2005-10-27, 22:58
Medlem
Butchers avatar
Varför strävar allt efter att bli kaos? Har tänkt och tänkt men kommer inte på en vettig förklaring. Det enkla argumentet att oordning är ett enklare tillstånd än ordning känns otillräckligt. Är dock säker på att alla filosofer här inne klarar det lätt som en plätt.
Citera
2005-10-27, 23:24
Medlem
ting har lägre energi i oordnat tillstånd(kaos)
allt strävar efter att ha så låg energinivå som möjligt
Slutsats: ting strävar efter oordnat tillstånd...

Räcker det som föklaring? Leta i fysikböcker istället för filosofi

MVH
Citera
2005-10-27, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butcher
Varför strävar allt efter att bli kaos? Har tänkt och tänkt men kommer inte på en vettig förklaring. Det enkla argumentet att oordning är ett enklare tillstånd än ordning känns otillräckligt. Är dock säker på att alla filosofer här inne klarar det lätt som en plätt.
Kaos är lite fel, att allt strävar efter sitt mest sannolika (ergo, mest stabila) tillstånd är en mer korrekt beskrivning av termodynamikens andra lag. Uttryckt så tycker jag att den känns ganska intuitiv.

Eftersom energi kan tolkas som potential till förändring blir det mer och mer sannolikt att ett visst objekt stannar kvar i sitt nuvarande tillstånd ju mindre energi det har, så man kan också säga att lagen säger att allt strävar mot lägre energitillstånd.
Citera
2005-10-28, 12:01
Medlem
Bä$tuzs avatar
Butcher:
Jag ser det inte alls som någon självklarhet att allt strävar efter kaos eller ens att kaos finns något sådant över huvud taget. Några argument?
Citera
2005-10-28, 14:50
Medlem
I totalt kaos strävar naturen efter ordning, se på livet på jorden osv.
Citera
2005-10-29, 00:33
Medlem
Ta ditt rum som exempel. Det tenderar att bli stökigt eller hur? Ordning är ett mänskligt påfund, och av alla oändligt många kombinationer som ditt rum kan se ut så är endast få av dom i enligt vår definition ordnat. Och eftersom saker och ting förändrar sig lite hur som helst så måste vi med energi förändra dom tillbaka så att det bibehåller ordningen som vi önskar.

Varför kommer det ordning ur kaos, som tex liv?

Tex is, har ju en struktur där vatten-molekylerna är ordnade eftersom molekylerna följer fysiska krafter som säger att det krävs mer energi för att molekylerna ska vara i kaos än i ordning vid under nollgradern. Som du vet krävs ju värme för att bryta denna struktur.

Min teori är att strukturer som liv uppkommer enligt samma princip men så pass mycket mer komplicerade att vi omöjligt kan förstå det.

Var länge sen jag läste gymnasiefysik men nåt sånt tror jag iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in