2009-03-23, 11:59
Medlem
Hans inlägg om bloggar provocerade några fb-experter som slåss för friheten att hata judar på nätet. Bo beskrev delar av bloggvärlden, politiska bloggar, som en kloakbrunn och det stämmer ju. I hans fall gällde det en politiker från FI som använt sig av antisemitiska föreställningar och begrepp i kritik av B.R. Han menade väl att det är lätt för vissa politiker att gömma sig bakom en blogg och driva smaklösa kampanjer anonymt. BR själv står för sina åsikter och är givetvis hatad av många politiskt styrda forskare.
Citera
2009-03-25, 11:42
Medlem
Allas vår hjälte prickar rätt igen angående bonusar:

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=484992
Citera
2009-03-30, 19:55
Medlem
Svampfests avatar
Bo Rothstein driver gäck med feminister och vänder deras vapen emot dem..

Citat:
Bo Rothstein ger Tiina Rosenberg oväntat eldunderstöd: Familjeforskning inget för vekhjärtade romantiker. Den avhoppade Fi-profilen Tiina Rosenberg har otvetydigt rätt: den svenska heterosexuella kärnfamiljen är ett antifeministiskt projekt. Påståendet att ojämlikheten är en generationsfråga har föga stöd i forskningen. Däremot visar en internationell studie att kvinnorna fäster stor vikt vid mannens status på arbetsmarknaden när de väljer partner. För en man som står utanför arbetsmarknaden är möjligheterna att träffa en kvinna och bilda familj därför begränsade. Den empiriska forskningen på detta område är således ingenting som vekhjärtade romantiker bör sysselsätta sig med.

http://www.dn.se/opinion/debatt/hete...ojekt-1.443491
Citera
2009-03-30, 20:00
Medlem
gunseng2s avatar
Rothstein.. Har slagit mig blodig mot några av hans böcker, brutalt tråkigt, och då gillar jag ända politik
Citera
2009-03-30, 20:27
Medlem
Cruachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunseng2
Rothstein.. Har slagit mig blodig mot några av hans böcker, brutalt tråkigt, och då gillar jag ända politik

Då säger jag tvärtom. Rothstein är helt klart en av de bästa författare som jag stött på under min tid i skolan. Sociala fällor och tillitens problem räknar jag t.o.m. som en utav de allra bästa böcker jag läst.
Citera
2009-03-30, 20:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gunseng2

Han må vara tråkig ibland, men han lyckas sätta pricken över i:et allt för ofta.
Citera
2009-03-30, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cruachan
Då säger jag tvärtom. Rothstein är helt klart en av de bästa författare som jag stött på under min tid i skolan. Sociala fällor och tillitens problem räknar jag t.o.m. som en utav de allra bästa böcker jag läst.

Allvarligt? Den känns som en dagbok.
Rothstein har läst en forskningsrapport, skriver om innehållet och funderar lite kring slutsatsen. Rothstein berättar om en intressant analys han lade fram på ett seminarium. Rothstein har läst en annan forskningsrapport, intressant tycker Rothstein, såhär måste det vara. För att stödja sin test gör han en utläggning med några anektdotiska exempel från när han var på en forskarkongress... etc. osv. mm.
Citera
2010-03-03, 19:06
Medlem
Är det någon som vet om Bo Rothstein är släkt med Bert Rothstein i Malmö.
Rothstein gjorde sig känd för att köpa upp nedgångna hus billigt och hyra ut lägenheter till horor och porrklubbar.
Citera
2010-03-13, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knutpunkten
Är det någon som vet om Bo Rothstein är släkt med Bert Rothstein i Malmö.
Rothstein gjorde sig känd för att köpa upp nedgångna hus billigt och hyra ut lägenheter till horor och porrklubbar.
Bo var son till den kände och kontroversielle fastighetsägaren Adalbert/Bert Rothstein född 1918 i Österrike. det är roande att tänka sig att familjen levde gott av hyresinkomster från något som en del myndighetspersoner försökte bevisa som vinning av prostituerades verksamhet, d.v.s. koppleri. men inget höll för åtal.
Citera
2010-03-14, 16:23
Medlem
ambisckos avatar
Bo Rothstein har, inte helt oväntat, en ytterst flexibel syn på yttrandefrihet och försvarar hängivet det mångkulturella samhället. Han kritiserar statsfeminismen eftersom den inte är förenlig med den politiskt överordnade ideologin mångkulturalismen. Det är mycket farligt att så okritiskt och lättvindigt göra sin fiendes fiende till sin vän som många "konservativa" gör här.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ro...en_2061129.svd
Citera
2010-03-20, 02:49
Medlem
I ett hus i västra Malmö frossade Rothsteins lax och ål på räntan av någons dotters profession.
Sådan är kapitalismen.
Citera
2010-04-19, 07:04
Medlem
d1rtj4ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Det finns inte många människor som är värda att beundra i den offentliga debatten i Sverige, men Göteborgs-professorn Bo Rothstein kan vara en av dem. Gång på gång kliver han fram, för det mesta i rejäl PK-motvind, och pekar lugnt och sakligt ut idiotiska förslag och debatter, deras konsekvenser och brist på logik.

En klockren Rothsteinare kom för ett par månader sedan, när en s k "HBT-person" skrivit ett debattinlägg i SvD som gick ut på att alla typer av giftemål och relationer bör kunna registreras, t ex 2 transor + 1 bög. Detta för att göra upp med "heteronormen" osv, även om det hela kanske berörde 1 promille av Sveriges befolkning.

Rothstein läste igenom det hela, tog sig en funderare, och kom igen med ett debattinlägg med nästan exakt samma argumentation och kulturella analys, i vilket han menade att vi i Sverige måste börja tillåta bigami och månggifte. Nu är ju bigami och månggifte inte precis Politiskt Korrekt, utan en rest från ett betydligt mer patriarkalt samhälle än det vi har idag... vilket var Rothsteins underförstådda poäng. Man kan tänka sig att HBT:arna satte kaffet i halsen när de såg denna hejdlösa satir. Lysande.
http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_10270122.asp

Nu på sistone har han skrivit ett inlägg där han påpekat det märkliga att ingen, vare sig Journalistförbundet eller SVT, trätt in till försvar för Evin Rubar, som ju som bekant blev hotad av en högt uppsatt myndighetsperson (på film) när hon spelade in "Könskriget". Rothstein har helt rätt, även om denna aspekt glömts bort i det allmänna hallået efter "Könskriget".
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=2

Rothstein var även tidigt ute med att ifrågasätta knäppgöken Eva Lundgrens "forskning", såpass tidigt ute att han stod ensam i denna frågeställning... tills "Könskriget" kom och avslöjade hela den galna byken. Jan Guillou, som sannolikt uppskattar Rothstein, skriver om detta här:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...658695,00.html

Hade vi 10 st Rothstein kunde debattklimatet i Sverige kanske närma sig en seriös, intelligent nivå. Respekt!

- F.G

Han är en hjälte, håller med!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in