Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-20, 22:52
Medlem
Hyr ett rum i en villa.

Privat hyresvärd som inte ens bor här.

Andra hyr även rum här.

Var i hyresrättslagen står det om att jag UTAN hyresvärdens tillåtelse har rätt att ha vänner på besök.

Min hyresvärd vill förbjuda mina vänner att komma hit på besök. Dom väsnas inte. Står INGET om det på kontraktet att jag inte får ha vänner här på besök.

Står inget heller om att man inte får ha djur.

Står inget heller om att jag inte får ha vänner som sover över.

Så jag vill - om det finns ett lagrum för det - sända detta lagrummet med rätt paragraf till min hyresvärd och låta honom vet att jag inte bryter mot svensk praxis om jag tar med min vän med hund som tänker sova över här typ en gång i månaden.

Vidare vill jag ha ett lagrum ang. om att jag får ta med vänner som besöker mig från utlandet - som kan sova hos mig i en vecka.

Tack på förhand.
MVH
Citera
2015-09-20, 23:00
Medlem
Om du hyr ett rum i en villa, så har du inte kontrakt på någon bostad. Ägaren till huset kan därför bestämma, att det bara är du, som får tillgång till rummet du hyr. Självklart har man rätt att ta emot besök av en vän under några timmar eller så, men övernattning kan du inte ställa krav på. Hyreslagen gäller inte för dig på samma sätt som om du hade haft eget kontrakt på en bostad.
Citera
2015-09-20, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Om du hyr ett rum i en villa, så har du inte kontrakt på någon bostad. Ägaren till huset kan därför bestämma, att det bara är du, som får tillgång till rummet du hyr. Självklart har man rätt att ta emot besök av en vän under några timmar eller så, men övernattning kan du inte ställa krav på. Hyreslagen gäller inte för dig på samma sätt som om du hade haft eget kontrakt på en bostad.

oh tack för dina råd. Men säg mig hur kan du vara säker på detta?

Vi har skrivit ett kontrakt på att jag hyr rummet.

Jag hyr bottenvåningen med kök och rummet jag sover i. Jag har även eget badrum.

Vad för slags lag omfattas jag av - om det inte är hyresrättslagen?

Tack på förhand.
Citera
2015-09-20, 23:18
Medlem
Du är i teknisk mening inneboende och har därför att rätta dig efter de regler din värd sätter upp.

Tyvärr finns inte mycket skydd för dig förutom det som avtalats i din favör.

Citat:
Ursprungligen postat av ljuvsommarnatt

Jag hyr bottenvåningen med kök och rummet jag sover i. Jag har även eget badrum.

Tack på förhand.
Citera
2015-09-20, 23:28
Medlem
Citat:

Tack på förhand.

Du omfattas inte av någon lag alls när du är inneboende. Och självklart är det inte hyresrättslagen, för det är väl inte en hyresrätt du hyr, det är ett rum med tillgång till kök och bad.
Citera
2015-09-20, 23:51
Medlem
Beaumonts avatar
Citat:
Du omfattas inte av någon lag alls när du är inneboende. Och självklart är det inte hyresrättslagen, för det är väl inte en hyresrätt du hyr, det är ett rum med tillgång till kök och bad.

Var har du fått det ifrån? Självklart gäller Jordabalken 12 kap även om man är inneboende. Det finns till och med särskilda undantag när det rör inneboende, varför skulle det finnas om lagen i sin helhet inte var gällande?
Citera
2015-09-21, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaumont
Var har du fått det ifrån? Självklart gäller Jordabalken 12 kap även om man är inneboende. Det finns till och med särskilda undantag när det rör inneboende, varför skulle det finnas om lagen i sin helhet inte var gällande?

Ja, men en enda fördel, att om man bor där längre än tre månader, så har man rätt till tre månaders uppsägningstid. Och precis som du skriver, undantagen ( nackdelarna ) är fler än rättigheterna.
Citera
2015-09-21, 07:03
Medlem
Citat:
Ja, men en enda fördel, att om man bor där längre än tre månader, så har man rätt till tre månaders uppsägningstid. Och precis som du skriver, undantagen ( nackdelarna ) är fler än rättigheterna.

Jag har precis flyttat in med min hund och hyresvärlden VISSTE innan att jag hade en hund. Det står
t o m. på kontraktet att jag har en hund.

Så kan du vänligen säga vilka RÄTTIGHETER jag har?

Alla här skriver nackdelar men vad är mina rättigheter? Förutom tre månaders uppsägningstid?

På kontraktet skrev gubben in att jag har två månaders uppsägningstid. Hinner bara bo här i tre nätter sedan får jag ett brev om att han vill ha ut mig här om två månader.

Han typ inte ens packa upp mina saker förrän jag blir meddelad om att jag måste flytta.

Min hund har inte stökat ner inte jag heller.

Jag sade till honom - eftersom han ränner här varannan dag att jag kommer att ha vänner på besök VILKET jag redan sade till honom innan jag flyttade in. Och det gnäller han nu om samt om min hund.
Citera
2015-09-21, 14:32
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Jag har svårt att förstå hur man får det till att du ska vara inneboende när du verkar vara förstahandshyresgäst men det spelar förstås ingen större roll då 12 kap. JB ändå är tillämplig.

När det gäller hyrestiden så är 12 kap. JB tvingande till hyresgästens förmån, att ni har ett kontrakt som säger att ni har två månaders uppsägningstid spelar alltså ingen roll, det är tre månader som gäller.

När det gäller gäster som du har på besök samt din hund så finns det förstås ingen paragraf som explicit säger att du ha rätt till det på samma sätt som det inte finns en paragraf som säger att du får klia dig i örat i lägenheten, det vore löjligt om man skulle täcka in alla rättigheter man har och lagen skulle ha ett par tusen ytterligare paragrafer.

Du kan alltid kolla i exempelvis 12 kap. 24 § JB där följande mening finns med "...som hör till hans hushåll eller gästar honom eller av annan som han inrymt i lägenheten eller som där utför arbete för hans räkning" om du verkligen måste ha något som stödjer din rätt till att ha gäster.

Du får göra i princip vad du vill i din lägenhet (läs rum) så länge det inte förstör lägenheten, stör dina grannar eller är någon form av olaglig verksamhet. Då ni inte har avtalat om några ordningsregler så är det vad som gäller, att ha besök samt din hund i ditt rum ska alltså inte vara något problem.
Citera
2015-09-21, 17:25
Medlem
Bongomans avatar
Det har avgjorts ett rättsfall vad gäller rätt till besök om man är inneboende. Jag kommer inte ihåg alla detaljer men utgången blev att man har rätt till ett socialt liv och även en och annan övernattning. Den som orkar kan leta upp det rättsfallet. Tror det var Hyresnämnden det drogs i.
Citera
2015-09-21, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Det har avgjorts ett rättsfall vad gäller rätt till besök om man är inneboende. Jag kommer inte ihåg alla detaljer men utgången blev att man har rätt till ett socialt liv och även en och annan övernattning. Den som orkar kan leta upp det rättsfallet. Tror det var Hyresnämnden det drogs i.

Oh vad snällt tack, skall googla på det. Tusen tack.
Citera
2015-09-21, 23:41
Medlem
Focus75s avatar
Citat:
Hyr ett rum i en villa.

Privat hyresvärd som inte ens bor här.

Andra hyr även rum här.

Var i hyresrättslagen står det om att jag UTAN hyresvärdens tillåtelse har rätt att ha vänner på besök.

Min hyresvärd vill förbjuda mina vänner att komma hit på besök. Dom väsnas inte. Står INGET om det på kontraktet att jag inte får ha vänner här på besök.

Står inget heller om att man inte får ha djur.

Står inget heller om att jag inte får ha vänner som sover över.

Så jag vill - om det finns ett lagrum för det - sända detta lagrummet med rätt paragraf till min hyresvärd och låta honom vet att jag inte bryter mot svensk praxis om jag tar med min vän med hund som tänker sova över här typ en gång i månaden.

Vidare vill jag ha ett lagrum ang. om att jag får ta med vänner som besöker mig från utlandet - som kan sova hos mig i en vecka.

Tack på förhand.
MVH

Du talar om för oss och värden att du dikterar villkoren, vem som får bo i huset/rummet och vilka regler som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in