Ska åka till Helsingfors över nyårsafton. Är det någon här som vet hur affärer/krogar osv har öppet på nyårsdagen? Har aldrig varit där tidigare! Vad ska jag helst inte missa?
Nyårsfirandet på Senatstorget (mitt i stan) kan säkert vara intressant att uppleva, även om det förmodligen är kallt som bara den. Bredvid Senatstorget finns den vita Domkyrkan, dit hittar väl alla, men också kryptan/källaren är värd ett besök (ingång från baksidan).
Nyårsfirandet på Senatstorget (mitt i stan) kan säkert vara intressant att uppleva, även om det förmodligen är kallt som bara den. Bredvid Senatstorget finns den vita Domkyrkan, dit hittar väl alla, men också kryptan/källaren är värd ett besök (ingång från baksidan).
Alla stora affärer är stängda på nyårsdagen. Hittade info om förra nyåret, tyvärr dessutom enbart på finska, men en kort sammanfattning: nästan alla museer i centrala Hfrs var stängda på nyårsdagen. Däremot hade t.ex. Heureka, Vinterträdgården och Högholmens djurpark öppet. Domkyrkan och Tempelplatsens kyrka kunde man besöka under eftermiddagen.
Ska åka till Helsingfors över nyårsafton. Är det någon här som vet hur affärer/krogar osv har öppet på nyårsdagen? Har aldrig varit där tidigare! Vad ska jag helst inte missa?
Det är som i Sverige fram till 80-talet när det gäller röda dagar, stäng, stängt och stängt med väldigt få undantag. Missa inte båten hem.
Senast redigerad av JerryCotton 2015-09-26 kl. 00:55.