2015-09-21, 19:29
Medlem
Hej alla,

Nån som är expert på skulder till skatteverket?

Jag har borgat för ett lån på 100.000 kr på en bank för en person som köpt en lägenhet (värde typ 100k) sedan så får han skatteskulder som hamnar hos kronofogden, han får fortsätta att bo i lägenheten och betalar sina månadsbetalningar till banken därav kan inte kronofogden utmäta den.
Så långt allt bra men det jag undar över vad händer om/när han dör?

Säljs lägenheten av dödsboet och pengarna går till banken först eller till skattverket?
Skulle pengarna gå till skatteverket kan då banken kräva tillbaks banklånet av mig som jag borgat för eller vad tror ni?

Citera
2015-09-21, 20:14
Medlem
trottwells avatar
Är bostadsrätten pantsatt som säkerhet för lånet?
Senast redigerad av trottwell 2015-09-21 kl. 20:17.
Citera
2015-09-21, 20:29
Medlem
Vid försäljning går pengarna först till Kronofogden, blir det något över får banken sina pengar.
Citera
2015-09-21, 20:34
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vid försäljning går pengarna först till Kronofogden, blir det något över får banken sina pengar.

Ditt resonemang förutsätter att bostadsrätten inte är pantsatt.
Citera
2015-09-22, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Är bostadsrätten pantsatt som säkerhet för lånet?

Hm ja det måste den väl vara han tog Bolån för en bostadsrätt och banken ville ha en borgenär om han inte skulle sköta månadsbetalningarna, så som jag tänker så äger väl banken bostadsrätten så länge den finns skuld på den
Citera
2015-09-22, 00:06
Medlem
GeneralPoops avatar
En gissning är att lägenheten säljs och banken tar sin del för att täcka lånen (det är ju banken som äger lgh så att säga).
Eventuell vinst däremot kommer att hamna hos skatteverket.
Citera
2015-09-22, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
En gissning är att lägenheten säljs och banken tar sin del för att täcka lånen (det är ju banken som äger lgh så att säga).
Eventuell vinst däremot kommer att hamna hos skatteverket.

Ja så tänker jag med, det borde gå till så.

Så länge han sköter sina månads betalningar till banken även fast han har skuld hos kronofogden får han bo kvar i lägenheten tills han dör, och sedan säljs den genom dödsboet som betalar tillbaks resterande skuld på lånet till banken, sen går resterande slantar till kronofogden/skatteverket?
Citera
2015-09-22, 10:22
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokerboy
Ja så tänker jag med, det borde gå till så.

Så länge han sköter sina månads betalningar till banken även fast han har skuld hos kronofogden får han bo kvar i lägenheten tills han dör, och sedan säljs den genom dödsboet som betalar tillbaks resterande skuld på lånet till banken, sen går resterande slantar till kronofogden/skatteverket?

Bostadsrätten kan utmätas när som helst om det finns ett tillräckligt stort övervärde i den.
Senast redigerad av trottwell 2015-09-22 kl. 10:33.
Citera
2015-09-26, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pokerboy
Hej alla,

Nån som är expert på skulder till skatteverket?

Jag har borgat för ett lån på 100.000 kr på en bank för en person som köpt en lägenhet (värde typ 100k) sedan så får han skatteskulder som hamnar hos kronofogden, han får fortsätta att bo i lägenheten och betalar sina månadsbetalningar till banken därav kan inte kronofogden utmäta den.
Så långt allt bra men det jag undar över vad händer om/när han dör?

Säljs lägenheten av dödsboet och pengarna går till banken först eller till skattverket?
Skulle pengarna gå till skatteverket kan då banken kräva tillbaks banklånet av mig som jag borgat för eller vad tror ni?

Kronofogden kan visst mäta ut en lägenhet, även om det är belånad. När den säljs ska dock banklånet lösas först, sen pengar till de skulder som ligger hos fogden.
Skatteskulden försvinner som regel efter 5 år så tänkte inte din bekanta dö jättefort så är skatteskulden inte något problem vid dödsfall ialla fall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in