2015-09-21, 09:58
Medlem
Det känns som en brutal bröd och cirkus budget. Regeringens siffror i opinionen är katastrof och man har inte så mycket pengar för att göra riktiga satsningar som att fixa försvaret eller järnvägen. Istället försöker man köpa röster med relativt billiga gåvor till folket. Här får ni lite p-piller och glasögon så blir ni glada.

Angående hyresrätter är det givetvis en bra satsning men 15000 hyresrätter ger bostad åt 30000 personer. Invandringen är just nu på 6000 i veckan. Med deras satsning så täcker vi inte ens 10% av dem hyresrätter invandrarna behöver.
Citera
2015-09-21, 10:00
Medlem
Rammsbergs avatar
Om 80 procent förlorar disponibel inkomst på den nya budgeten, måste pengarna de drar in gå till något. Jag antar att det är till migrationsindustrin huvuddelen av dessa pengar överförs till? Kan detta antagande vara korrekt?
Citera
2015-09-21, 10:01
Medlem
Bodickers avatar
Vänsterpartiet har tydligen haft mycket att säga till om. Jag trodde MP och S samarbetade och att V stod ute i kylan?
Citera
2015-09-21, 10:04
Medlem
Fridfullts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crowman
Regeringens siffror i opinionen är katastrof och man har inte så mycket pengar för att göra riktiga satsningar som att fixa försvaret eller järnvägen. Istället försöker man köpa röster med relativt billiga gåvor till folket. Här får ni lite p-piller och glasögon så blir ni glada.
Precis, det är förvisso bra "gåvor" enligt mig, men järnvägen som varit eftersatt under många år talas det plötsligt inte alls om.
Citat:
Ursprungligen postat av crowman
Angående hyresrätter är det givetvis en bra satsning men 15000 hyresrätter ger bostad åt 30000 personer. Invandringen är just nu på 6000 i veckan. Med deras satsning så täcker vi inte ens 10% av dem hyresrätter invandrarna behöver.
För att inte tala om mig och alla andra svenska ungdomar som också är på jakt efter egen bostad.
Citera
2015-09-21, 10:06
Moderator
Tinuviels avatar
Ämnen sammanfogade.

// mod
Citera
2015-09-21, 10:08
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodicker
Vänsterpartiet har tydligen haft mycket att säga till om. Jag trodde MP och S samarbetade och att V stod ute i kylan?
Hela regeringens existens bygger på stöd från Vänstern. Främst i andra frågor än budgeten, där DÖ inte gäller.
Citera
2015-09-21, 10:12
Medlem
Titta efter skatt istället så är skillnaden mellan en som tjänar 20-25k gentemot en som tjänar 50k "bara" runt 10k

En vanlig knegare får ut ca 15 papp en "högavlönad" får ut ca 25 papp skillnaden på 25 papp mer är alltså inte så stor. Den största vinnaren är staten och nu vinner de ännu mer.

Lägg på detta större ansvar mm så väljer nog de flesta den lägre lönen pga mindre ansvar, arbetstider mm.

Ska dock ge budgeten plus för fria brillor, preventivmedel och äldrevården.

Skulle de skippa att sponsra bosättarna så hade jag fanimej kunnat rösta för detta!
Citera
2015-09-21, 10:15
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brainoverflow
Det intressanta för mig är hur mycket (läs 'lite') fokus SVT och SR under dagen kommer lägga på regeringens mörkning av Finansdepartementets uppgifter.

Du behövde inte undra mycket länge.

DN:s huvudrubrik: Just nu: 6 av 10 får mindre i plånboken.
Expressen huvudrubrik: Just nu: Gör en satsning som vi aldrig gjort tidigare.
Expressens underrubrik: 80 procent förlorar i inkomst, regeringen mörkar, skriver SvD
SvD huvudrubrik: Regeringen mörkar att 80 procent förlorar på budgeten
Aftonbladet huvudrubrik: Slår tillbaka mot anklagelserna.
Aftonbladets underrubrik: SvD uppger att 80 procent av hushållen förlorar på höstbudgeten - regeringen tillbakavisar
SVT: "Mycket liten och försiktig budget"

Expressen, SvD och Aftonbladet lyfte alla fram SvD:s anklagelse. DN använder en annan rubrik som dock gränsar till SvD:s anklagelse.
SVT däremot? Inte ett smack!
Citera
2015-09-21, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Gratis preventivmedel för kvinnor? Vad fan då för? Och varför inte för alla i så fall? Sjukaste jag läst på länge.

Det är med tanke på den massiva ökning av 'mångkulturella möten' som följer i spåren av att vi tar emot horder av skäggiga mansbarn. Istället för att begränsa ökning av antalet våldtäktsbrott kan vi istället minka antalet oönskade graviditeter... En loose-loose (ökade samhällskostnader för p-piller, och ökade samhällskostnader för invandringen) helt enkelt, i paritet med resten av budgeteländet.
Citera
2015-09-21, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
Om 80 procent förlorar disponibel inkomst på den nya budgeten, måste pengarna de drar in gå till något. Jag antar att det är till migrationsindustrin huvuddelen av dessa pengar överförs till? Kan detta antagande vara korrekt?

Neeej, nu gissar du väl ändå helt vilt?!? Var i hela friden kan du ha fått sådana ideer från - du är väl inte inne och läser på såna dära hatsajter som rasisterna sprider runt sig?
Citera
2015-09-21, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Gratis preventivmedel för kvinnor? Vad fan då för? Och varför inte för alla i så fall? Sjukaste jag läst på länge.
Det är för att göra det lättare för våra arabiska och afrikanska kompisar som är på väg hit.
Citera
2015-09-21, 10:32
Medlem
Karmans avatar
Intressant ledare i DI, som jag tycker sammanfattar läget bra:
http://www.di.se/artiklar/2015/9/18/...ubblornas-tid/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem