2005-10-28, 05:17
Medlem
SheriffeN^^s avatar
Jag har aldrig lst s mycket om t.ex filosofi och logik, men jag undrar om det finns ngra speciella tekniker fr hur man ska f ordning p sina tankar?

Alla mnniskor tnker ju, alla mnniskor lr sig saker, kombinationer som vi skapar av saker som vi lrt frn andra kan ibland bli vldigt intressanta, och nr man sen tnker vidare p dom kommer man ibland fram till saker som man tror kan frndra ens liv.

Men mnga ider verkar frsvinna ut i det tomma intet, innan man hinner bygga vidare p dom. Jag tycker att det r synd, eftersom man ibland kommer fram till ngot vldigt intressant, ofta ngot som man upptcker om sig sjlv, och en upptckt leder ju ofta till en massa andra. Nr man sen lmnar tankebanan s glmmer man ofta det som man har tnkt p.

Tror ni att det som man kommer fram till omedvetet bidrar till att frndra ens personlighet, kan man vid ett senare tillflle omedvetet plocka fram tankarna och bygga vidare p dom? Jag anser att det r det vi gr hela tiden, men hur mycket r det som vi missar?`

Finns det ngon speciell teknik som man kan anvnda sig av fr att vlja vad som man ska minnas extra mycket?
Citera
2005-10-29, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SheriffeN^^
Finns det ngon speciell teknik som man kan anvnda sig av fr att vlja vad som man ska minnas extra mycket?

Neanderthalare hade strre hjrna n oss men vi har en skrynklig som gr att hjrnans neuroner kopplas samma bttre och gr oss mycket smartare.

Det vill sga, koppla dina neuroner genom att koppla ihop saker och ting, med jmfrelser, liknelser och s vidare s att man kan se mnstret. Mnster r lttare att komma ihg (tex alfabetet och snglyrik osv) och koppla ihop dom med varandra och slutligen ser man frhoppningsvis vid en ansenlig lder att vrlden r ett enda stort mnster. Och man sger "Jaha, det r s det r" och sen dr man. =)
Citera
2005-10-30, 17:17
Medlem
Qwackers avatar
Jag tnker sjukt mycket, och ofta mr jag dligt ver det, fr jag fr inget mnster i det. Ibland kan jag haka upp mig p att en boll r rund, hur funkar det?

Hade varit hrligt att slippa alla tankar, och leva som 5 ring

Det nda jag kan fresl r att du skriver ner tankarna.
Citera
2005-10-30, 18:00
Medlem
qwacker: Jag hatar nr man fr dem tankarna, brukar f det under feber nojor, och det brjade nr jag var 4-5 r s tro inte att du slipper undan fr att du blir yngre

Brukar snurra runt i hur man grver en gropp, om du inte hade det problemet frut knaske jag har bidragit med ngot nytt irriterande
Citera
2005-10-30, 18:29
Medlem
Qwackers avatar
Narja: okej, men fr mig s nr jag var 5 typ, s var allting sjlvklart fr mig, (frutom att jag inte fatta varfr inte kineserna ramlade av jorden) men allt annat var bara som det var.

Nu nr man brjat f information om allting, s blire svrare. och att man lser fysik hjlper inte spec. mycket.

Jag valde faktist bort filosofin i skolan, var rdd att helt hamna i psykos av nya funderingar.

Jag fr dom strsta funderingarna nr jag inte somnar p natten, eller p trkiga lektioner, och d mr jag som sagt, dligt.

Men ska frska att tnka som en 5 ring, eller kanske rttare sagt som ett djur, dvs. att allt r sjlvklart, man kanske inte fr ntt nobelpris d, men livet blir s himla mycket lttare :]

Btw, du menade "grop"? eller vad r "gropp"? no offence, jag r bara seg i skallen idag :P
Citera
2005-10-30, 18:43
Medlem
brjar hammna lite OT men....

Nej jag menade grop (tog ett tag innan jag sg skillnaden
Citera
2005-10-30, 20:16
Medlem
Shitzors polares avatar
Ett bra tips kan nog vara att skriva ner sina tankar och funderingar.
Om du har riktig tur kanske du kan knpa ihop en bok av allt du har skrivit ner tillslut
Citera
2005-10-30, 21:36
Medlem
trodde jag var ensam om att ha skippat Filosofi-kurserna enbart fr att inte tappa livslusten p kuppen =)

Sjlv fick jag bestmma mig fr att helt enkelt sluta grubbla hll p att missa allt kul man faktiskt kan ha dr ett tag
Citera
2005-10-30, 22:02
Medlem
Qwackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kriegsministehr
trodde jag var ensam om att ha skippat Filosofi-kurserna enbart fr att inte tappa livslusten p kuppen =)
Hehe, s sant :]

Citat:
Sjlv fick jag bestmma mig fr att helt enkelt sluta grubbla hll p att missa allt kul man faktiskt kan ha dr ett tag
Funkade det? bara la av sdr?
Nr jag gr nnting, s tnker jag inte speciellt mycket.
Men p lektioner (framfrallt matte & fysik) s stter skallen igng. ven nr jag har trkigt.
Och vissa fyllor :]
Citera
2005-10-31, 00:35
Medlem
Ralphies avatar
Citat:
Men mnga ider verkar frsvinna ut i det tomma intet, innan man hinner bygga vidare p dom. Jag tycker att det r synd, eftersom man ibland kommer fram till ngot vldigt intressant, ofta ngot som man upptcker om sig sjlv, och en upptckt leder ju ofta till en massa andra. Nr man sen lmnar tankebanan s glmmer man ofta det som man har tnkt p.

Visst frsvinner mnga tankar ut i det tomma intet, tminstone knns det ju som det ibland. Om nu idn man fick r s himla intressant, s borde den ju bli lttare att komma ihg, mer banala tankar tror jag hjrnan frkastar rtt s fort.

Citat:
Tror ni att det som man kommer fram till omedvetet bidrar till att frndra ens personlighet, kan man vid ett senare tillflle omedvetet plocka fram tankarna och bygga vidare p dom? Jag anser att det r det vi gr hela tiden, men hur mycket r det som vi missar?`

Jag anser ocks det. Om du t ex p jobbet funderar p vad du ska ta nr du kommer hem s ser du till att handla vad du behver. Men nr maten r frdig och du har tit klart s behver du ju fortfarande inte tnka p vad du ska ta efter jobbet. Dock kommer du att f samma tanke igen en annan dag! Frgan r bara hur omedvetet vi tar fram t ex just den tanken. Eftersom hjrnan konstant associerar saker och ting, s antar jag att det i detta fallet r hungern som triggar hela tankefrloppet

Citat:

Menar du en teknik fr att sortera ut "rtt" sorts tankar? Eller menar du en teknik fr att komma ihg extra bra? Eller en kombination av det?
Citera
2005-11-03, 21:19
Medlem
Spnkstrfens avatar
Liksom trdskaparen tnker jag vldigt mycket och p vldigt olika ting.

Jag arrangerar mina tankar under "ikoner" i skallen. Jag lser mycket historia, konsthistoria och filosofi. Det jag funderar mycket om i dessa omrden placerar jag under ngon form av mental "bild" eller "ikon". Om jag till exempel finner ngon intressant bit konsthistoria, som jag mnar fundera mer ver, placerar jag den under konsthistorians bild. Nr jag nsta gng vill fundera p ngot, kan jag helt enkelt susa in p bilden och hitta det jag "lagrat" dr. Varje kvll frsker jag g igenom allt jag memorerat under bilderna, gng p gng och i olika ordningar. Svitt jag har frsttt har detta sknkt mig ett bra minne, d det mesta jag vill komma ihg ligger kvar ett bra tag. Det kanske lter lite knasigt, men teorier och tankar ifrn min tidiga ungdom ligger fortvarande kvar och jser, s helt vrdelst r det inte.

Jag har p senare dagar ven brjat intressera mig fr psykologi och speciellt minnesomrdet, och min teknik verkar vara tmligen vitt utbredd. Av det jag har lst om detta, har jag frsttt att fotografiskt minne antagligen r en myt, och att personer med bra minne istllet tillmpar ngon form av sortering eller arkiv i sina hjrnor. Jag lste nyligen en artikel om en projektledare i ett fretag, med ett extravagant minne. Nr han satt p fretagets mten och erhll information visualiserade han sig sjlv gende p en vg, varefter han gick p vgen passerade han ngon form av landmrken, landmrken som han lagrade sin information i. Dessa landmrken kunde han senare tervnda till fr att f tillgng till den sparade informationen.

Det skall tydligen ej vara en medfdd frmga alls, alla har mjlighet att utveckla den genom trning. Om du utvecklade denna frdighet, skulle du kanske kunna "spara" intressanta tankar och lta vrigt flyta bort i minnets dimma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in