2015-09-16, 22:22
Medlem
Om man ska bygga en låda av tunna plywood-skivor, vilken är den bästa metoden för att sammanfoga dessa?

mvh
Citera
2015-09-16, 22:29
Medlem
BNCs avatar
Lim och småspik skulle jag nog vilja säga. Eller att sätta lister i hörnorna för att stadga upp, beroende på *hur* tunnt.
Citera
2015-09-16, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Lim och småspik skulle jag nog vilja säga. Eller att sätta lister i hörnorna för att stadga upp, beroende på *hur* tunnt.
ok, ska man alltid använda trälim vid alla typer av lådor? varför räcker det inte med bara spik?
Citera
2015-09-16, 22:37
Medlem
BNCs avatar
Lim är en väldigt bra grej så länge man bara spikar.
Spikar är lätta att dra ur, så när man använder grejerna sen går den i bitar om man inte limmat.

Skruvar man där emot, så är lim inte nödvändigtvis tvunget då skruvarna håller mycket bättre. Men generellt i finsnickeri vill man ju inte ha stora fula skruvar.
Citera
2015-09-16, 22:59
Medlem
Citat:
Spikar är lätta att dra ur, så när man använder grejerna sen går den i bitar om man inte limmat.

Skruvar man där emot, så är lim inte nödvändigtvis tvunget då skruvarna håller mycket bättre. Men generellt i finsnickeri vill man ju inte ha stora fula skruvar.
ok, tack!
Citera
2015-09-16, 23:45
Medlem
Citat:

Det här är bättre

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sammanfogning_(snickeri)

Om man nu ska skruva kan man försänka skruvarna sedan sätter man träplugg för att dölja skruven.
Citera
2015-09-17, 00:00
Medlem
JEBUS-666s avatar
Citat:

Lyssna inte på detta nonsens...

Limning är mycket starkare än att skruva ihop trämaterial. Kolla på en LIM-BALK tex. Limmad ihop av svaga bitar trä, som blir superstarkt och håller upp ett helt våningsplan tex. Försök gärna göra samma balk med enbart skruvar. Lycka till... Jag kommer dock inte att våga stå under den särskilt länge.
Citera
2015-09-17, 16:23
Medlem
liljenstars avatar
Hur tunna är skivorna?
Citera
2015-09-18, 07:32
Bannlyst
Är det riktigt tunna skivor < 5 millimeter skulle jag limma på små träribbor, på strategiska ställen, så att man får fäste för limmet.

Annars är det träplugg som gäller. Visst går det att skruva ihop, men det är inte en lika elegant lösning.
Citera
2015-09-18, 11:33
Medlem
BNCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JEBUS-666
Lyssna inte på detta nonsens...

Limning är mycket starkare än att skruva ihop trämaterial. Kolla på en LIM-BALK tex. Limmad ihop av svaga bitar trä, som blir superstarkt och håller upp ett helt våningsplan tex. Försök gärna göra samma balk med enbart skruvar. Lycka till... Jag kommer dock inte att våga stå under den särskilt länge.

Jag syftade på att skruvarna håller bättre än spik, inte bättre än lim. Därav formuleringen att med skruv är det inte alltid nödvändigt med lim. Även om det såklart ofta är bra ändå, men inte tvunget som det i princip är med spik.

Sen så finns det klart en massa andra häftiga och mer strukturellt hållbara sätt än spik och lim för den delen, men det lät inte riktigt som att det var den nivån TS jobbade på.
Citera
2015-09-20, 23:33
Medlem
Focus75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axelsten1
Om man ska bygga en låda av tunna plywood-skivor, vilken är den bästa metoden för att sammanfoga dessa?

mvh

Playwood är ett dåligt byggmaterial, när det gäller att få ihop vinklade hörn. Plywood består av några skivor faner som är korslagda mot varandra med lim emellan. För att det skall bli stabilt behöver man lägga en trekantslist med lim, på insidorna i hörnen.(Se bild) Är lådan stor kan man förstärka kanterna med galvaniserade vinkeljärn som skruvas/nitas fast i playwooodskivorna. (se bild)
Att använda skränkmetoden är starkt och bra, (Se bild) men det har jag aldrig sett att man gör med plywood.
http://s26.postimg.org/wemfb20xl/L_dor.png
Citera
2015-09-21, 02:54
Medlem
Svaret på frågan är STITCH AND GLUE.

Glöm alla dålig råd om skruvar och spikar mm.

Plywood är ett fantastiskt byggmaterial för många typer av projekt, inte minst för den låda du tänker tillverka. Förutsättningen för ett lyckat resultat är att du använder STITCH AND GLUE-metoden. (På svenska "sy och limma") och att du är noga med måtten då du sågar till materialet till lådan.

Jag har genomfört flera projekt där STITCH AND GLUE och plywood har ingått i konstruktionen, b l a en flexibel byggbar bokhylla, fyra-fem verktygslådor samt komponenter till olika inredningsdetaljer. Jag har deltagit i flera båtbyggen med STITCH AND GLUE-tekniken.

Jag får det att låta som om det handlar om någon hokus-pokus-produkt. Men materialet är vilken typ av epoxilim som helst, som är lämpligt för båtbygge, samt vilket fabrikat av glasfiberremsor som helst.

Din insats blir att såga ut plywoodbitarna ytterst mått-noga och att göra jobbet. Jag har gjort lådor i sex-mm plywood, då riggade jag bygget före limning med långa smala tavelspikar i stål. Alltså i korthet: spika ihop de noga mått-sågade bitarna från utsidan. Limma och tejpa innerhörnorna med epoxi och glasfiberremsor (ca 4 cm breda). Låt härda över natten. Ta bort spikarna, limma och tejpa ytterhörnorna. Låt härda.

Den som är intresserad får själv lära sig mer genom att Googla på STITCH AND GLUE. Det finns massor av material på nätet om tekniken.
Senast redigerad av HgF 2015-09-21 kl. 03:02.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in