2015-09-16, 23:29
Medlem
pearsons avatar
Jag blir nyfiken, har googlat och inte funnit något svar. Jag äter dessa tabletter 5mg för smärtor och jag har ätit allt från ketogan, till tergeniq, till citodon till spasmofen till tramadol osv innan.

Jag blir riktigt förvånad av hur fort dessa tabletter verkar. Efter exakt 10 minuter blir jag varm i kroppen, det snurrar i huvudet och smärtan försvinner. Är det verkligen möjligt att dom kan hjälpa så fort? Alla andra tabletter tar minst 45min till 1 timme innan dom hjälper. Är det fler som upplever lika snabb smärtlindring och effekt eller eller det något speciellt med denna medicin eller min kropps upptagningsförmåga av substansen?
Senast redigerad av pearson 2015-09-16 kl. 23:31. Anledning: Hittade en del stavfel
Citera
2015-09-17, 00:28
Medlem
Det är nog lite olika jag känner av efter en halvtimme kanske lite mer med ibland. Dom är väldigt bra i några dagar sen försvinner effekten helt av dom men det är ju inte säkert dom gör för dig. Jag tog 20 mg för någon vecka sen inte på grund av smärta utan jag testade dom när ja skulle flyga är så flygrädd så ja skakar och dom hjälpte men jag var lite små hög när vi gick igenom kontrollerna så tjejen skämdes lite
Citera
2015-09-17, 03:15
Medlem
kan nog bero på hur du har ätit innan du tar dem.
Jag är inte så insatt i opiater men av min erfarenhet av ett gäng tabletter så brukar det ta ca 40 minuter. Varit med om att Etylmorfin slår efter bara 5 minuter dock!
Citera
2015-09-17, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pearson
JEfter exakt 10 minuter blir jag varm i kroppen, det snurrar i huvudet och smärtan försvinner. Är det verkligen möjligt att dom kan hjälpa så fort?

Om vi antar att du använder Oxynorm som är den mer snabbverkande sorten
så är det väl fullt rimligt. Naturligtvis har kroppen bara tagit upp en liten del
av tabletten efter så kort tid, men när man har rejält ont upplevs också en
liten förbättring som jättebra.

Jämförelsevis, när man injicerar typ Morfin får man vanligen märkbar effekt inom en minut.
Citera
2015-09-18, 15:37
Medlem
sephines avatar
Tänk efter lite, du har ju redan svarat på din egen fråga.

Jag använder också oxykodon men det är sällan jag får smärtlindring så fort. I bland kan det ta upp till en timme men 20-30 min i snitt.

F.ö. så upplever jag att opioder är en nödlösning och inget man vill stå på i åratal. Har haft opioder i olika slag nu i c:a 2 års tid.
Nu ska här trappas ned lite granna för jag blir inte värkfri trots doser på över 100mg dygn.
Visst, jag får mer värk men det som alla talat om -abstinensen var är den?

Läkarna verkar vara uppdelade i två läger.
Läger 1: Abstinens kommer alltid vara ett stort problem oavsett orsaken till opiodintag.

Läger 2: Abstinens behöver inte bli så svår om man nyttjat medicinen mot svår fysisk smärta.

Jag vet inte vad jag ska tro men det är inte det största problemet egentligen. Det största problemet är oavsett vad en läkare anser är hon eller han så bensäker på sin sak.

Sorry, pearson att jag vidgade din tråd en aning.
Skönt att höra att detta verkar fungera bra för dig.
Du är dessutom *fjäsk* en mkt sympatisk flashbackare.
Citera
2015-09-18, 18:58
Medlem
pearsons avatar
Får fortfarande denna snabba smärtlindring, dock endast på tom mage. Nu har jag tagit dom i några veckor och går tillbaka till citodon från idag så jag inte blir fast. dom fungerar nämligen lite för bra mot smärtan, och allt som fungerar lite för bra är det som sagt något lurt med
Senast redigerad av pearson 2015-09-18 kl. 18:59. Anledning: Glömde skriva klart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in