2016-01-18, 10:34
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sibboratorn
Hittar två kvinnor i 30 års åldern på Erik Dahlbergsgatan 30

M*rcela L*ndberg och J*hanna Ahlberg. Så nån av dom två borde möjligen vara BO.
enligt fup bodde BO på bottenvåning, dvs lghnr 10xx
M*rcela bor på 3v, J*hanna bor på BV men tillsammans med en man.

Citat:
Sätter min peng på att BO är Johann* *hlberg. Hittade en bild på henne men vill inte länka den förrän det är helt bekräftat att det är hon .
släpp det

bo bor ju själv, men ingen av de på adressen som bor på BV bor ensama enligt ratsit, så antagligen är kvinnan inte bokförd där eller har en skyddad identitet,
därför har hennes identitet masskats i FUP
Citera
2016-01-18, 10:39
Medlem
Blomtorkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
enligt fup bodde BO på bottenvåning, dvs lghnr 10xx
M*rcela bor på 3v, J*hanna bor på BV men tillsammans med en man.

släpp det

bo bor ju själv, men ingen av de på adressen som bor på BV bor ensama enligt ratsit, så antagligen är kvinnan inte bokförd där eller har en skyddad identitet,
därför har hennes identitet masskats i FUP

Precis, släpp BO nu.... Fokus på GM och hans förehavanden.
Citera
2016-01-18, 12:14
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Läste att han såg en lapp där det stod "vi saknar dig" som en hälsning till kvinnan och då plötsligt klubbades av empati och anmälde sig. Det är jag tveksam till. Människor som saknar empati återfår aldrig denna egenskap. Jag tror snarare att han insåg att han gjort något misstag i kvinnan bostad eller bortrövande som skulle göra det omöjligt för honom att undgå rättvisan. Kanske att hon bara var saknad gjorde att han förstod att kvinnan skulle bli efterlyst och han skulle förr eller senare bli jagad. Bättre att förekomma, tänker de värsta psykopaterna. Här var det ju en intelligent psykopat vilket gör att han insåg konsekvenserna för sin egen räkning i tid.

Går han lös nu, ska han fortsätta som… var det läkarstudent han var?

Han är läkare, inte student.

Jag tror inte heller att man efter så lång planering och så stor spendering av tid och pengar plötsligt ångrar sig, jag tror det är en efterhandskonstruktion.

Däremot har du fel när du påstår att den som saknar eller har nedsatt empati inte kan få den tillbaka. Om vi tar psykopater eller de med psykopatiska drag så visar forskning att med stigande ålder så är det många som "tillfrisknar" så tillvida att de får viss empati. Professor Sten Levander som forskat mycket kring detta menar att det inte finns så många gamla psykopater eftersom med stigande ålder så förändras personligheten ofta, dock inte nödvändigtvis till fullt normal nivå. Jag har själv arbetat med psykiskt avvikande och har med egna enkla observationer sett människor som unga haft låg empati till att träffa dem 20 år senare och de har varit helt andra människor, högre grad av empati och social förmåga. Jag har även träffat människor som varit empatiska men pga krig eller andra hemskheter tappat sin empati men fått den tillbaka, jag lärde känna en man från Eritrea i mitten på 90-talet som var rena psykopaten pga kriget, han hade noll medkänsla och ett liv för honom var inte värt något. Idag har han familj och är aktiv i en kristen välgörenhetsorganisation och är synnerligen empatisk och mjuk mot andra, det krävdes dock massa terapi och en vilja att förändras. Jag har sett liknande fall med människor som vuxit upp i familjer där de blivit misshandlade och/eller sexuellt utnyttjande, det krävs insikt om problemet, vilja att ta tag i den och förändras och massor av tid och livserfarenhet. Sedan är det självklart att det finns totalt obotliga psykopater som aldrig förändras men dessa torde vara rätt få. Levander anser dock, till skillnad från mig, att psykopati inte kan påverkas så mycket utan endast stigande ålder kan påverka. Själv tror jag att förutsättningarna till förändring beror på orsaken till psykopatiskt beteende, en dålig uppväxt, traumatiska upplevelser osv är nog orsaker som behandlingsgarantin medan de vars psykopati bottnar i rena fysiologiska avvikelser i hjärnan kanske är omöjliga att påverka.

Vill dock poängtera igen att jag inte tror att den här mannen plötsligt ångrat sig och jag anser att även om han skulle kunna förändras som människa så är han alldeles för farlig för att samhället ska kunna ta risken att släppa ut honom de närmaste decennierna.

Jag hoppas att polisen noga utreder om han kan ligga bakom andra försvinnanden (han kan ju ha dödat) eller om han kan ha andra fånghålor någonstans. Det är en fruktansvärd tanke att det kan finnas fler monster som den här mannen som håller fångar, kanske någon av alla de kvinnor som försvunnit genom åren. Jag hoppas att samhället sätter ner foten och klipper till med livstids fängelse för att markera vad som väntar den som tänker försöka sig på sådant här.
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag har en nära bekant som nyligen arbetat med MT. Och denne hade rejält svårt att ta till sig detta till fullo förrän fotona av bunkerbugget från FUP publicerades i Aftonbladet.
Dennes omdöme: trevlig mot kollegor och patienter, lite tystlåten och privat till naturen.
Ja vad ska man säga..i de djupaste vatten...
Så de ansåg att ha var kompetent och empatisk?
Senast redigerad av AdamBomb 2016-01-18 kl. 12:28.
Citera
2016-01-18, 12:56
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Ännu ett psykfall?

Existerar ens psykiatrisk vård i Sverige längre?

De har väl dragit ned på i stort sett allting som har med vård att göra i Sverige.

1. Japp.

2. Japp, men långa väntetider för sjuka personer oavsett psykisk eller fysisk sjukdom.

3. Japp, det skulle man kunna säga utan att överdriva.
Citera
2016-01-18, 13:15
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
Han är läkare, inte student.

Jag tror inte heller att man efter så lång planering och så stor spendering av tid och pengar plötsligt ångrar sig, jag tror det är en efterhandskonstruktion.

Däremot har du fel när du påstår att den som saknar eller har nedsatt empati inte kan få den tillbaka. Om vi tar psykopater eller de med psykopatiska drag så visar forskning att med stigande ålder så är det många som "tillfrisknar" så tillvida att de får viss empati. Professor Sten Levander som forskat mycket kring detta menar att det inte finns så många gamla psykopater eftersom med stigande ålder så förändras personligheten ofta, dock inte nödvändigtvis till fullt normal nivå. Jag har själv arbetat med psykiskt avvikande och har med egna enkla observationer sett människor som unga haft låg empati till att träffa dem 20 år senare och de har varit helt andra människor, högre grad av empati och social förmåga. Jag har även träffat människor som varit empatiska men pga krig eller andra hemskheter tappat sin empati men fått den tillbaka, jag lärde känna en man från Eritrea i mitten på 90-talet som var rena psykopaten pga kriget, han hade noll medkänsla och ett liv för honom var inte värt något. Idag har han familj och är aktiv i en kristen välgörenhetsorganisation och är synnerligen empatisk och mjuk mot andra, det krävdes dock massa terapi och en vilja att förändras. Jag har sett liknande fall med människor som vuxit upp i familjer där de blivit misshandlade och/eller sexuellt utnyttjande, det krävs insikt om problemet, vilja att ta tag i den och förändras och massor av tid och livserfarenhet. Sedan är det självklart att det finns totalt obotliga psykopater som aldrig förändras men dessa torde vara rätt få. Levander anser dock, till skillnad från mig, att psykopati inte kan påverkas så mycket utan endast stigande ålder kan påverka. Själv tror jag att förutsättningarna till förändring beror på orsaken till psykopatiskt beteende, en dålig uppväxt, traumatiska upplevelser osv är nog orsaker som behandlingsgarantin medan de vars psykopati bottnar i rena fysiologiska avvikelser i hjärnan kanske är omöjliga att påverka.

Vill dock poängtera igen att jag inte tror att den här mannen plötsligt ångrat sig och jag anser att även om han skulle kunna förändras som människa så är han alldeles för farlig för att samhället ska kunna ta risken att släppa ut honom de närmaste decennierna.

Jag hoppas att polisen noga utreder om han kan ligga bakom andra försvinnanden (han kan ju ha dödat) eller om han kan ha andra fånghålor någonstans. Det är en fruktansvärd tanke att det kan finnas fler monster som den här mannen som håller fångar, kanske någon av alla de kvinnor som försvunnit genom åren. Jag hoppas att samhället sätter ner foten och klipper till med livstids fängelse för att markera vad som väntar den som tänker försöka sig på sådant här.

Så de ansåg att ha var kompetent och empatisk?

Min bekant sa att han var "trevlig", i bemärkelsen "inte otrevlig", och att han "var som dom andra läkarna". Nu är min bekant inte läkare utan har en annan befattning. Och hen sade också att genomgående på sina arbetsplatser under ca 20 år inom vården ha upplevt att "läkarna alltid håller lite distans till icke-läkarna".

Men hen uppfattade MT som "trevlig, men lite reserverad", och inte heller direkt "svårpratad".
Det låter ju inte som socialt inkompetent. Men sen hur äkta den sociala kompetensen är eller om det handlar om artighet som tillägnad egenskap är ju svårt att veta! Vi har ju alla flera roller, vi har en yrkesroll, föräldraroll etc. Som en annan skribent i tråden (rickard_swe) skrev: "att vara artig i sociala sammanhang har med uppfostran att göra och kan ofta misstas för social inkompetens."

Så det är ju alltid svårt att döma utifrån det man ser av någon på en arbetsplats. Själv har jag tex aldrig umgåtts med kollegor på fritiden, men försöker alltid att vara trevlig och tillmötesgående mot dom jag möter. Ska fråga min bekant när vi pratas vid igen huruvida MT upplevdes som empatisk.
Citera
2016-01-18, 18:48
Medlem
Heltigenomfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blomtorkare
Tingsrätten skrev till mig i fredags vid lunch och sa att jag skulle få resterande fup på fredagseftermiddagen eller på måndag. Så troligen kommer den i morgon.
Hur går det?
Citera
2016-01-18, 19:15
Medlem
Blomtorkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heltigenomfel
Hur går det?

I mailkorgen intet nytt. Tyvärr.
Hoppas på i morgon då tingsrätten har stängt för kvällen nu.
Citera
2016-01-19, 20:54
Medlem
I internationell media kallas han för "Sveriges Fritzl":
Citat:
The Daily Mail skriver bland att bunkern var inredd i "Josef Frtizl-stil" och the Mirror länkar artiklar som handlar just om österrikaren.
Den australienska tidningen The Sydney Morning Herald går man ett steg längre. Där beskriver man händelsen som ett "eko av Josef Fritzl, österrikaren som höll sin egen dotter fången i 24 år".
Men även världstidningar som the Huffington Post jämför läkaren från Östra Göinge med Josef Fritzl. Engelska The Sun beskriver bunkern, som kvinnan i 30-årsåldern låstes in i, som ett "Josef Fritzl-helvete". Och the Independent skriver att kvinnan "våldtogs och höll fången i en fängelseliknande bunker i något som påminner om Josef Fritzl"

http://www.expressen.se/kvallsposten...eriges-fritzl/
Citera
2016-01-19, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
I internationell media kallas han för "Sveriges Fritzl":
http://www.expressen.se/kvallsposten...eriges-fritzl/
Direktlänkar för kvällsläsning:

Mirror: Doctor 'drugged and raped woman in horrifying Josef Fritzl-style dungeon after disguising himself with creepy rubber masks'

Daily Mail: How ‘Sweden’s Fritzl’ used plastic masks to disguise his victim during the 350mile drive from her home to his specially made ‘sex slave’ bunker on their second date

The Sydney Morning Herald: 'Swedish Fritzl' accused of drugging and raping woman in dungeon

The Huffington Post: 'Swedish Fritzl': Doctor Accused Of Wearing Mask Before Drugging And Raping Woman In His Secret Dungeon

The Sun: Sex dungeon where ‘Swedish Fritzl’ doc imprisoned, drugged and ‘raped woman he planned to keep as a slave for years’

Independent: Swedish doctor arrested after woman is drugged, raped and held captive in purpose-built dungeon

Någon som vet vad som var grejen med den holländska identiteten? Att han skulle klä ut sig till någon annan känns logiskt, men varför just den personen? Var fick han ID-korten ifrån? Har jag missat något?
Senast redigerad av 360488 2016-01-19 kl. 21:26.
Citera
2016-01-19, 21:59
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 360488

Någon som vet vad som var grejen med den holländska identiteten? Att han skulle klä ut sig till någon annan känns logiskt, men varför just den personen? Var fick han ID-korten ifrån? Har jag missat något?
Det finns många småsaker som en del hänger upp sig på i den här tråden, tex varför han hade en rastgård och varför denna inte hade ett tak. Samma sak för maskerna och id-korten.

Skälen är ungefär desamma. Det kan handla om ofullständiga förberedelser eller förberedelser som inte blivit som han tänkt. Exempelvis med id-korten och maskerna kan det ha varit att vara förberedd om han skulle bli stoppad av någon, tex privatperson eller polis. Att han inte verkar ha använt dem kan bero på att han helt enkelt inte tyckte att de var tillräckligt bra. ID-korten är nog något han beställt på internet och föreställer nog honom själv iförd masken.

Vad gäller taket har det sagts förut och inget som du påpekat men det tåls att sägas igen, dels avsåg han högst sannolikt inte att lämna henne obevakad, och som det framgår av medierappportering så bar hon handfängsel vid alla former av kontakt med henne och rastgården har tjock bjälke över sig varför det hade varit enkelt att senare förse rastgården med ett nättak. Inte en chans att han tänkte låta henne vara på rastgården helt ensam! Då hade hon kunnat skrika på hjälp och även om gården ligger lite avsides så hade den risken varit för stor.
Senast redigerad av AdamBomb 2016-01-19 kl. 22:02.
Citera
2016-01-19, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
Det finns många småsaker som en del hänger upp sig på i den här tråden, tex varför han hade en rastgård och varför denna inte hade ett tak. Samma sak för maskerna och id-korten.

Skälen är ungefär desamma. Det kan handla om ofullständiga förberedelser eller förberedelser som inte blivit som han tänkt. Exempelvis med id-korten och maskerna kan det ha varit att vara förberedd om han skulle bli stoppad av någon, tex privatperson eller polis. Att han inte verkar ha använt dem kan bero på att han helt enkelt inte tyckte att de var tillräckligt bra. ID-korten är nog något han beställt på internet och föreställer nog honom själv iförd masken.
Tänkte mer om det fanns någon förklaring som jag missat.

Trots lång planering och förberedelse har han förbisett många saker innan bortrövandet, undrar om han blev otålig eller varför han inte kunde vänta tills allt var klart. Nu blev det mycket jobb för lite njutning.
Citera
2016-01-19, 22:34
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Sätter min peng på att BO är Johann* *hlberg. Hittade en bild på henne men vill inte länka den förrän det är helt bekräftat att det är hon .

Det är det inte och alltså helt fel person du pekar ut som brottsoffer.
Det här brottsoffret är inte skriven på adressen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in