2015-09-22, 20:20
Medlem
Pescasss avatar
Hej!

Just nu har jag precis sagt upp mig ifrån min fastanställning då jag vantrivdes med arbetet, kollegorna var kanon men jobbet sög hårt.

I alla fall så har jag en lägenhet hemma i sverige och skulle vilja jobba i Norge med supportmaskiner, tig svetsning eller service.

Dock skulle jag vilja få bostaden betald utav arbetsgivaren så jag slipper säga upp min nuvarande bostad - finns det någon möjlighet till detta? har hört andra som fått bostad som en förmån men detta kanske inte gäller inom industri branschen?
Citera
2015-09-22, 20:55
Medlem
Scarabeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pescass
Hej!

Just nu har jag precis sagt upp mig ifrån min fastanställning då jag vantrivdes med arbetet, kollegorna var kanon men jobbet sög hårt.

I alla fall så har jag en lägenhet hemma i sverige och skulle vilja jobba i Norge med supportmaskiner, tig svetsning eller service.

Dock skulle jag vilja få bostaden betald utav arbetsgivaren så jag slipper säga upp min nuvarande bostad - finns det någon möjlighet till detta? har hört andra som fått bostad som en förmån men detta kanske inte gäller inom industri branschen?
Rotationsjobb finns ju, men räkna inte med en egen lägenhet. Det är baracker i 99,9% av fallen. Annars får du ringa runt till olika arbetsgivare och höra om någon av dom kan stå för bostad om det är heltid du söker.
Citera
2015-09-22, 21:01
Medlem
Tjena, jag jobbade i Norge nu i somras och då drog arbetsgivaren hyran från lönen, jag arbetade via ett bemanningsföretag då ska jag tillägga. Känner dessutom en som arbetar som svetsare i Oslo och han bor i en barack som han pröjsar hyra för, så tror chansen är väldigt liten att du får boende betalt av något företag där.. men kan ju ha fel såklart.
Citera
2015-09-22, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scarabeo
Rotationsjobb finns ju, men räkna inte med en egen lägenhet. Det är baracker i 99,9% av fallen. Annars får du ringa runt till olika arbetsgivare och höra om någon av dom kan stå för bostad om det är heltid du söker.

Ja eller pensionat där du bor tillsammans med 40 polacker.
Citera
2015-09-22, 21:21
Medlem
geir44s avatar
Det finns inga job i Norge nu. Och ingen vil betala bostad för utländska gästarbetare. Osannorlikt tyvärr.
Citera
2015-09-22, 21:31
Medlem
Hax.Pains avatar
Vet inte riktigt hur det fungerar med att dra av på skatten för dubbelt boende, men det borde väl fungera sålänge du är skriven i sverige.
Citera
2015-09-22, 22:23
Medlem
Pescasss avatar
Vad tror ni, kan det vara en bra idé att åka över till norge under några dagar för att söka så många jobb man bara orkar? sen kan man väl bo på någon camping eller något tills man hittat sig ett boende om man nu skulle få ett jobb?
Citera
2015-09-22, 23:57
Medlem
passports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geir44
Det finns inga job i Norge nu. Och ingen vil betala bostad för utländska gästarbetare. Osannorlikt tyvärr.

Detta är tyvärr sant...det är riktigt dåliga tider här nu. Rekommenderar dig att stanna hemma TS.
Citera
2015-09-22, 23:59
Medlem
Pescasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Detta är tyvärr sant...det är riktigt dåliga tider här nu. Rekommenderar dig att stanna hemma TS.

så farligt kan det väl ändå inte vara? visst över 20000 har förlorat jobbet pga cold stackade oljeriggar men ett helt land stannar väl inte på grund utav detta? - det lär ju alltid finnas lagerjobb och mekaniska service yrken som är lediga.
Citera
2015-09-23, 00:51
Medlem
Scarabeos avatar
Citat:
Vad tror ni, kan det vara en bra idé att åka över till norge under några dagar för att söka så många jobb man bara orkar? sen kan man väl bo på någon camping eller något tills man hittat sig ett boende om man nu skulle få ett jobb?
Som andra sagt så är det dystra tider i Norge just nu. Jag och alla mina kollegor är också permitterade från Nordsjön. Samma sak på land.. Riktigt torrt just nu.
Citera
2015-09-23, 00:53
Medlem
Scarabeos avatar
Citat:
så farligt kan det väl ändå inte vara? visst över 20000 har förlorat jobbet pga cold stackade oljeriggar men ett helt land stannar väl inte på grund utav detta? - det lär ju alltid finnas lagerjobb och mekaniska service yrken som är lediga.
Det är tillräckligt dåligt att dom inte vill flyga in folk från utlandet för att göra jobb som lokalborna kan göra.
Citera
2015-09-23, 01:02
Medlem
Pescasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarabeo
Det är tillräckligt dåligt att dom inte vill flyga in folk från utlandet för att göra jobb som lokalborna kan göra.

Fast detta gäller väl mer omfattande i oljebranschen? - det är väl inte alla yrkesgrupper som drabbas lika hårt hoppas jag. sen lär man väl också tänka på att "en mans död är en annan mans levebröd"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in