2015-09-22, 17:53
Medlem
Embraces avatar
För några veckor sedan började jag jobba efter 5 års civilingenjörsstudier på ett företag beläget i Göteborgstrakten. Inledningsvis fick jag ett väldigt gott intryck av företaget samt kollegorna, men har sedan förra vecka börjat känna att chefen medvetet ger mig otillräcklig information/riktlinjer inför vissa arbetsuppgifter, som i sin tur leder till att jag ibland måste göra om timtals av arbete. Då jag är ny i arbetslivet har jag för vana att fråga mycket kring en arbetsuppgift, och på så sätt försöka lista ut bästa sättet att gå tillväga. Dessvärre känner jag att mina frågor blir idiotförklarade av chefen, och han förväntar sig ändå resultat i nivå med andra som arbetat där i flera år. Oftast avhyser han frågor i form av att han inte har tid, och att jag istället ska skriva ner och maila frågorna till honom. Frågorna svarar han aldrig på förrns dagen därpå, och då på ett vagt/otydligt sätt.

Vad ska jag göra? Håller han på att testa mig? Gillar han mig inte? Jag skulle aldrig acceptera den här typen av beteende/attityd från någon annan i mitt liv. Vid ett par tillfällen har jag känt stor lust att att klampa in på hans kontor och skälla ut honom efter noter, men jag befarar att det kan leda till att min anställning blir kortvarig. Jag kommer bra överens med övriga kollegor som vid flera tillfällen sagt att det är positivt att jag är så nyfiken och intresserad på jobbet, och att de tror att det kommer gå bra för mig. Men hur länge ska jag behöva äta skit egentligen?
Citera
2015-09-22, 17:57
Bannlyst
Han verkar inte gilla dig och försöker kanske tvinga dig att sluta?
Citera
2015-09-22, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Embrace
Men hur länge ska jag behöva äta skit egentligen?
Börja fråga de andra på avdelningen istället. Även om de inte har stenkoll på just det du håller på med så kan de alltid hjälpa dig att komma lite framåt.
Citera
2015-09-22, 18:03
Medlem
patriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legobyte

Efter några veckors arbete? Anställer man en nyexad person så hoppas jag att Chefen har lite förståelse att man behöver riktlinjer.

Du får nog maila honom verkar det som, han kanske är extremt upptagen och stressad vilket gör att du får sådana svar.
Citera
2015-09-22, 18:04
Medlem
hesons avatar
Han ger dig antagligen lika mycket information som dina inarbetade kollegor får, det är ditt jobb att ställa frågor så att du lär dig jobbet.
Citera
2015-09-22, 18:06
Medlem
Citat:
Tyvärr verkar det så. Ett sådant beteende är svårt att hantera. Finns inget konkret att ta på som t ex regelrätta trakasserier. Och även då kan det vara väldigt svårt när man har en dum chef.

Det jag måste fråga mig är om han vill bli av med dig så är det ju bara att avsluta din provanställning. Han behöver inte ens ange ett skäl. Han kanske bara är en klassisk skitstövel. Såna finns det för många av i maktposition. Han vågar troligen inte trycka ner de äldre arbetarna för de kan svara för sig. Istället tar han någon som är ny och oerfaren.

Svårt att säga vad du ska göra. Gå till chefens chef brukar man säga men det kan förvärra det hela om organisationen är sådan att dåligt ledarskap och svågerpolitik främjas.
Citera
2015-09-22, 18:07
Medlem
GeneralPoops avatar
Jag tycker faktiskt att du ska ta tjuren vid hornen och klampa in på kontoret (eller kanske boka tid med honom innan).

Men hur som helst, börja med att fråga vad han förväntar sig av dig och hur han tycker att du sköter dig.
Fråga sen om han har något problem med det du gör, och om, i så fall vad.
Försök sedan, tillsammans med din chef, komma fram till hur ni ska tackla problemet.

Nånstans så måste även du, trots en något obekväm situatuon, faktiskt fråga din chef vad som står på.
Men låt inte beskyllande eller som en gnällspik.
Utan bara sakligt och rakt, ta reda på vad din arbetsuppgift inne är, vilka krav din chef har, vad din chef förväntar sig av din, hur din chef anser att du sköter dig, och hur ni ska göra för at du ska utvecklas i din yrkesroll, och hur din chef ska bli nöjd med dig.
Citera
2015-09-22, 18:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack
Tyvärr verkar det så. Ett sådant beteende är svårt att hantera. Finns inget konkret att ta på som t ex regelrätta trakasserier. Och även då kan det vara väldigt svårt när man har en dum chef.

Det jag måste fråga mig är om han vill bli av med dig så är det ju bara att avsluta din provanställning. Han behöver inte ens ange ett skäl. Han kanske bara är en klassisk skitstövel. Såna finns det för många av i maktposition. Han vågar troligen inte trycka ner de äldre arbetarna för de kan svara för sig. Istället tar han någon som är ny och oerfaren.

Svårt att säga vad du ska göra. Gå till chefens chef brukar man säga men det kan förvärra det hela om organisationen är sådan att dåligt ledarskap och svågerpolitik främjas.

TS har en tillsvidareanställning och ingen provanställning. Således fordras inte bara skäl utan även saklig grund.

Sedan om det rör sig om provocerad uppsägning kan jag inte svara på just nu då jag har fått lite info, men det känns spontant som AG försöker försvåra för TS i onödan. Viss arbetsbelastning ska man ju tåla men det ska ju inte ske i syfte att TS ska tvingas sluta. Det är f.ö. inte tillåtet, skulle kontakta facket för att få lite råd och information.
Senast redigerad av Legobyte 2015-09-22 kl. 18:12.
Citera
2015-09-22, 18:16
Medlem
MrMadoffs avatar
Han är en chef. Det han gör är det ingen utav denna värld som förstår.
Citera
2015-09-22, 18:19
Medlem
Citat:
TS har en tillsvidareanställning och ingen provanställning. Således fordras inte bara skäl utan även saklig grund.

Hur vet du det? Nyexade brukar ju få provanställningar och inget annat nämns.
Citera
2015-09-22, 18:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enfukkingloser
Hur vet du det? Nyexade brukar ju få provanställningar och inget annat nämns.

Normen är tillsvidareanställning, om inte TS nämner något annat så ska det inte diskuteras.
Citera
2015-09-22, 18:39
Medlem
Embraces avatar
Anställningsformen är tillsvidare, då jag lyckades förhandla bort en eventuell provanställning vid kontraktsskrivandet. Dock är organisationen som sådan att jag blev anställd/skrev kontrakt med företagets VD, som i sin tur är chefens chef. Chefen som jag upplever svårigheter med är endast chef för det projekt jag blivit tilldelad att jobba i.

Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Jag tycker faktiskt att du ska ta tjuren vid hornen och klampa in på kontoret (eller kanske boka tid med honom innan).

Men hur som helst, börja med att fråga vad han förväntar sig av dig och hur han tycker att du sköter dig.
Fråga sen om han har något problem med det du gör, och om, i så fall vad.
Försök sedan, tillsammans med din chef, komma fram till hur ni ska tackla problemet.

Nånstans så måste även du, trots en något obekväm situatuon, faktiskt fråga din chef vad som står på.
Men låt inte beskyllande eller som en gnällspik.
Utan bara sakligt och rakt, ta reda på vad din arbetsuppgift inne är, vilka krav din chef har, vad din chef förväntar sig av din, hur din chef anser att du sköter dig, och hur ni ska göra för at du ska utvecklas i din yrkesroll, och hur din chef ska bli nöjd med dig.

Precis det här har jag tänkt på. Dock kanske det är för tidigt nu då jag bara är en månad in på anställningen? Hur länge är det rimligt att vänta med att situationen förbättras?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in