Hej! Har satt ett långkok på ytterfilé från vildsvin, körde det lite på frihand med paprika och kanel som grundkrydda (godare än det låter) samt morötter och vinäger. Har gjort en del långkok/grytor av denna typ genom åren och jag vill att det ska koka tills det blir klart, dvs köttet faller sönder och smakerna har blivit sådär mustigt kryddiga så att tungan krullar sig. detta har gått bra, men köttet är en utmaning i detta. Jag visste från början att grisen det kommer ifrån är en 150 kilos galt brorsan sköt, och den typen av djur kan vara lite seeeeeega. Inte mycket fett på en sån bjässe, ett satans muskelpaket, muskelfibrerna är spända som pianotrådar. Har gjort stek på samma gris med framgång men då marinerade jag i vinäger och lök samt citron, för att möra upp köttet (ca 5 dgr...) vilket funkade bra! Blev gott och hyfsat mört!
Men min förbenade gryta som puttrar nu så vill inte köttet få en bättre konsistens verkar det som, det har puttrat i 18 timmar nu! Hahaha, jag skojar inte, och jag gillar att experimentera lite. Köttet är lite för torrt och hårt, det trillar sönder om man pillar på bitarna lite, men fibrerna liknar mer en skolsula än en mör biff. Kanske är det så här med detta köttet, satans storgalten kan inte bättre än så. Surgrisen blev såhär av att gå å böka ute i skogen. Eller har någon tips på vad jag gjort fel eller vad man kan göra bättre?