2015-09-17, 12:36
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe.Taxx
Jag kan inte förstå hur det bara kan finnas 10% invandrare i Sverige. Det är MENA överallt. Någon som är av annan uppfattning?
Citat:
Ursprungligen postat av Mannus
Det finns inte bara 10 % invandrare i Sverige. Jag har inte superkoll på siffrorna men det kan vara så att det bara finns 10 % i Sverige som är födda utomlands.

Var får ni 10% ifrån?

Antal utlandsfödda är 16,5% (ca 1,6 miljoner) som Glacius skriver ovan. Men lägger man till alla av utländsk härkomst som är födda i Sverige och alla asylsökande och alla som vistas här illegalt och alla som vistas här legalt men ej som turister (t.ex "EU-migranter" mm) så inser man att det är ett ansenligt antal.

De samlas dessutom gärna i städer, så bor man i en stad får man räkna med att andelen är mycket högre än snittet för Sverige.
Citera
2015-09-17, 12:40
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Det som är intressant också är att veta hur många inrikes födda vi har i landet som har en förälder född i utlandet. Den statistiken finns vad jag vet inte. Det skulle absolut inte förvåna mig om vi har över 30% av befolkningen med utländsk bakgrund (Både en förälder född utrikes och/eller två föräldrar född utrikes).

Statistiken är taget från SCB:s befolkningsmängd.

Jo, om folk är födda i landet eller inte, är det enda som SCB får redovisa. Mina siffror kommer från SCB.

Andra generationen försvinner i statistiken. Tredje har vi inte i Sverige (mer än i obetydliga promilles promille-tal). Folkmordet går kvickt.
Citera
2015-09-17, 12:53
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Det som är intressant också är att veta hur många inrikes födda vi har i landet som har en förälder född i utlandet. Den statistiken finns vad jag vet inte. Det skulle absolut inte förvåna mig om vi har över 30% av befolkningen med utländsk bakgrund (Både en förälder född utrikes och/eller två föräldrar född utrikes).

Jodå. Den statistiken finns hos SCB. Så här såg det ut vid slutet av år 2014:

Utrikes födda: 1 603 551
Inrikes födda med två utrikes födda föräldrar: 488 655
Inrikes födda med en inrikes och en utrikes född förälder: 710 313 <--
Inrikes födda med två inrikes födda föräldrar: 6 944 836

(källa)
Citera
2015-09-17, 13:18
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jodå. Den statistiken finns hos SCB. Så här såg det ut vid slutet av år 2014:

Utrikes födda: 1 603 551
Inrikes födda med två utrikes födda föräldrar: 488 655
Inrikes födda med en inrikes och en utrikes född förälder: 710 313 <--
Inrikes födda med två inrikes födda föräldrar: 6 944 836

(källa)

Se där, kanske borde kolla lite mer noggrant.

Det blir med andra ord 2 802 519 individer med utländsk härkomst vilket innebär att 28,75% av Sveriges befolkning har utländsk härkomst (en eller bägge föräldrarna födda utrikes + antalet utrikes födda).
Citera
2015-09-17, 13:25
Bannlyst
Siffran är egentligen 4-5 miljoner med utländsk bakgrund i Sverige. Tänk på de invandrare som kom hit tidigare under 1920 fram till 1970 talet.

De etniska svenskar som har genetisk koppling till Skandinavien är en tyst minoritet resten som kallar sig för svenskar är ett assimilerad pack från 1800-talet som invandrade Sverige från resten av Europeiska länderna.
Citera
2015-09-17, 14:45
Medlem
Min erfarenhet är att jag ser dom överallt utom på jobbet. Ni?
Citera
2015-09-17, 15:03
Medlem
Enbart från år 2000 till nu har personer med utländsk bakgrund ökat med över en miljon människor, enligt Affes Statistik-blogg.
Citera
2015-09-17, 15:14
Medlem
Citat:
Se där, kanske borde kolla lite mer noggrant.

Det blir med andra ord 2 802 519 individer med utländsk härkomst vilket innebär att 28,75% av Sveriges befolkning har utländsk härkomst (en eller bägge föräldrarna födda utrikes + antalet utrikes födda).

Värt att poängtera att en stor del av dessa dock är olika sorters européer. Enbart finnar kan det nog finnas nästan en halv miljon av, om man tar in andra generationen + blandningar som ditt sätt att räkna gör.

Andelen invånare från Mellanöstern eller Afrika, vilket väl egentligen är det intressanta för läsarna här, är troligtvis runt 15-16% i dagsläget. D.vs. runt en och en halv miljon personer. Med den helt sinnessjuka ökningen av invandringstakten som ägt rum den senaste tiden kommer dock den här andelen att explodera inom de närmaste åren, om inte någon sätter stopp väldigt snart.
Citera
2015-09-17, 16:52
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Smithvertigo
Skulle snarare tippa på 30% är babbar, dvs 3 miljoner.
Du blir knappast rik på ditt tippande va?
Nu har vi alltså kommit fram till totalt 28,75% som är av utländsk härkomst. Totalt alltså. Varav ca 35% har en svensk förälder, vilket gör att alla importerade fruar från öststater och Asien räknas dit. För att inte tala om huvuddelen, alla från våra grannländer.
Kvar har vi 65%(av 29 alltså), av vilka de allra flesta födda och ickefödda kommer från Skandinavien och EU. Så vi kanske kan uppskatta det totala antalet utlandsfödda som inte liknar oss till 10%, även om det mest antagligen är i överkant.
Du är alltså totalt kass på uppskattning.

Jag har efter att läst lite av oftast totalt efterblivna kommentarer och inlägg på det här forumet under mina resor under sommaren roat mig med att kolla på hur det ligger till, och nånstans mellan 5-10% tror jag faktiskt stämmer rätt bra. Det är alltså inte i närheten av vad skribenter här, som aldrig verkar varit i verkligheten, påstår. Inte för att det egentligen har nån betydelse.
Citera
2015-09-17, 17:52
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toni.bang
Siffran är egentligen 4-5 miljoner med utländsk bakgrund i Sverige. Tänk på de invandrare som kom hit tidigare under 1920 fram till 1970 talet.

De etniska svenskar som har genetisk koppling till Skandinavien är en tyst minoritet resten som kallar sig för svenskar är ett assimilerad pack från 1800-talet som invandrade Sverige från resten av Europeiska länderna.

Är ditt inlägg ett resultat av skolundervisningens kollaps?
Citera
2015-09-17, 17:54
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lupu
Värt att poängtera att en stor del av dessa dock är olika sorters européer. Enbart finnar kan det nog finnas nästan en halv miljon av, om man tar in andra generationen + blandningar som ditt sätt att räkna gör.

Andelen invånare från Mellanöstern eller Afrika, vilket väl egentligen är det intressanta för läsarna här, är troligtvis runt 15-16% i dagsläget. D.vs. runt en och en halv miljon personer. Med den helt sinnessjuka ökningen av invandringstakten som ägt rum den senaste tiden kommer dock den här andelen att explodera inom de närmaste åren, om inte någon sätter stopp väldigt snart.

Finnarna har en längre historia i Sverige. Andra generationen finns alltså inte med i statistiken för födda utomlands.

Det finns inga förmildrande omständigheter för det som sker.
Citera
2015-09-17, 17:58
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Du blir knappast rik på ditt tippande va?
Nu har vi alltså kommit fram till totalt 28,75% som är av utländsk härkomst. Totalt alltså. Varav ca 35% har en svensk förälder, vilket gör att alla importerade fruar från öststater och Asien räknas dit. För att inte tala om huvuddelen, alla från våra grannländer.
Kvar har vi 65%(av 29 alltså), av vilka de allra flesta födda och ickefödda kommer från Skandinavien och EU. Så vi kanske kan uppskatta det totala antalet utlandsfödda som inte liknar oss till 10%, även om det mest antagligen är i överkant.
Du är alltså totalt kass på uppskattning.

Jag har efter att läst lite av oftast totalt efterblivna kommentarer och inlägg på det här forumet under mina resor under sommaren roat mig med att kolla på hur det ligger till, och nånstans mellan 5-10% tror jag faktiskt stämmer rätt bra. Det är alltså inte i närheten av vad skribenter här, som aldrig verkar varit i verkligheten, påstår. Inte för att det egentligen har nån betydelse.

Jag tror att det snarast är du som har problem med tippandet.

Men - du skulle alltså ha problem med invandringstakten om det visade sig att du har fel, och att det inte rör sig om 5-10%? (5% räcker f ö inte ens till registrerat antal muslimer runt 2010.)

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in