2015-09-15, 11:40
Medlem
Jag har stått på stilnoct och stesolid i över 1 år.
Nu har mottagningen jag går på beslutat att sätta ut båda medicinerna och jag ska få KBT.

Efter ha sovit 1-2 timmar per natt i flera veckor gick jag till vårdcentralen där en doktor skrev ut stilnoct.

Min fråga är, kan jag bli portad nu från första mottagningen som har mer och bättre resurser eftersom jag gått emot deras ordination?
Citera
2015-09-15, 11:44
Medlem
Flashbabe!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alice96
Jag har stått på stilnoct och stesolid i över 1 år.
Nu har mottagningen jag går på beslutat att sätta ut båda medicinerna och jag ska få KBT.

Efter ha sovit 1-2 timmar per natt i flera veckor gick jag till vårdcentralen där en doktor skrev ut stilnoct.

Min fråga är, kan jag bli portad nu från första mottagningen som har mer och bättre resurser eftersom jag gått emot deras ordination?

Vad är det för mottagningar du pratar om? Vårdcentraler eller går du på någon drogmottagning?
Citera
2015-09-15, 11:45
Medlem
Öppen psykiatri mottagning tror jag det kallas!
Citera
2015-09-15, 11:58
Medlem
Flashbabe!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alice96
Öppen psykiatri mottagning tror jag det kallas!

Portad tror jag knappast men risken är att antingen Vårdcentralen ser att Öppenpsyk ordinerat annat och inte ger dig något mer och hänvisar dit eller att Öppenpsyk ser att du går till Vårdcentralen i smyg.

Mina register är öppna/samkörda på min begäran så det har hänt att jag blivit nekad av Vårdcentralen när jag försökt fula mig.

Extremt tråkigt svar av mig men om du kan; följ Öppenpsyk's råd om KBT. Har suttit i Benzoträsket själv och mumsat 40 Stilnoct/dag i perioder och fan vad skönt när jag fick hjälp att sluta! Asjobbigt, jag vet men det går över.

Men fick du sluta helt tvärt med allt hos psyk? Ingen ersättning typ Imovane eller nedtrappning?
Citera
2015-09-15, 12:12
Medlem
Jag har fått jobbig tinitus och stela leder sen jag slutade samt ökad ångest vilket leder till att jag inte klarar vardadliga saker eller sömn.

Förstår inte vad KBT skulle kunna göra åt det!

Hur länge tar det innan utsättningssymtom försvinner?

Vad händer om inte ångesten försvinner , vilket jag tror den inte kommer göra.
Ska man bara acceptera att man får leva med sämre livskvalite då?
Citera
2015-09-15, 15:56
Medlem
massacre-shootingss avatar
"Om du inte vill att dina uppgifter ska ingå i ett system för sammanhållen journalföring eller vara tillgängliga för andra vårdenheter hos en vårdgivare, kan du begära att uppgifterna spärras. Du måste alltså tala om det för din läkare eller den representant för en vårdenhet eller vårdgivare som du har kontakt med. Men då måste du själv berätta för vårdpersonalen vad de behöver veta för att ge dig en bra och säker vård."

https://www.socialstyrelsen.se/fragorochsvar/patientdatalagen

Visst kan du ha två läkare men spärra den så har två olika inte tillgång till din journal då båda läkarna deltar i vården av dig.

"Bara de som deltar i vården av en patient har rätt att läsa journalen. Allt annat är olagligt, och räknas som dataintrång, vilket är en allvarlig överträdelse. Om man misstänker intrång kan man begära ut loggutdrag som visar vilka journalöppningar som har gjorts."

http://www.dn.se/nyheter/chattarkiv/chatta-om-journalsystemet/
Senast redigerad av massacre-shootings 2015-09-15 kl. 16:05.
Citera
2015-09-15, 20:44
Medlem
Slagskepps avatar
Fick du tinnitus pga medicinen eller? Har fått somatisk tinnitus där det kommer och går gpa stela muskler som "stör" nerverna i nacken typ. Och det gör att ja 6/7 dagar har svagt skumt ljud i öronen
Citera
2015-09-16, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massacre-shootings
"Om du inte vill att dina uppgifter ska ingå i ett system för sammanhållen journalföring eller vara tillgängliga för andra vårdenheter hos en vårdgivare, kan du begära att uppgifterna spärras. Du måste alltså tala om det för din läkare eller den representant för en vårdenhet eller vårdgivare som du har kontakt med. Men då måste du själv berätta för vårdpersonalen vad de behöver veta för att ge dig en bra och säker vård."

Visst kan du ha två läkare men spärra den så har två olika inte tillgång till din journal då båda läkarna deltar i vården av dig.

"Bara de som deltar i vården av en patient har rätt att läsa journalen. Allt annat är olagligt, och räknas som dataintrång, vilket är en allvarlig överträdelse. Om man misstänker intrång kan man begära ut loggutdrag som visar vilka journalöppningar som har gjorts."

Spärrar man journalen så spärras den helt. Det är snarare att du inte ska godkänna ett av deras villkor om att förmedla sig informationen med andra instanser / inte tillåta dem läsa din journal när du börjar där för första gången, tror det är försent annars att göra något åt det. Spärrar du den kommer allting att försvinna och du kommer starta om på "ny kula" eller hur man ska förklara.
Citera
2015-09-17, 18:18
Medlem
auto607989s avatar
Jag har massor med läkare så du kan ha hur många du vill. Men det kan ju bli knas om du tar ut narkotikaklassade läkemedel på apoteket och dom börjar ana oråd.

mvh
Citera
2015-09-22, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massacre-shootings

Så vitt jag förstår det kan de fortfarande se vilka recept du har och därmed se om andra mottagningar skrivit ut samma preparat. Då kommer de undra varför du går till andra mottagningar för att få ut "fler tabletter". Blir lite misstänktsamt kanske.
Citera
2015-09-23, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malignat
Så vitt jag förstår det kan de fortfarande se vilka recept du har och därmed se om andra mottagningar skrivit ut samma preparat. Då kommer de undra varför du går till andra mottagningar för att få ut "fler tabletter". Blir lite misstänktsamt kanske.

Inte för att vara den, men har du källa på det där? För mig veterligen så måste man tillåta att de ska få se journaler. Så det är inte bara för dem att kliva in i din journal och kolla lite. Annars kan de bli anmälda.
Citera
2015-09-23, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dicevy
Inte för att vara den, men har du källa på det där? För mig veterligen så måste man tillåta att de ska få se journaler. Så det är inte bara för dem att kliva in i din journal och kolla lite. Annars kan de bli anmälda.

Journaler kan de kolla , men inte så säker på vad de har tillgång till. Det verkar finnas något datumgräns som gör att gamla journaler inte går att gå in på. Annars tror jag överläkare har högre rättigheter än t.ex sjuksköterskor att kolla andra journaler.

Men recept vad jag tror är en separat del än själva journalen så de kan nog se medicin du fått från andra mottagningar ändå.

Min källa är att jag arbetat med journalsystem tidigare och brukar observera vad läkarna gör på datorn när jag ska få medicin utskriven.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in