2015-09-22, 22:51
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHellis
Tycker det låter litet.
Mjo lite det jag va inne på, att det är klena kablar alternativt dålig kontakt så spänningen krashar och slutsteget stänger av sig.

Citat:
Ursprungligen postat av robocop1235
Märkte nu att det fungerar felfritt om motorn är avstängd, men så fort jag slår på motorn så hoppar steget mellan protect och power
Du testade bara på tomgång eller även på lite högre varv typ 2500-3000?

Citat:
Ursprungligen postat av robocop1235
Jag har kopplat en kabel från pluspolen på batteriet till slutsteget och en jord till en fästpunkt för baklyset.
Har du kabel så du kan dra en tillfällig jordkabel från batteriet till slutsteget för att utesluta dålig kontakt?

Citat:
Vad menar du med 1ohm last?
Lasten är högtalare och 1ohm är hur högt motstånd det är för strömmen att komma fram, är motståndet lågt kan skyddselektroniken tolka det som kortslutning, 4ohm är vanligt för bilhögtalare.
Senast redigerad av Arne.Anka 2015-09-22 kl. 22:57.
Citera
2015-09-23, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Du testade bara på tomgång eller även på lite högre varv typ 2500-3000?

Har du kabel så du kan dra en tillfällig jordkabel från batteriet till slutsteget för att utesluta dålig kontakt

Har provat att köra bilen med steget igång får samma problem så det gäller alla varvtal

Har nu slipat riktigt ordentligt där jag har fäst jordkabeln så det bara är ren plåt.

Nu går det att spela med motorn igång men bara på lite lägre volymer, Har fått tips om att köpa en kondensator. Det borde lösa mina problem?

Någon som har tips på en relativt billig kondensator som det är inte är biltema kvalitet på?
Citera
2015-09-24, 19:08
Medlem
volvoforlife1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarko

Så mitt tips.. Köp ett monoblock till att börja med som tål 300w mer än baslådans max effekt. Baslådan ger en peak på 300w medan dit slutsteg tål 180w rms det räcker inte tyvärr.

Nej. Hans bas har en peak effekt på 150wrms, och om hans slutsteg ger 180 så är det en bra kombo. Att då smaska på med dubbla rms effekten är helt fel. Då har han en låda och en trasig bas kvar.

ONT Jag gissar på att din stereo har nåt vajsing i sig.
Citera
2015-09-26, 19:29
Medlem
Jag har nu löst problemet.

Köpte en kondensator och nu kan jag spela utan spänningsfall

Däremot har jag nu problemet att steget överhettar efter lite över 1 timmes spelande, Tänkte försöka lösa det igenom att sätta brickor under slutsteget så det kommer in luft under.

Tack för alla tips
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in