2026-09-15, 19:07
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Äppelträd brukar man beskära, de brukar vara 4, kanske 5 meter höga. Ett våningsplan är 3 meter så ett 20-metersträd är som ett 6-7 våningshus. Sådana träd brukar inte beskäras utan det handlar nog om att fälla en tall i närheten av ett hus. T
Man kan behöva glesa ut också sådana stora träd, men då är det arborister som gör det.
Citera
2026-09-15, 19:08
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon

Han med trädet har inte hört av sig. Däremot en annan kund (ovan kund). Ville jag skulle beskära rosbuskarna. Jag sa jag inte vet hur en gör. Någon (en vän) sa till mig jag skulle desinfektera avbitaren (kommer inte ihåg vad den lilla trädgårdssaxen heter), sedan försökte visa hur jag skulle klippa. Han sa jag kunde få bannor om jag gjorde fel.

Får se hur det går i morgon med rosbuskarna.
Håll dig till gräsklippning eller gå praktik hos någon som kan trädgårdsarbete. Folk kommer bli förbannade om du gör fuljobb. Det heter sekatör.
Citera
2026-09-15, 20:26
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Håll dig till gräsklippning eller gå praktik hos någon som kan trädgårdsarbete. Folk kommer bli förbannade om du gör fuljobb. Det heter sekatör.

Jag går (gick) i praktik hos någon som kan trädgårdsarbete, ovan är mest mikroföretagande. Jag sparade en rosbuske och en annan vet jag inte om jag råkade slänga. Kunden var nöjd iaf. I morgon jobbar jag ytterligare på kundens område. Det blir räfsning, sopning, gräsklippning och röjning av sly och ogräs. Det rullar på – mot bättre vetande.
Citera
2026-09-21, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag lade lappar i brevlådor och häftade upp på anslagstavlor, även annonser i lokaltidningen men det blev för många som ringde så det slutade jag med. Det är absolut inte svårt att starta gräsklippning.

Prisnivån sätter jag enligt marknadspriser. Säg att i din kommun, stad ligger priset på 400 kronor i timman, då kan du lägga dig lite under i början. Jag tar betalt per timme, dock aldrig lägre än en timma oavsett om jobbet skulle ta en halv timma. Framkörningsavgift (bensinpris) tillkommer.

Om kunden har en egen gräsklippare och bensin så tar jag vanlig timpris alltså i mitt fall 370 kronor i timman. I början när jag använde egen gräsklippare så lade jag på 20 kronor i timman för förslitning och drivmedel av maskin. Grästrimmer har jag själv då maskinen inte slits lika hårt plus att man inte kan begära att kunderna ska tillhandahålla alla verktyg.

Dom säger att RUT-avdraget ska skäras ner. Det betyder ingenting för oss som klipper, kunderna vill i alla fall ha sina mattor klippta och i värsta fall betalar dom dig svart.

Ett tips som tidigare person skrev är att du på sikt utökar verksamheten till beskärning av träd, klipper buskar, plantering, fälla träd, rensa ogräs, skotta snö, halkbekämpning, fastighetsskötsel och så vidare. Dessa tjänster kan du ta högre betalt för. Försök att få kunderna så nära dig som möjligt och i samma område så slipper du köra så mycket bil.

Med vilka intervall klipper du? Enligt mina erfarenheter som villaägare är det stor skillnad på hur ofta man bör klippa gräset beroende på säsong och väder. Ofta är väl 1 gång per vecka lämpligt i maj/juni medan en torr högsommar ger att det är mer lämpligt att klippa betydligt mer sällan. Varannan vecka eller kanske en gång per månad om det nästan aldrig regnar.

Folk som har för lite att göra klipper ofta en gång per vecka oavsett vilket gör att gräset gulnar om det är torrt. Samma med robot som går hela tiden.

Vad säger du som proffs. Håller du med?

Sen förstår jag att om man har det som jobb vill man absolut inte hålla på att anpassa på det sättet.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in