2016-01-11, 15:49
Medlem
TheDarkCats avatar
Låter som en riktigt sjuk människa.

Psykopat
Citera
2016-01-11, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arboga-Conny
När gärningsmannens identitet dyker upp här så kommer antalet poster att sjunka dramatiskt. Jag säger som statsminister Fredrik Reinfeldt : som vanligt är det invandrarnas fel

Den åtalades identitet har dykt upp för länge sedan i tråden.

Undra vad det är som har gjort att han har påbörjat sitt projekt?
Citat:
Den 38-årige mannen är utbildad läkare, och tidigare ostraffad. Han har, enligt vad han själv berättat, aldrig haft några kontakter med psykiatrin, och inga som helst missbruksproblem.
– Han verkar ha framstått som en vanlig, respekterad läkare, säger chefsåklagare Peter Claeson.
Enligt den paragraf 7-undersökning som genomförts "kan misstänkas" att 38-åringen lider av en allvarlig psykisk störning, och sannolikt kommer han genomgå en större rättspsykiatrisk undersökning.
Mannen själv medger allt som läggs honom till last förutom grov våldtäkt.
Rättegången kommer att påbörjas inom kort.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...cle22070432.ab
Citera
2016-01-11, 16:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vinicius
Mannen kanske kan ha något personlighetssyndrom, men jag är tveksam till om det räcker för att räknas som "allvarligt psykiskt störd" i lagens mening. Han lär nog varit medveten om vad hans handlingar skulle få för konsekvenser och lär nog även haft en tillräckligt god realitetsprövning för att inse att detta är inte lagligt.

Brottets natur och hans yrke talar ju emot att det skulle röra sig om psykos, depression eller mani.

Lite det jag reagerade på.
Citera
2016-01-11, 16:39
Medlem
Public Enemys avatar
Förutom hans karriär inom sjukvården, är förmodligen hans medlemskap i MENSA avslutat.
Citera
2016-01-11, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
This. Det här verkar ju helt klart ha varit fråga om "serial"-material, och man får väl säga att det var ren "tur" att avskummet inte hann ha ihjäl tjejjen eller bjuda in några fler blivande offer till sitt pensionat.

Tyvärr kommer väl den här liraren sitta bekvämt på någon vårdinstitution i högst ett år eller två, innan det är dags att välkomnas ut i samhället med öppna armar igen.

Personligen tror jag på två alternativ:
1. Det jag ser som mest troligt är att han inte bedöms ha någon "allvarlig psykisk störning" (möjligtvis att han har ett personlighetssyndrom -men att det inte är nog för att ses som "allvarlig psykisk störning"). "Rimliga" syndrom skulle kunna vara antisocia eller narcissistiskt personlighetssyndrom. Det som talar emot antisocialt personlighetssyndrom är att han har studerat till läkare och fungerar som läkare, han verkar inte ha varit i kläm med lagen förut.

2. Mindre sannolikt. Han bedöms ha en "allvarlig psykisk störning" blir ålagd rättspsykiatrisk vård. Han lär då sitta inne ett bra tag då ett personlighetsyndrom är något som sitter djupt i personer (det är personligheten som är avvikande).

Dock är det rens spekulationer från min sida, det är ju i princip omöjligt att diagnosticera någon utifrån tråden. Det ska bli väldigt intressant att läsa protokollet från rättspsykiatrin.
Citera
2016-01-11, 16:51
Medlem
Onanizts avatar
Att han undersökte henne för veneriska sjukdomar anser jag är typiskt för autism. Det finns en rolig tråd här på fb om att autism och psykopati kanske inte är så olika trots allt.
Citera
2016-01-11, 17:02
Medlem
Sixts avatar
Fyfan vilken sjuk människa. Lås in fanskapet och kasta bort nyckeln. En sån här person ska aldrig få vandra runt ute i samhället.
Citera
2016-01-11, 17:04
Medlem
Citat:
Det ska bli väldigt intressant att läsa protokollet från rättspsykiatrin.

Säkert intressant läsning men brukar inte dessa vara sekretessbelagda?
Citera
2016-01-11, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Säkert intressant läsning men brukar inte dessa vara sekretessbelagda?

De går att få tag på men som du säger så är delar av dem sekretessbelagda. Bland annat iq-testning och personlighetstestning. Något som är lite tråkigt i fall som detta eller Ida Johansson. I fallet Ida Johannson så var i princip hela personlighetsavsnittet svartmarkerat, förutom ett par meningar i förbifarten som antydde att han hade paranoida drag. Lite OT.
Citera
2016-01-11, 17:23
Bannlyst
Citat:
Personligen tror jag på två alternativ:
1. Det jag ser som mest troligt är att han inte bedöms ha någon "allvarlig psykisk störning" (möjligtvis att han har ett personlighetssyndrom -men att det inte är nog för att ses som "allvarlig psykisk störning"). "Rimliga" syndrom skulle kunna vara antisocia eller narcissistiskt personlighetssyndrom. Det som talar emot antisocialt personlighetssyndrom är att han har studerat till läkare och fungerar som läkare, han verkar inte ha varit i kläm med lagen förut.

2. Mindre sannolikt. Han bedöms ha en "allvarlig psykisk störning" blir ålagd rättspsykiatrisk vård. Han lär då sitta inne ett bra tag då ett personlighetsyndrom är något som sitter djupt i personer (det är personligheten som är avvikande).

Dock är det rens spekulationer från min sida, det är ju i princip omöjligt att diagnosticera någon utifrån tråden. Det ska bli väldigt intressant att läsa protokollet från rättspsykiatrin.

Om det blir rättspsykiatrisk vård så tror jag mer på en stressframkallad psykos eller rena psykopatiska drag. Framförallt så tänker jag mig att en läkare som får en psykos börjar bete sig som just en förvirrad läkare. Jag har själv en nära släkting som drabbats av just detta och då det var yrket som gjorde att han gick in i väggen så var det också det enda som han kunde tänka på.
Citera
2016-01-11, 17:24
Medlem
Gromyko-666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkybaby
Så själva människorovet ska ha skett den 2015-09-12 på Erik Dahlbergsgatan 30 i Stockholm.
Kollade upp adressen med google maps streetview, i källarplanet ligger en thai-massagesalong, var det månne där han plockade upp kvinnan ?
https://www.google.se/maps/place/Eri...4e1a25!6m1!1e1

Är det någon som varit där och fått sig en massage den senaste tiden?
Kanske det finns nån thai-tjej som vet något om detta.
Citera
2016-01-11, 17:44
Medlem
NattJurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanizt
Att han undersökte henne för veneriska sjukdomar anser jag är typiskt för autism. Det finns en rolig tråd här på fb om att autism och psykopati kanske inte är så olika trots allt.
Min fjärrdiagnos, baserad på magkänsla, säjer att han har nån form av autistisk störning.

Vår A-person kommer förmodligen att placeras i fängelse. Han gjord nog en liten missbedömning där när han angav sej själv till polisen.

Undrar om han ångrar sej i dag? Han sitter säker och tänker på allt skoj som han hade kunnat ha med den stackars kvinnan i ställer för att, som nu, torka bort i en trist cell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in