2015-09-17, 15:11
Medlem
Läste några gamla trådar och märkte att univis-länkarna till Göteborgs-Posten inte längre fungerade. Det fick mig att undra om media börjat blockera unvis. Så jag tog fram en lista på sidor som inte gick att komma åt via unvis:

Det är en automatgenererad lista jag gjort med wget och grep så det finns säkert fel. Jag har dock plockat bort uppenbara fall som Sveriges Radios, Moderaternas och Sverigedemokraternas sidor från listan, att de inte gick att komma åt beror inte på att de vill spärra reklamblockerare utan på att unvis inte kan identifera några "tidningsartiklar" på dem.

Jag tror dock inte att det är en slump att alla (?) Stampens tidningar är med på listan. Aftonbladet och Expressen nästa?
Citera
2015-09-17, 16:41
Medlem
Om det visar sig att det är så kommer troligtvis unvis.it att justera hur de cachar sidorna. Det är ju väldigt lätt gjort och frågan är ju om det kanske tillochmed skulle kunna leda till en browserplugin som automatiskt pekar om länkar på extrema sidor som Aftonbladet till cachade versioner.

Hmm. Vore nästan ett kul projekt när jag tänker på det.
Citera
2015-09-17, 17:13
Medlem
Renspluggs avatar
Du har inte lust att posta ditt script i tråden så kan man undersöka om det är stampen eller ditt script som strular?
Citera
2015-09-17, 17:28
Medlem
Dofternas avatar
Hoppas verkligen tidningarna kommer med ett sätt att blocka unvisanvändarna, jävla svineri att gratisåka.
AB lär ju jobba jävel på att lösa problemet.
Citera
2015-09-17, 17:33
Medlem
Epimaness avatar
Hur är det med andra liknande sidor som gör som unvis?
Citera
2015-09-17, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Hoppas verkligen tidningarna kommer med ett sätt att blocka unvisanvändarna, jävla svineri att gratisåka.
AB lär ju jobba jävel på att lösa problemet.
Är du rädd att förlora jobbet? Ett tips, vidga dina vyer och tänk utanför mediaboxen så kanske även du har sysselsättning i framtiden
Citera
2015-09-17, 17:55
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K8-ta
Är du rädd att förlora jobbet? Ett tips, vidga dina vyer och tänk utanför mediaboxen så kanske även du har sysselsättning i framtiden

Jobbar fortfarande inte med media.
Sluta läs, fine. Men att gratisåka, wtf är det?
Som sagt, hoppas alla tidningar löser detta. Skulle aldrig falla mig in att unvisa tex Avpixlat om jag länkar dit, det är deras artikel, de ska ha cash.
Citera
2015-09-17, 18:23
Medlem
hashflashs avatar
unvis.it är öppen källkod:
https://github.com/phixofor/unvis.it

Skulle gärna se en variant som fungerar i webbläsaren utan behov av unvis.it som mellantjänst. Tidningarna kan gott tro att jag ögnat på sidan och registrera som ett besök men där tar det roliga slut. Många sidor är ju helt förskräckliga med reklamen i dagsläget.
Senast redigerad av hashflash 2015-09-17 kl. 18:26.
Citera
2015-09-17, 18:31
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashflash

Skulle gärna se en variant som fungerar i webbläsaren utan behov av unvis.it som mellantjänst. Tidningarna kan gott tro att jag ögnat på sidan och registrera som ett besök men där tar det roliga slut. Många sidor är ju helt förskräckliga med reklamen i dagsläget.

Vad faen ska de annars leva på? Unvisintäckter kanske?
Citera
2015-09-17, 19:08
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Vad faen ska de annars leva på? Unvisintäckter kanske?
Vi vill inte att de ska leva.
Citera
2015-09-17, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hashflash

Typ som Adblock?
Citera
2015-09-17, 19:33
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Vi vill inte att de ska leva.

Sluta läsa då? Vi behöver mer media, inte mindre. Förstår du inte det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in