• 3
  • 4
2015-09-19, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratski
Nja..polisens tekniker tog bort avspärrningarna och lämnade kyrkogården igår. Sen sägs det att BO inte minns nåt av händelsen, med tanke på det övervåld hon utsattes för (enl. uppgift) så känns det väl inte helt orimligt.
Det pratas om de överallt och folk är väl allmänt oroliga...inte direkt vardag i Älvdalen att det sker såna här överfall!

Men är inte älvdalen så litet att dom av ortsbefolkningen som var ute på byn den aktuella tiden direkt kan tala om vilka man sett som inte varit ortsbor och vad dom haft för bilar. Eller om det finns någon lokal förmåga som synts ute som skulle vara kapabel till något sånt här.

Sen är ju inte bärbusinessen alltid helt snövit. Finns ju en del fulingar i den svängen också. Och då tänker jag inte på dom som plockar bären. Vilka för övrigt oftast gnetar på med en brutal arbetsmoral utan att göra en fluga (möjligtvis mygg) för när.
Citera
2015-09-19, 10:15
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Men är inte älvdalen så litet att dom av ortsbefolkningen som var ute på byn den aktuella tiden direkt kan tala om vilka man sett som inte varit ortsbor och vad dom haft för bilar. Eller om det finns någon lokal förmåga som synts ute som skulle vara kapabel till något sånt här.

Sen är ju inte bärbusinessen alltid helt snövit. Finns ju en del fulingar i den svängen också. Och då tänker jag inte på dom som plockar bären. Vilka för övrigt oftast gnetar på med en brutal arbetsmoral utan att göra en fluga (möjligtvis mygg) för när.

Coop brukar väl vara öppet vid den tiden. Vet inte hur det är med just den butiken. Och det kan ju inte vara så långt från där det hände. Och visst finns väl förmodligen en och annan skumlirare i den branschen.
Citera
2015-09-19, 10:26
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ldportion
Hoppsan skrev fel,hon jobbar åt en bäruppköpare och byggnaden där bär köps in ligger alldeles bredvid kyrkogården.

Brotvägen 3B

http://goo.gl/maps/AvxiP

Så det känns väl inte helt otroligt att någon lurpassat och väntat på att hon ska gå hem,kanske haft kontanterna som blivit över från dagens inköp med sig?

Men som du säger är det konstigt att vänta till slutet på dagen istället för att göra det på morgonen

Om folk visste hur mycket pengar dom där uppköparna har på sig varje dag så skulle fler bli rånade. Konstigt att det inte händer oftare.
Citera
2015-09-19, 13:16
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny

Fast även om Älvdalen är litet så ligger det ju ett gymnasium på orten med riksintag - vilket innebär att både elever och föräldrar från andra orter syns på orten ... Dvs det är nog inte helt enkelt att peka ut en enstaka främling. Byn ligger ju inte vid en avtagsväg långt in i skogen där inga andra än ortsbor någonsin beträder vägen.

Bärupphandling brukar dessutom också innebära att bärplockare från andra orter/områden besöker platsen.
Citera
2015-09-20, 08:26
Medlem
Griselins avatar
Spekulation känns inte bra att ägna sig åt men Polisens och Medias sparsamhet med information om signalement, motiv et.c. föder förstås tankar i en viss riktning. Det hugger ömsom i samvetet och ömsom i den elaka reptilhjärnan att torgföra det här men ändå - det börjar gå för långt nu.

Med min ringa men dock kännedom om orten via vänner är det korrekt som några antyder att många känner många för att inte säga alla. Min egen generella bild är att det finns lokala "osämjor" i varje håla på den Svenska landsbygden, arvsynd vårdas flitigt osv - är man släkt med vissa eller från en viss by är man per automatik förtappad/opålitlig. Men ändå, Svensk kvarboende landsbygdsbefolkning - undantaget knarkare - rånar aldrig varandra på hemmaplan! Basta! BO är naturligtvis känd av "alla" och därmed "fredad" i så pass hög grad att friska åsyna vittnen till överfall på "känt folk" av "utsocknes" skulle ha ingripit och att det varit GM som blev liggande i sitt blod på platsen.
Citera
2015-09-20, 15:23
Medlem
bushtuckers avatar
Bärköpartanten kanske inte är alldeles samarbetsvillig gentemot utredarna pga att en del av pengarna var "svarta"?
Nu spekulerar jag bara...

Edit; Den här branschen måste ju vara idealisk för den som behöver tvätta mindre summor... sitter man som "mellanhand" borde man ju ha lite "rörelseutrymme"-- //
Senast redigerad av bushtucker 2015-09-20 kl. 15:26.
Citera
2015-09-20, 15:38
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bushtucker
Bärköpartanten kanske inte är alldeles samarbetsvillig gentemot utredarna pga att en del av pengarna var "svarta"?

Edit; Den här branschen måste ju vara idealisk för den som behöver tvätta mindre summor... sitter man som "mellanhand" borde man ju ha lite "rörelseutrymme"-- //

Man kan väl plocka rätt mycket bär skattefritt. Men det ska väl inte räknas ihop kvitton och lämnas kontrolluppgifter till Skatteverket först efter årsskiftet. Ingen anledning att härja om det nu. Eller att det är någon plockare från förra säsongen som blivit sur för att hon hade rapporterat in betalda ersättningar?

Eller om någon på mer eller mindre god grund fått uppfattning att hon på något sätt samarbetat med där utländska rekryteringskonsulterna som lånar ut pengar till plockare som inte kommer tjäna ihop ens till lånet eller biljetten hem. Att hon deltar i något slags slavhandel.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-09-20 kl. 15:43.
Citera
2015-09-20, 16:05
Avstängd
micro113s avatar
Citat:

Vad skulle "svarta" pengar utgöra för hinder menar du?
Hon behöver ju inte ens hävda rån - utan bara säga att hon blev nedslagen.

Att det skulle röra sig om lokala förmågor som hoppar på en femtiofemårig kvinna på byn betvivlar jag mycket starkt.
Citera
2015-09-20, 16:33
Medlem
bushtuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vad skulle "svarta" pengar utgöra för hinder menar du?
Hon behöver ju inte ens hävda rån - utan bara säga att hon blev nedslagen.
Att det skulle röra sig om lokala förmågor som hoppar på en femtiofemårig kvinna på byn betvivlar jag mycket starkt.

Ersättning/försäkring osv.. Sedan är det väl aldrig bra att skylta för mycket med oredovisade pengar..
Håller helt med Dig om att det torde vara så gott som uteslutet att någon lokal stjärna i Älvdalen slagit ner tanten.
Vidhåller min teori om utombys bärplockare som såg sin chans och slog till.
Citera
2015-09-20, 20:33
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ersättning/försäkring osv.. Sedan är det väl aldrig bra att skylta för mycket med oredovisade pengar..
På vilket sätt skulle hon behöva "skylta" med dem?

Håller jag i 100 tusen varav 50 tusen är "svarta" och det går att avgöra genom kontroll av kassan - så säger man ju inte att man förlorat 100 t utan anger de 50 t "vita" som tagits.

Citat:
Håller helt med Dig om att det torde vara så gott som uteslutet att någon lokal stjärna i Älvdalen slagit ner tanten.
Vidhåller min teori om utombys bärplockare som såg sin chans och slog till.
Någon utsocknes tror jag också ...
Citera
2015-11-06, 07:03
Bannlyst
Citat:
Finns det ingen användare här på forumet som är Älvdaling och kan komma med lite "inside information" från orten gällande aktuellt ärende?

https://www.youtube.com/watch?v=dpGiNyRMtm0

jo, jag kan ju börja med att berätta att Billy Opel inte är älvdaling utan bor och kommer från mora
Citera
2015-11-06, 09:03
Medlem
bushtuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
jo, jag kan ju börja med att berätta att Billy Opel inte är älvdaling utan bor och kommer från mora

Tack för infon, ... men jag vet utmärkt väl var herr Mor*ll bor någonstans. men du menar väl ändå inte att du tror att han är ett av bären i den här lingonsylten?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in