2015-09-18, 08:00
Medlem
MKultra72s avatar
En vän har fixat ett kreditkort och har kronofogden efter sig. Han har visserligen inte fixat kortet i Sverige (hade väl inte gått..) utan i ett annat land, med sitt personnr och adress som han har där.

Kommer Kronkalle att hitta honom ändå? Hur ofta kollar de upp detta och samkör dom med de större länderna?

Jag säger till honom att de kan nog kanske hitta det och han blir av med pengarna. Han själv verkar skeptisk. Det är ganska mycket pengar (speciellt för honom), så jag vill ju inte han ska förlora det, han skulle bli bestört.

Någon med koll?
Citera
2015-09-18, 08:49
Medlem
Novus4212s avatar
Det är väldigt mycket som du inte berättar som är vitalt för att man skall kunna ge någorlunda svar.

Vilket land är kortet utfärdat i?

Har din polare använt kortet frekvent i Sverige?

Har din polare skickat pengar till/från Sverige ifrån det konto som kortet är anslutet till?
Citera
2015-09-18, 10:05
Medlem
MKultra72s avatar
Nej aldrig använt än. US. Aldrig skickat pengar från ett land till ett annat.
Citera
2015-09-18, 11:30
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MKultra72
En vän har fixat ett kreditkort och har kronofogden efter sig. Han har visserligen inte fixat kortet i Sverige (hade väl inte gått..) utan i ett annat land, med sitt personnr och adress som han har där.

Kommer Kronkalle att hitta honom ändå? Hur ofta kollar de upp detta och samkör dom med de större länderna?

Jag säger till honom att de kan nog kanske hitta det och han blir av med pengarna. Han själv verkar skeptisk. Det är ganska mycket pengar (speciellt för honom), så jag vill ju inte han ska förlora det, han skulle bli bestört.

Någon med koll?

Sedan antiterrorlagarna skärptes i världen skall alla banker skicka kontrolluppgifter till resp. skattemyndighet där personen har sin huvudsakliga hemvist (skriven). Det innebär att om din vän har ett bankkonto i USA skall uppgifter om detta skickas till skattemyndigheten en gång om året. Avtalet innebär egentligen att uppgifterna bara skickas om det utgår ränta på kapitalet. Därför skaffar allt fler nollräntekonton utomlands för att undvika att uppgifterna skickas till skatteverket. Vissa banker skickar dock uppgifter ändå.

Kronofogden kan bara utmäta tillgångar utomlands om det är en A-skuld. Detta är statliga skulder, t.ex. skatteskulder.

E-skulder kan inte utmätas utomlands även om de finns på ett sparkonto i utländsk bank. Detta gäller om personen är skriven i Sverige. Skulle personen vara skriven i ett annat land kan alla skulder utmätas av den svenska kronofogden.

Finns mycket pengar utomlands kan dock ekomyndigheten börja utreda detta då det kan misstänkas vara svarta inkomster t.ex.

Kronofogden kan inte samköra med utländska myndigheter eller banker utan utredning och begäran om handräckning i det andra landet. De samkör dock med den svenska skattemyndigheten och kan begära in uppgifter från svenska banker.
Citera
2015-09-18, 12:43
Medlem
MKultra72s avatar
Tack så jättemycket Remulus, från både mig och min vän !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in