Citat:
Ursprungligen postat av
motorfreak
Hej!
Har under en viss tid tagit ut max studiemedel under tiden jag studerat, och kommer fortsätta göra så i ca 5 år till. Totalt räknar jag med ca 120k per år som ska placeras på ett så klokt sätt som möjligt sätt till avkastning/risk. Då pengarna är ett lån som tas i syfte att köpa lägenhet efter studierna kan risken vid placering dock inte vara allt för stor.
I dagsläget sätts allt in på ett santanderkonto med 1% i ränta, efter skatt ger alltså detta en avkastning om ca 0.7% per år. Räntan på lånet ligger på 1% och är ej avdragsgiltig, detta ger mig en kostnad om 0.3% för lånebeloppet. räknar dock med en sjunkande ränta för studielån närmaste året och att den är nere på 0% inom två år.
Då börsen i dagsläget känns väldigt ostabil är vanliga fonder som avanza Zero, indexfonder och liknande inte speciellt lockande, då det känns som det kan ta mer än 5 år för dem att återhämta sig om krashen skulle komma. Kollade därför istället på korta räntefonder men de verkar dock inte ens nå bättre avkastning än ett sparkonto.
Jag tycker att du tänker rätt!
Sätt in alla pengarna i en kort räntefond, på ett ISK Konto i exempelvis Spiltan Räntefond.
Sen gäller det att få ytterligare tillväxt på ett säkert sätt. :-)
Börja flytta över 1/10 av vad du har i räntefonden varje månad till en gobalfond med låg kostnader exempelvis Länsförsäkringar Global index.
Genom att göra detta månadsvis så tar du bort risken som finns med att köpa alltsammans på en gång.
Detta kommer ge dig ca 5-7% / år
Det viktiga är att du succesivt, varje månad sätter in 1/10 av det du har i ränte fonden och sätter dessa i globalfonden. Det tar lite tid men du tar bort risken för att råka ut för ett jätteras på detta sätt om du sparar i globalfonden månadsvis.
Satsa men satsa smart!
Lycka till!