2015-09-22, 13:44
Medlem
Är aktuell för jobb som junior marknadsanalyst på ett större företag, men eftersom jag är nyexaminerad och inte har relevant arbetslivserfarenhet så vill de att jag genomgår ett grundläggande test för att se om jag har den kunskap som jag påstår. Egentligen tror jag inte det hela är något problem men jobbet skulle betyda mycket för mig och det känns dumt att inte förbereda, främst eftersom det är över ett år sedan jag pluggade statistik senast.

Provet skulle ge mig någon sorts uppgift som främst kommer lösas med excel och ta upp till två timmar. Har ni förslag på saker jag bör öva på/repetera för att kunna komma förberedd? Någon som har erfarenhet att liknande prov?
Citera
2015-09-25, 00:06
Medlem
Trillskes avatar
Kommer ofta långt på regressioner kombinerat med tex korrelationsmatriser. Samt såklart t-test och dylikt. Vilket du kan ordna med några knapptryck i Excel.

Så vad du kan göra är helt enkelt att göra några körningar på random data och se till att du fattar de parametrar du får fram (blir inte direkt glasklar presentation om du inte kodar ihop något snyggt själv). Så kan du googla de resultat du inte begriper.

Nyckeln är inte att du ska levera något bra, utan något som ser underbyggt ut så man kan låtsas att det är relevant och därmed får något att luta sina beslut på. Låter fånigt men är inte desto mindre sant. Kan vara mycket bra att ha i bakhuvudet när du gör dina analyser åt cheferna.
Citera
2015-10-15, 03:38
Medlem
fsdfsdfs avatar
Hur gick det?

VLookups, Pivot-tabeller samt lite sunt förnuft kommer man nog rätt långt med!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in