• 1
  • 2
2015-09-18, 16:23
Medlem
Focus75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Nja, två olika saker pratar vi nog inte om. Du har två olika filer om du har bild och ljud, QT muxar inte dessa på .avi då det är en proprietär microsoftcontainer för audio+video. Har du bara video, som jag beskrev innan med stumfilmsexemplet så muxas ingenting och du har kunnat se videofilen. Märkligt nog.

.mov är en proprietär Applecontainer för audio+video. Här muxas ljudet och videon. Svårare än så är det egentligen inte. "En oprocessad råfil som är avi" vet jag inte vad du menar med?

Som du ser så har jag hållit på med detta i ungefär 10 år och alltid öppnat mina filer med QTP.
Av vilken anledning skulle jag först nu efter så många år komma på att QTP inte öppnar avi filer

Försök att bifoga en oprocessad Avi.fil i mail så får du se vad som händer. Den är alldeles för stor som först måste gå igenom Vimeos processorer innan den blir en hanterbar fil. Därför kallas den för råfil.
Citera
2015-09-18, 16:35
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Focus75
Som du ser så har jag hållit på med detta i ungefär 10 år och alltid öppnat mina filer med QTP.
Av vilken anledning skulle jag först nu efter så många år komma på att QTP inte öppnar avi filer

Försök att bifoga en oprocessad Avi.fil i mail så får du se vad som händer. Den är alldeles för stor som först måste gå igenom Vimeos processorer innan den blir en hanterbar fil. Därför kallas den för råfil.
Jag gissar att du kom på det nu när jag talar om för dig att avi inte fungerar i QT?

En avi innehåller alltså två strömmar i de flesta fall, detta är rådatan. En avi är en behållare för rådata. Som inte stöds av QT, och har aldrig gjort native i alla fall. Förkortningen AVI står för Audio+Video Interleaved och tillhör Microsoft.

Hur som helst så är .avi en riktigt, riktigt gammal pensionär som det är dags att ättestupa för dig tror jag.
Du säger själv att filen blir för stor, och det förstår jag. mp4 är mycket trevligare och bättre på alla sätt och vis. Det löser dessutom dina problem med att spela upp en videocontainer som aldrig har haft stöd i QT.
Citera
2015-09-18, 16:51
Medlem
Focus75s avatar
Citat:
Jag gissar att du kom på det nu när jag talar om för dig att avi inte fungerar i QT?

Om jag hade haft problem med att öppna mina avi med QTunder de tio år med jag sysslat med detta, då borde jag lagt in massvis med trådar om detta. Detta är första tråden.

En avi innehåller alltså två strömmar i de flesta fall, detta är rådatan. En avi är en behållare för rådata. Som inte stöds av QT, och har aldrig gjort native i alla fall. Förkortningen AVI står för Audio+Video Interleaved och tillhör Microsoft.

Hur som helst så är .avi en riktigt, riktigt gammal pensionär som det är dags att ättestupa för dig tror jag.
Du säger själv att filen blir för stor, och det förstår jag. mp4 är mycket trevligare och bättre på alla sätt och vis. Det löser dessutom dina problem med att spela upp en videocontainer som aldrig har haft stöd i QT.

Jo, det är säkert så att Avi börjar tillhöra stenåldern, men så länge allt har fungerat perfekt för mig i tio år så har jag inte haft någon enda anledning att leta efter någonting annat.
Citera
2015-09-18, 16:57
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Jo, det är säkert så att Avi börjar tillhöra stenåldern, men så länge allt har fungerat perfekt för mig i tio år så har jag inte haft någon enda anledning att leta efter någonting annat.
Så perfekt att du ägnat mängder av tid att fundera på varför något som aldrig har haft stöd i QT inte har stöd i QT? Och skriver trådar om det? Jag är helt för konservatism, men det här är lite för reaktionärt
Citera
2015-09-18, 17:18
Medlem
Focus75s avatar
Citat:
Så perfekt att du ägnat mängder av tid att fundera på varför något som aldrig har haft stöd i QT inte har stöd i QT? Och skriver trådar om det? Jag är helt för konservatism, men det här är lite för reaktionärt

En tråd på tio år om QTP som jag använt minst 100 gånger månaden i tio år.
Jag lämnar tråden för den ser ut att bli en seglivad rundgång.
Citera
2015-09-18, 17:25
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
En tråd på tio år om QTP som jag använt minst 100 gånger månaden i tio år.
Jag lämnar tråden för den ser ut att bli en seglivad rundgång.
Mest för att du tar lång tid på dig att fatta att QT INTE SPELAR UPP AVI, OCH HAR ALDRIG PÅSTÅTT SIG KUNNA DET HELLER DÅ DET ÄR ETT GAMMALT, DÅLIGT MICROSOFTFORMAT.

Annars är det inte så mycket rundgång, bara jag som försöker få in saker i huvudet på dig som har kunnat läsas sedan mitt första inlägg i tråden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in