunalt, så att få svarta pengar är nog svårt
Citera
2015-09-28, 21:39
Medlem
Gbg-Smokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAsparagus
Har du frågat din chef om svarta pengar? Varför frågar du inte om en löneförhöjning istället?

Om det var chefens idé att ge dig svarta pengar så är det han som utnyttjar dig. Du förlorar pension, semesterersättning, sjukersättning o.s.v. Dessutom är det olagligt.

Ser knappast att jag blev utnyttjad. För jag fick en prov anställning på en månad, Som jag inte skulle få lön av honom för. Men där i mot så var han snäll och gav mig det en då. Men jag fick även 8 tusen i aktivitetsstöd den månaden så helt gratis hade jag ju en då inte jobbat även om min chef inte gav mig den svarta lönen. Så slutsatsen det blev dubbla inkomst den månaden plus att jag fick en anställning och det är jag glad över.

Winning.

PS. Det var den bekvämaste månaden av alla jobb som jag har haft. Åkte bara och handla material hela månaden som behövdes för att bygga. Nu får jag istället slita som en åsna.
Senast redigerad av Gbg-Smoke 2015-09-28 kl. 21:42.
Citera
2015-09-28, 21:42
Medlem
Gbg-Smokes avatar
Citat:
Ser knappast att jag blev utnyttjad. För jag fick en prov anställning på en månad, Som jag inte skulle få lön av honom för. Men där i mot så var han snäll och gav mig det en då. Men jag fick även 8 tusen i aktivitetsstöd den månaden så helt gratis hade jag ju en då inte jobbat även om min chef inte gav mig den svarta lönen. Så slutsatsen det blev dubbla inkomst den månaden plus att jag fick en anställning och det är jag glad över.

Winning.

,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in