Citat:
Ursprungligen postat av
IQ130
Läste att han såg en lapp där det stod "vi saknar dig" som en hälsning till kvinnan och då plötsligt klubbades av empati och anmälde sig. Det är jag tveksam till. Människor som saknar empati återfår aldrig denna egenskap. Jag tror snarare att han insåg att han gjort något misstag i kvinnan bostad eller bortrövande som skulle göra det omöjligt för honom att undgå rättvisan. Kanske att hon bara var saknad gjorde att han förstod att kvinnan skulle bli efterlyst och han skulle förr eller senare bli jagad. Bättre att förekomma, tänker de värsta psykopaterna. Här var det ju en intelligent psykopat vilket gör att han insåg konsekvenserna för sin egen räkning i tid.
Går han lös nu, ska han fortsätta som… var det läkarstudent han var?
Han är läkare, inte student.
Jag tror inte heller att man efter så lång planering och så stor spendering av tid och pengar plötsligt ångrar sig, jag tror det är en efterhandskonstruktion.
Däremot har du fel när du påstår att den som saknar eller har nedsatt empati inte kan få den tillbaka. Om vi tar psykopater eller de med psykopatiska drag så visar forskning att med stigande ålder så är det många som "tillfrisknar" så tillvida att de får viss empati. Professor Sten Levander som forskat mycket kring detta menar att det inte finns så många gamla psykopater eftersom med stigande ålder så förändras personligheten ofta, dock inte nödvändigtvis till fullt normal nivå. Jag har själv arbetat med psykiskt avvikande och har med egna enkla observationer sett människor som unga haft låg empati till att träffa dem 20 år senare och de har varit helt andra människor, högre grad av empati och social förmåga. Jag har även träffat människor som varit empatiska men pga krig eller andra hemskheter tappat sin empati men fått den tillbaka, jag lärde känna en man från Eritrea i mitten på 90-talet som var rena psykopaten pga kriget, han hade noll medkänsla och ett liv för honom var inte värt något. Idag har han familj och är aktiv i en kristen välgörenhetsorganisation och är synnerligen empatisk och mjuk mot andra, det krävdes dock massa terapi och en vilja att förändras. Jag har sett liknande fall med människor som vuxit upp i familjer där de blivit misshandlade och/eller sexuellt utnyttjande, det krävs insikt om problemet, vilja att ta tag i den och förändras och massor av tid och livserfarenhet. Sedan är det självklart att det finns totalt obotliga psykopater som aldrig förändras men dessa torde vara rätt få. Levander anser dock, till skillnad från mig, att psykopati inte kan påverkas så mycket utan endast stigande ålder kan påverka. Själv tror jag att förutsättningarna till förändring beror på orsaken till psykopatiskt beteende, en dålig uppväxt, traumatiska upplevelser osv är nog orsaker som behandlingsgarantin medan de vars psykopati bottnar i rena fysiologiska avvikelser i hjärnan kanske är omöjliga att påverka.
Vill dock poängtera igen att jag inte tror att den här mannen plötsligt ångrat sig och jag anser att även om han skulle kunna förändras som människa så är han alldeles för farlig för att samhället ska kunna ta risken att släppa ut honom de närmaste decennierna.
Jag hoppas att polisen noga utreder om han kan ligga bakom andra försvinnanden (han kan ju ha dödat) eller om han kan ha andra fånghålor någonstans. Det är en fruktansvärd tanke att det kan finnas fler monster som den här mannen som håller fångar, kanske någon av alla de kvinnor som försvunnit genom åren. Jag hoppas att samhället sätter ner foten och klipper till med livstids fängelse för att markera vad som väntar den som tänker försöka sig på sådant här.
Citat:
Ursprungligen postat av
T34Panzer
Jag har en nära bekant som nyligen arbetat med MT. Och denne hade rejält svårt att ta till sig detta till fullo förrän fotona av bunkerbugget från FUP publicerades i Aftonbladet.
Dennes omdöme: trevlig mot kollegor och patienter, lite tystlåten och privat till naturen.
Ja vad ska man säga..i de djupaste vatten...
Så de ansåg att ha var kompetent och empatisk?