2015-09-25, 18:23
Medlem
Ganonitos avatar
Förståeligt. Var där inne en gång, men då var det heldött i alla kanaler.
Citera
2015-11-29, 02:53
Medlem
Jag har inte hängt med i diskussionen så rätta mig om jag är ute och cyklar!

Varför inte "bädda in" en chatt på flashbacks startsida då? Då blir den lättåtkomlig och antagligen värd att hålla uppe.

Ett bra exempel är chatten på denna sida, längst ner http://www.icefilms.info/
Citera
2015-11-29, 08:19
Moderator
memymos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expresso
Jag har inte hängt med i diskussionen så rätta mig om jag är ute och cyklar!

Varför inte "bädda in" en chatt på flashbacks startsida då? Då blir den lättåtkomlig och antagligen värd att hålla uppe.

Ett bra exempel är chatten på denna sida, längst ner http://www.icefilms.info/

Det var så en gång i tiden sen kom detta meddelande

(FB) Chatten försvinner - IRC blir kvar
Citera
2015-12-01, 22:01
Medlem
Kuvolskis avatar
Det måste ju finnas massor med påtända eller i övrigt pratglada människor här på Flashback som inte bara vill skriva inlägg.

Enklaste sättet är att använda www.kiwiirc.com det är en webb-baserad klient där du bara behöver klicka på "Try Me" sedan kommer du till sidan där du ska skriva i ditt flashback-nick, kanal #Flashback sedan under "Start" så finns det "Server and network" - där ändrar du till irc.privnet.org. Port ska vara 6697 och klicka i "SSL".

SSL är en teknik som används för att undvika att en mellanhand kan spionera på din kommunikation med en server på Internet.

Tar max fem minuter om du inte är retarderad eller har ätit 70 roppar.
Citera
2015-12-03, 05:50
Medlem
Extras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memymo
Det var så en gång i tiden sen kom detta meddelande

(FB) Chatten försvinner - IRC blir kvar
Men då finns det alltså ingen slags direkt kommunikation kvar här, med tanke på det ökande antalet(?) användare bör det ändå finnas något behov av detta, eller? Är det verkligen så få personer på flashback som vill ha en direkt kommunikationskanal eller är det fb som varit dåliga på att skapa en tillräckligt användarvänlig variant?

Behov och önskemål kan ju komma efter tillgänglighet tänker jag. Kanske dags att faktiskt undersöka och rikta resurser?
Citera
2015-12-03, 06:05
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extra
Men då finns det alltså ingen slags direkt kommunikation kvar här, med tanke på det ökande antalet(?) användare bör det ändå finnas något behov av detta, eller? Är det verkligen så få personer på flashback som vill ha en direkt kommunikationskanal eller är det fb som varit dåliga på att skapa en tillräckligt användarvänlig variant?

Behov och önskemål kan ju komma efter tillgänglighet tänker jag. Kanske dags att faktiskt undersöka och rikta resurser?
I förhållande till antalet medlemmar så var det "typ inga" som använde IRC. Typ fyrtio personer eller något åt det hållet.

Vi hade även vissa problem med att förena klassisk IRC-kultur med vårt regelverk.
Citera
2015-12-03, 06:24
Medlem
Extras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
I förhållande till antalet medlemmar så var det "typ inga" som använde IRC. Typ fyrtio personer eller något åt det hållet.

Vi hade även vissa problem med att förena klassisk IRC-kultur med vårt regelverk.
Ja jo, jag var inne där några gånger om året ungefär och då var det oftast ganska stillsamt. Det jag undrar är väl snarare om det är mediet (irc) som hämmar användandet snarare än det faktiska behovet av en direkt kommunikation. Angående regelverket kan jag förstå, det blir svårt. Det är dock ändå ganska få som faktiskt använder sig av irc nu för tiden, är irc representativt?

Tror du att det skulle vara ett lika vagt intresse om ett fullgott alternativ fanns, typ som den gamla fb-chatten?
Citera
2015-12-03, 06:27
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ja jo, jag var inne där några gånger om året ungefär och då var det oftast ganska stillsamt. Det jag undrar är väl snarare om det är mediet (irc) som hämmar användandet snarare än det faktiska behovet av en direkt kommunikation. Angående regelverket kan jag förstå, det blir svårt. Det är dock ändå ganska få som faktiskt använder sig av irc nu för tiden, är irc representativt?

Tror du att det skulle vara ett lika vagt intresse om ett fullgott alternativ fanns, typ som den gamla fb-chatten?
Dom servrar och kanaler jag hänger i välbesökta, IRC är i allra högsta grad både levande och populärt.

Det finns ett antal Flasback-kanaler på privnet så fullgott alternativ finns.
Citera
2015-12-03, 06:35
Medlem
Extras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Dom servrar och kanaler jag hänger i välbesökta, IRC är i allra högsta grad både levande och populärt.

Det finns ett antal Flasback-kanaler på privnet så fullgott alternativ finns.
Okej, då kanske det bara svarar för mig själv, har inte besökt andra servrar än flashbacks på 10-15 år. Hittade privnets fb först idag, efter några veckors undran om vad som hänt med den gamla.

Frågan om fb's intresse finns ju dock kvar, har inte flashback något slags egetintresse av att ha en sån här kanal?

*Eller snarare, dom som verkligen vill kommunicera hittar ett sätt... Men dom som inte vet om att det här alternativet finns? Är det bara jag som inbillar mig att det ändå kan vara ett gäng?
Senast redigerad av Extra 2015-12-03 kl. 06:46.
Citera
2015-12-03, 07:56
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Okej, då kanske det bara svarar för mig själv, har inte besökt andra servrar än flashbacks på 10-15 år. Hittade privnets fb först idag, efter några veckors undran om vad som hänt med den gamla.

Frågan om fb's intresse finns ju dock kvar, har inte flashback något slags egetintresse av att ha en sån här kanal?

*Eller snarare, dom som verkligen vill kommunicera hittar ett sätt... Men dom som inte vet om att det här alternativet finns? Är det bara jag som inbillar mig att det ändå kan vara ett gäng?
Jag tror nog att dom som är intresserade hittar dit förr eller senare.
Citera
2015-12-03, 10:18
Medlem
VenomXs avatar
Problemet gällande folkmängden var nog knappast att folk "inte ville chatta" utan snarare marknadsföringen, såvitt jag vet låg instruktionerna för att ta sig till ircservern de senaste åren undanstoppade under Kontrollpanelen > Övrigt > IRC, och det är nog mest bara befintliga ircare som vet vad "IRC" betyder idag när man bara ser det sådär random längst ner i en meny. Dessutom springer väl de flesta forumanvändare knappast in och kikar runt under kontrollpanelen på sina konton särskilt ofta i största allmänhet.

Hade man t.ex haft en stor "Chatta!"-knapp i huvudmenyn högst upp under loggan, som öppnade en webbchatt till irc (ungefär som det var förr i tiden) så skulle man nog garanterat haft bra många fler personer där också. Det var ju många nykomlingar som hittade in till irc mot slutet som hade legat på forumet i flera år utan att ens inse att det fanns möjlighet att chatta direkt, och mörkertalet är sannolikt stort.

Men sen kan man ju förstå att det kan vara bökigt att förena irc med forumets regelverk som sagt. Personligen tycker jag nog inte att det hade varit ett särskilt svårlöst problem i längden, men när ingen av de ansvariga själva har intresse att hänga där så sjunker väl tyvärr motivationen att få det att fungera för övriga också, vilket är tråkigt men förståeligt.
Citera
2015-12-03, 10:49
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Problemet gällande folkmängden var nog knappast att folk "inte ville chatta" utan snarare marknadsföringen, såvitt jag vet låg instruktionerna för att ta sig till ircservern de senaste åren undanstoppade under Kontrollpanelen > Övrigt > IRC, och det är nog mest bara befintliga ircare som vet vad "IRC" betyder idag när man bara ser det sådär random längst ner i en meny. Dessutom springer väl de flesta forumanvändare knappast in och kikar runt under kontrollpanelen på sina konton särskilt ofta i största allmänhet.

Hade man t.ex haft en stor "Chatta!"-knapp i huvudmenyn högst upp under loggan, som öppnade en webbchatt till irc (ungefär som det var förr i tiden) så skulle man nog garanterat haft bra många fler personer där också. Det var ju många nykomlingar som hittade in till irc mot slutet som hade legat på forumet i flera år utan att ens inse att det fanns möjlighet att chatta direkt, och mörkertalet är sannolikt stort.

Men sen kan man ju förstå att det kan vara bökigt att förena irc med forumets regelverk som sagt. Personligen tycker jag nog inte att det hade varit ett särskilt svårlöst problem i längden, men när ingen av de ansvariga själva har intresse att hänga där så sjunker väl tyvärr motivationen att få det att fungera för övriga också, vilket är tråkigt men förståeligt.

Som sagt så var lite av problemet just irc-protokollet eftersom det inte alls är kompatibelt med hur forumet fungerade. Det fungerade även bra så länge det var folk med god IRC-vana som var opar. Folk får tycka vad dom vill om IRC-kulturen men det är ju inte så att den ändrar sig för att folk tycker att den är elak och elitistisk och från det jag började hänga där till den första stora serverkraschen så var det inga som helst problem. Eller jo men det största var som jag minns det att folk blev lite putta över att X fick voice med inte dom själva.

Ett jätteproblem var ju exempelvis att verifiera regelbrott och att det inte gick att beivra regelbrott som begåtts i query.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in