2015-09-22, 08:34
Medlem
Hur får jag majonäsen extremt tjock? Att få den lösare är aldrig några problem...

Men vad bör jag tänka på med mixen ägg-gulor, vinäger olja i mängd och vispteknik om jag vill ha den tjocktjoooock?

Med för mkt vinäger eller olja blir den alldeles för lös. Men även med för lite blir den inte riktigt tjock. Vad ska jag tänka på? Äggulor och lite vinäger först sen droppa i oljan under vispningen. Provat flera ggr. Smakmässigt blir det okay men jag vill ha den trööög. Ska man fuska med ett halvt gelatinblad i och låta den stå 3-4 timmar? :-)
Citera
2015-09-22, 08:39
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uknowiknow
Hur får jag majonäsen extremt tjock? Att få den lösare är aldrig några problem...

Men vad bör jag tänka på med mixen ägg-gulor, vinäger olja i mängd och vispteknik om jag vill ha den tjocktjoooock?

Med för mkt vinäger eller olja blir den alldeles för lös. Men även med för lite blir den inte riktigt tjock. Vad ska jag tänka på? Äggulor och lite vinäger först sen droppa i oljan under vispningen. Provat flera ggr. Smakmässigt blir det okay men jag vill ha den trööög. Ska man fuska med ett halvt gelatinblad i och låta den stå 3-4 timmar? :-)

Receptet på majonäs är... 6 äggulor, 50gr dijonsenap, 500gr god olja (ej olivolja). Smaka av med salt, peppar och citron. Den blir tjock!
Citera
2015-09-22, 09:03
Medlem
Du kan också fuska och köpa Hellmans. Pressa i en halv citron och klipp ner dill. Suveränt. Och du slipper jobbet
Citera
2015-09-22, 09:26
Medlem
rayraviolis avatar
Mer olja. Jag brukar vispa ner olja tills det är dallrigt och sen justera konsistensen med vinäger eller citron.
Citera
2015-09-22, 19:08
Medlem
MeanMEs avatar
Behövs lite mer info än det du givet för att svara på det.

Testa använd äggvitan med.
Minskar fetthalten och ökar proteinnivån i majon.
Samt den ger en garanterad "struktur" till majon.

Ha i alla ingredienser och 1 msk olja, kör mixern/matprocessorn/handvispa någon minut.
Ha i ~1/2 dl långsamt under vispning.
Vispa någon minut extra när allt gått i.
Sedan kan du långsamt hälla i all olja under vispning.

Kör du med mixer så kan du pulsköra den.
Att allt är rumstempererat och du använder färska ägg tar jag för givet.

1 stort jumbo ägg
2 msk vinäger/citronjuice
1 klick dijonsenap
lite salt
knappt 3 dl olja.
Citera
2015-09-22, 19:37
Medlem
Monsterflundrans avatar
Desto mer olja du slår i desto tjockare blir majonnäsen.
Citera
2017-02-01, 22:23
Medlem
japanskbruds avatar
2 ägggulor 2dl rapsolja, ½ tsk salt, 2 tsk cidervinäger, 2 tsk citron, en rågad tsk dijonsenap.. svartpeppar.. blir lite lösare när jag häller i vinäger och citron , men blir riktigt hård igen i kylskåpet på några timmar..går ändå inte äta ljummen majonäs. smaken blir bra varje gång ..tyvärr gör det så jag frossar i blt-sandwich, och diverse majonäsröror.
Behöver bara röra lagom fort med en ballongvisp.. mixers och annat krafs ställer bara till med disk.. aldrig skurit sig.. förutom dom första gångerna när jag följde en helidiotisk trollkokbok och hällde i salt först med ägg och senap
Citera
2017-02-02, 03:34
Medlem
Godhetsknarkarens avatar
Jag vetesjutton hur ni lyckas att få en hemslagen majo för tunn, då måste ni i princip skurit den eller använt biltema-olja.
Citera
2017-02-02, 03:45
Medlem
Meminisses avatar
Vispa länge, dvs häll på mycket olja.. Då blir den tjock och vit hehe.
Citera
2017-02-02, 13:22
Medlem
japanskbruds avatar
den där riktiga hårdheten som är innan man häller på vinäger/citron försvinner iofs .. någon som har provat med vinsyra/citronsyra i pulverform istället för vätska?
Citera
2017-02-02, 19:39
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
den där riktiga hårdheten som är innan man häller på vinäger/citron försvinner iofs .. någon som har provat med vinsyra/citronsyra i pulverform istället för vätska?
Vispa tills du får igång emulsionen och häll sedan i vinägern. Fortsätt sedan att vispa ner olja till önskad tjocklek.
Citera
2017-02-02, 19:54
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Vispa tills du får igång emulsionen och häll sedan i vinägern. Fortsätt sedan att vispa ner olja till önskad tjocklek.
smart, ska prova det nästa gång
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in