2015-09-22, 13:37
Medlem
Jag förstår att "givande" kan vara subjektivt, men för att på något sätt försöka beskriva det så:
-kontorsjobb.
-Nettolön på minst 15 000kr.

Vilka konkreta yrkestitlar är det man ska vara ute efter? Har hört att man kan få en del "kontorsjobb" med hyfsade löner och utan en jättestor arbetsbörda. Till saken har jag har en del bokstavskombinationer och klarar inte av att studera på en akademisk nivå/har andra svårigheter..
Citera
2015-09-22, 13:49
Avslutad
Du kan inte tänka dig att jobba hårt eller fysiskt? Kan inte tänka mig att några bokstavskombinationer påverkar detta, du begränsar dig rätt mycket och beggars can't be choosers. Administrativa jobb är dessutom på väg att utfasas med datasystem och att arbetet läggs på mer kvalificerad personal( med mer högskolepoäng i alla fall).
Senast redigerad av kaealy 2015-09-22 kl. 13:53.
Citera
2015-09-22, 13:53
Medlem
dunderdasens avatar
Håller med föregående, fattar inte varför alla ska sitta på kontor, även om man inte passar för det. Fan dra till nåt bygge där kan du istället få användning av dina diagnoser.
Citera
2015-09-22, 13:59
Medlem
Jag förstår vad ni säger, men är som sagt intresserad av ett kontorsjobb och inte ett fysiskt arbete.
Citera
2015-09-22, 13:59
Medlem
Vad räknar du som kontorsjobb? De som bemannar callcenters, supporter m.m sitter ofta i kontorslandskap och såna jobb kräver sällan högre utbildning.
Citera
2015-09-22, 23:30
Medlem
Hmn-1s avatar
Ja du det blir nog svårt tyvärr. Själv har jag FYRA yrkesutbildningar och körkort sen jag var 18. Jag får inte ens städjobb eller rivningsjobb. Jag söker dagligen men inte en enda chans får jag. Jag ger det tills årsskiftet sen vette fan om jag inte tar livet av mig för så här går det inte att leva.
Citera
2015-09-23, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hmn-1
Ja du det blir nog svårt tyvärr. Själv har jag FYRA yrkesutbildningar och körkort sen jag var 18. Jag får inte ens städjobb eller rivningsjobb. Jag söker dagligen men inte en enda chans får jag. Jag ger det tills årsskiftet sen vette fan om jag inte tar livet av mig för så här går det inte att leva.
Vad för yrkesutbildningar? Nyfiken.
Citera
2015-09-23, 00:07
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smennom
Jag förstår att "givande" kan vara subjektivt, men för att på något sätt försöka beskriva det så:
-kontorsjobb.
-Nettolön på minst 15 000kr.

Vilka konkreta yrkestitlar är det man ska vara ute efter? Har hört att man kan få en del "kontorsjobb" med hyfsade löner och utan en jättestor arbetsbörda. Till saken har jag har en del bokstavskombinationer och klarar inte av att studera på en akademisk nivå/har andra svårigheter..

Visst går det. Mitt första jobb (direkt efter gymnasiet) var ett kontorsjobb med en lön på 14800 kr/månad omräknat till dagens penningvärde. Så ganska nära 15K. Sedan blev det lumpen ett år, och mitt nästa jobb var även det ett kontorsjobb. Där tjänade jag 21500 kr/mån i dagens penningvärde. Sedan har det bara gått uppåt. Du kan läsa lite mer detaljer här: (FB) Ni som tjänar över 30k/mån utan utbildning, vad jobbar ni med?

Alla mina jobb har varit mycket givande, jag trivdes mycket bra med själva jobbet (och i de flesta fall med mina kollegor/chefer).

Fast det jobb jag har kanske inte fungerar så bra för dig med dina bokstavskombinationer. Det är ju svårt för mig att avgöra.
Citera
2015-09-23, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Visst går det. Mitt första jobb (direkt efter gymnasiet) var ett kontorsjobb med en lön på 14800 kr/månad omräknat till dagens penningvärde. Så ganska nära 15K. Sedan blev det lumpen ett år, och mitt nästa jobb var även det ett kontorsjobb. Där tjänade jag 21500 kr/mån i dagens penningvärde. Sedan har det bara gått uppåt. Du kan läsa lite mer detaljer här: (FB) Ni som tjänar över 30k/mån utan utbildning, vad jobbar ni med?

Alla mina jobb har varit mycket givande, jag trivdes mycket bra med själva jobbet (och i de flesta fall med mina kollegor/chefer).

Fast det jobb jag har kanske inte fungerar så bra för dig med dina bokstavskombinationer. Det är ju svårt för mig att avgöra.

Okej! kan du berätta mer om ditt nuvarande jobb? du kan ta det via PM om du känner att det blir för privat.

Kikade tråden angående dina tidigare jobb, är inte alla jobb förutom microsft supporten sådana som kräver utbildning? jag menar man kan väl inte bara bli Programmerare/utvecklare bara sådär?

Hur gick du tillväga för att få alla dessa jobb?
Citera
2015-09-24, 19:08
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Okej! kan du berätta mer om ditt nuvarande jobb? du kan ta det via PM om du känner att det blir för privat.

Jag är "Senior Application Developer" på ett försäkringsbolag. Jag underhåller och vidareutvecklar existerande applikationer (mestadels skrivna i IBMs NoSQL-databas Domino med kopplingar till andra system skrivna i FoxPro och MS SQL). Skriver även nya program, fast den mesta nya utvecklingen skedde för några år sedan. Blir väl ett par nya mindre program per år nu. Mest blir det vidareutveckling av existerande system, nya eller förändrade funktioner, webb-gränssnitt, etc.

Citat:
Kikade tråden angående dina tidigare jobb, är inte alla jobb förutom microsft supporten sådana som kräver utbildning?
Beror på hur du definerar utbildning. :-)
Nej, de kräver inte någon formell utbildning som högskola eller universitet.
Men de kräver givetvis lite kunskaper och andra egenskaper hos den anställda, i det här fallet jag.
Det finns ju andra sätt att lära sig saker än en formell utbildning...

Citat:
jag menar man kan väl inte bara bli Programmerare/utvecklare bara sådär?

Hur gick du tillväga för att få alla dessa jobb?

Visst kan man bli programmerare "bara sådär", om du är tillräckligt duktig.
Om jag börjar med att beskriva hur (och varför) jag fick de jobben så kanske det klarnar.

Under högstadiet och gymnasiet satt jag flera timmar varje dag i datorrummet. Jag uppskattar att det ofta rörde sig om 4 eller 5 timmar per dag. Säker 3-4 timmar i snitt. Lunchraster, håltimmar och efter skolan. Jag satt och lärde mig programmering på egen hand genom böcker och hjälp från andra (äldre) elever. Jag lärde mig även ordbehandling, kalkylprogram, ritprogram, etc.

Jobbet på Microsoft fick jag efter en intervju/test. Jag hade aldrig använt något program från Microsoft när jag kom dit. I skolan hade vi ABC-80 och ABC.800, och senare Compis-datorer med CP/M-86 som operativsystem.
På Compis använde vi först WordStar för ordbehandling, senare blev det de svenskutvecklade Text1 och Text2 (om jag minns rätt). Jag programmerade i Compis Pascal 3.12 (en variant av Turbo Pascal).
Så när jag kom till Microsoft (en fredag förmidag) så startade supportchefen upp Word för DOS och bad mig skriva något och sedan formattera det i fetstil. Jag såg att det fanns en hjälp-meny (tror det var F10 för hjälp på den tiden) och när första hjälpsidan kom upp så såg jag att en massa kommandon använde Alt-koder på tangentbordet. Jag var van vid Ctrl-koder från Compis, så jag testade snabbt Alt-F för fetstil. När det inte fungerade insåg jag att det var engelsk Word så jag testade Alt-B, och det fungerade. Det var hela testet, jag fick jobbet på stående fot.
De ville helt enkelt se hur bra jag var på att lösa problem och snabbt luska ut saker med hjälp av existerande kunskaper. De gav mig handboken till Windows 2.03 och sa till mig att komma tillbaka på måndag för min första dag.
På Microsoft satt jag ett par timmar efter jobbet varje dag och lärde mig nya saker, läste handböcker till olika program, fipplade lite med programmering, lärde mig alla möjliga olika program, etc.

Efter lumpen fick jag jobb som programmerare av talsvarssystem. Jag var aktiv på en BBS som drevs som ett hobbyprojekt av några av de anställda på just detta företag. De la ut en annons på BBSen och jag svarade. Eftersom jag varit aktiv ett tag på BBSen kände de på företaget till mig och visste att jag bland annat kunde programmera och att jag jobbat på Microsoft. Just det senare var en av anledningarna till att jag fick jobbet. Chefen skrev en massa makron i Excel och tyckte det var smidigt att ha sin egen lilla supporttekniker på plats.

Företaget gick i konkurs efter 2 år, precis före jul. Jag var med i hemvärnet, och min löjtnant (som jag umgicks med privat också) hittade en annons i SvD där ett tidningsförlag sökte en supporttekniker, så han klippte ut den och gav till mig. I samma annons sökte de även en säljare och en IT-journalist. Jag skickade in en ansökan och ett par dagar senare ringde de upp mig och ville intervjua mig för journalistjobbet. De gillade min tekniska bakgrund och kunskaper, och ville testa mig för att se om jag kunde skriva eller åtminstone hade potential att skriva.
Så de gav mig ett par exemplar av tidningen, en kopia av ett program de ville ha ett test av, och gav mig ett par dagar att skriva ihop ett par tusen tecken. Det gick tydligen bra, för jag fick jobbet. Hörde senare att runt 150 personer sökt det jobbet, inklusive en hel del med journalisterfarenhet och/eller utbildning.
Men de ville ha någon som kunde teknik och som de kunde lära att skriva, de ville testa det om det konceptet fungerade. Jag var den första icke-journalistutbildade de anställde, men det blev fler efter mig.

Som IT-journalist fick jag testa en massa nya produkter, både hårdvara och mjukvara. Jag har faktsikt sett en hel del produkter i labb som aldrig sålts. Vad sägs om en miniatyr-Thinkpad från IBM stor som ett PCMCI-kort (PC Card), som kunde dockas i en vanlig bärbar dator för laddning och datautbyte? :-) Jag lärde mig massor här, och vid sidan om skribentbobbet skrev jag lite program till redaktionen. Bland annat ett Word-makro som la in styrkoder för QuarkXpress i text och exporterade den till en nätverksfolder där redigerarna kunde hämta upp den. Senare modifierade jag det makrot till att även generera en HTML-sida, ladda upp den till webbservern och uppdatera hemsidan med en länk till den nya sidan. Allt detta via en knapp inne i Word.
Det var under den här perioden jag lärde mig HTML, och även programmering i Lotus Notes/Domino (numera IBM Notes och Domino). Återigen, jag satt på egen hand och försökte bli bättre och lära mig nya saker.

Efter att jag gift mig ville min dåvarande fru flytta hem till USA. Så jag sökte ett jobb på ett av förlagets kontor i USA, vilket var i Boston. Jag och IT-chefen var i Las Vegas samtidigt i samband med Comdex-mässan, så vi träffades och han intervjuade mig. Ett par dagar senare ringde han och erbjöd mig formellt jobbet i Boston. Jag flyttade över en dryg månad senare. Sedan dess har det bara fortsatt.

Efter 4 år i Boston ville min fru flytta till Texas, så jag började leta efter olika jobb, och hittade till slut det företag jag nu jobbar på. Det var det andra jobbet jag intervjuades för, det första var för ett skoldistrikt, men de hade inte möjlighet att flyga ner mig för en intervju och innan jag hade tid att boka ett flyg själv så dog min far så jag fick åka hem till Sverige i en månad. Men ett år senare flyttade jag till Dallas efter att ha fått det nya jobbet.
Den projektledare som skulle bli min närmaste chef berättade efteråt att så fort hon såg min CV så sa hon "det här är den jag vill ha!", så efter en telefonintervju flög de ner mig till Dallas, vi åt lunch, tittade på kontoret och pratade en halvtimme innan de tog mig tillbaka till flygplatsen. Ett par dagar senare var jobbet mitt.

Sedan jag flyttade till USA har jag ägnat mindre tid åt egentlig programmering utanför jobbet, förutom de senaste 2 åren då jag hållit på mycket med webbutveckling med jQuery, Bootstrap och andra liknande frameworks. Skulle gissa att jag i snitt lagt ner 2 timmar per dag de senaste åren på detta, har utvecklat ett program åt min fru, med databas-kopplingar till IBM Domino.

Jag skulle säga att det är viktigt att du är intresserad och att du är villig att lägga ner ett stort antal timmar av din lediga tild till att lära dig programmering. Det är övning som gäller, skriv massor av program, gör fel och lär dig av dina fel. Enda sättet att bli bra.
Senast redigerad av TexasSwede 2015-09-24 kl. 19:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in