Citat:
Ursprungligen postat av SheriffeN^^
Men många idéer verkar försvinna ut i det tomma intet, innan man hinner bygga vidare på dom. Jag tycker att det är synd, eftersom man ibland kommer fram till något väldigt intressant, ofta något som man upptäcker om sig själv, och en upptäckt leder ju ofta till en massa andra. När man sen lämnar tankebanan så glömmer man ofta det som man har tänkt på.
Visst försvinner många tankar ut i det tomma intet, åtminstone känns det ju som det ibland. Om nu idén man fick är så himla intressant, så borde den ju bli lättare att komma ihåg, mer banala tankar tror jag hjärnan förkastar rätt så fort.
Citat:
Tror ni att det som man kommer fram till omedvetet bidrar till att förändra ens personlighet, kan man vid ett senare tillfälle omedvetet plocka fram tankarna och bygga vidare på dom? Jag anser att det är det vi gör hela tiden, men hur mycket är det som vi missar?`
Jag anser också det. Om du t ex på jobbet funderar på vad du ska äta när du kommer hem så ser du till att handla vad du behöver. Men när maten är färdig och du har ätit klart så behöver du ju fortfarande inte tänka på vad du ska äta efter jobbet. Dock kommer du att få samma tanke igen en annan dag! Frågan är bara hur omedvetet vi tar fram t ex just den tanken. Eftersom hjärnan konstant associerar saker och ting, så antar jag att det i detta fallet är hungern som triggar hela tankeförloppet
Citat:
Finns det någon speciell teknik som man kan använda sig av för att välja vad som man ska minnas extra mycket?
Menar du en teknik för att sortera ut "rätt" sorts tankar? Eller menar du en teknik för att komma ihåg extra bra? Eller en kombination av det?