Citat:
Ursprungligen postat av
zergrush
This. Det här verkar ju helt klart ha varit fråga om "serial"-material, och man får väl säga att det var ren "tur" att avskummet inte hann ha ihjäl tjejjen eller bjuda in några fler blivande offer till sitt pensionat.
Tyvärr kommer väl den här liraren sitta bekvämt på någon vårdinstitution i högst ett år eller två, innan det är dags att välkomnas ut i samhället med öppna armar igen.
Personligen tror jag på två alternativ:
1. Det jag ser som mest troligt är att han inte bedöms ha någon "allvarlig psykisk störning" (möjligtvis att han har ett personlighetssyndrom -men att det inte är nog för att ses som "allvarlig psykisk störning"). "Rimliga" syndrom skulle kunna vara antisocia eller narcissistiskt personlighetssyndrom. Det som talar emot antisocialt personlighetssyndrom är att han har studerat till läkare och fungerar som läkare, han verkar inte ha varit i kläm med lagen förut.
2. Mindre sannolikt. Han bedöms ha en "allvarlig psykisk störning" blir ålagd rättspsykiatrisk vård. Han lär då sitta inne ett bra tag då ett personlighetsyndrom är något som sitter djupt i personer (det är personligheten som är avvikande).
Dock är det rens spekulationer från min sida, det är ju i princip omöjligt att diagnosticera någon utifrån tråden. Det ska bli väldigt intressant att läsa protokollet från rättspsykiatrin.