Citat:
Ursprungligen postat av SheriffeN^^
Men mnga ider verkar frsvinna ut i det tomma intet, innan man hinner bygga vidare p dom. Jag tycker att det r synd, eftersom man ibland kommer fram till ngot vldigt intressant, ofta ngot som man upptcker om sig sjlv, och en upptckt leder ju ofta till en massa andra. Nr man sen lmnar tankebanan s glmmer man ofta det som man har tnkt p.
Visst frsvinner mnga tankar ut i det tomma intet, tminstone knns det ju som det ibland. Om nu idn man fick r s himla intressant, s borde den ju bli lttare att komma ihg, mer banala tankar tror jag hjrnan frkastar rtt s fort.
Citat:
Tror ni att det som man kommer fram till omedvetet bidrar till att frndra ens personlighet, kan man vid ett senare tillflle omedvetet plocka fram tankarna och bygga vidare p dom? Jag anser att det r det vi gr hela tiden, men hur mycket r det som vi missar?`
Jag anser ocks det. Om du t ex p jobbet funderar p vad du ska ta nr du kommer hem s ser du till att handla vad du behver. Men nr maten r frdig och du har tit klart s behver du ju fortfarande inte tnka p vad du ska ta efter jobbet. Dock kommer du att f samma tanke igen en annan dag! Frgan r bara hur omedvetet vi tar fram t ex just den tanken. Eftersom hjrnan konstant associerar saker och ting, s antar jag att det i detta fallet r hungern som triggar hela tankefrloppet
Citat:
Finns det ngon speciell teknik som man kan anvnda sig av fr att vlja vad som man ska minnas extra mycket?
Menar du en teknik fr att sortera ut "rtt" sorts tankar? Eller menar du en teknik fr att komma ihg extra bra? Eller en kombination av det?