2016-07-08, 01:10
Medlem
Elementarts avatar
Har man kunnat se någon effekt efter namnbytet? Deras mål var väl bland annat att försöka locka till sig fler kvinnor.
Citera
2016-07-08, 03:37
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Har man kunnat se någon effekt efter namnbytet? Deras mål var väl bland annat att försöka locka till sig fler kvinnor.

Det primära syftet med namnbytet var väl att köra på samma varumärke över hela världen. Det tar antagligen ett tag innan det går att utvärdera något sådant.
Citera
2016-07-08, 04:02
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Idiotiskt med alla dessa namnbyten. Men man måste ju vänja sig. För min del kommer jag att säga "Cirkelkå" när jag ska uttala det nya namnet.
Är det nåt fel på KKK ?
http://i67.tinypic.com/2dbw2lt.jpg
Citera
2016-07-08, 06:30
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Är det nåt fel på KKK ?
http://i67.tinypic.com/2dbw2lt.jpg

Kyklos eller "Ku Klux" betyder cirkel så det är mindre långsökt än man kan tro. En liten vardagskränkning där.
Citera
2016-07-19, 09:15
Medlem
tokens avatar
Namnbytet ska ju nu ha varit genomfört. Men man får ju faktiskt ge dem en rejäl känga, långt ifrån alla bensinstationer är ombrandade. Jag ser fortfarande hyrbilar från Statoil osv...

Preem skötte sitt namnbyte snyggt. Allt gjordes över en natt. På alla stationer samtidigt.
Citera
2016-07-19, 17:07
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Någon mer vars släkt kallar stationerna för "O K"?
haha jodå, jag brukar kalla OK/Q8 för OK, Q8 för Gulf när de bytte namn på Gulfstationerna.
Men nu har Gulf kommit tillbaka.
Senast redigerad av Svithjod 2016-07-19 kl. 17:14.
Citera
2016-07-19, 17:12
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Ja, Murco som hade det allra mest klassiska varumärket bland bensinstationer: MACK.

https://sv.wikipedia.org/wiki/MACK

Varför inte återuppliva det?
Varumärkesdegeneration, Mack betyder bensinstation i allmänhet och inte Macks bensinstationer specifikt.
Som Thermos Termosar
Citera
2016-07-20, 19:21
Medlem
Kontokurts avatar
Nu är jag ingen reklamare längre men jag kan se ett tydligt problem.
Statoil var lätt att säga och lätt att tolka men det har bytts ut till macken vid X.
Det vill säga att man i stället för Circle K säger man tex macken i Farsta eller en viss korsning.
Tror att namnbytet kostat mer än vinsten av det.
Citera
2016-07-26, 14:19
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontokurt
Nu är jag ingen reklamare längre men jag kan se ett tydligt problem.
Statoil var lätt att säga och lätt att tolka men det har bytts ut till macken vid X.
Det vill säga att man i stället för Circle K säger man tex macken i Farsta eller en viss korsning.
Tror att namnbytet kostat mer än vinsten av det.

Nu handlar det inte primärt om vinst utan att ägarna inte får använda namnet Statoil på mackarna hur länge som helst. Med andra ord skulle man hur som helst inom max några år varit tvungna att byta ut namnet. Det nya namnet kommer säkert sätta sig och oavsett namn kommer folk fortsätta tanka/handla på samma ställe som man alltid gjort.
Citera
2016-07-26, 16:51
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Nu handlar det inte primärt om vinst utan att ägarna inte får använda namnet Statoil på mackarna hur länge som helst. Med andra ord skulle man hur som helst inom max några år varit tvungna att byta ut namnet. Det nya namnet kommer säkert sätta sig och oavsett namn kommer folk fortsätta tanka/handla på samma ställe som man alltid gjort.
Som svorsk har jag lagt extra märke till svenska språkets tendens till att konvertera allt vardagligt som inte har två stavelser med lika tryck, till något som följer mönstret. Heter man Karl får man heta Kalle, McDonalds blir Donken, ingen säger OKQ8 utan det blir OK, etc. Vissa enkla varumärken har lyckats komma undan, exempelvis Coop.

Circle K kommer dock oundvikligen att konverteras till något tvåstavigt. Frågan är vad. Cirkeln? Kirkeln? Cirkå? Kåken? Cirkus? Cirka? Cirkan?
Vad tror ni?
Citera
2016-07-26, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Som svorsk har jag lagt extra märke till svenska språkets tendens till att konvertera allt vardagligt som inte har två stavelser med lika tryck, till något som följer mönstret. Heter man Karl får man heta Kalle, McDonalds blir Donken, ingen säger OKQ8 utan det blir OK, etc. Vissa enkla varumärken har lyckats komma undan, exempelvis Coop.

Circle K kommer dock oundvikligen att konverteras till något tvåstavigt. Frågan är vad. Cirkeln? Kirkeln? Cirkå? Kåken? Cirkus? Cirka? Cirkan?
Vad tror ni?

CK eller Cirkeln.
Citera
2016-07-27, 00:00
Moderator
Arne.Ankas avatar
CeKå (uttalas sekå)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto