Flashback bygger pepparkakshus!
2015-09-15, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Såna där rövarhistorier och liknande att man bryter upp parketten och odlar bananer trodde jag dog ut för 10 år sen.

Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinsBror
Inte bananer men potatis. Du kan skrika dig hes om att det är rövarhistorier för jag har själv bevittnat detta med egna ögon. Men det är så sällsynt så det är totalt meningslöst att ta upp.

Men du kan inte allvarligt mena att flyktingar från Afrika är lika kompetenta som oss att sköta ett modernt kök? Och du kan inte allvarligt mena att flyktingar från krigshärjade länder inte blir traumatiserade och får andra psykiska åkommor som de måste ha behandling för? Då blir dina inlägg helt ovidkommande för diskussion.

På 70-talet hörde man liknande om finnar, som på den tiden ansågs lite ociviliserade och bonniga, men då var det rovor som odlades i parketten.
Eller kanske var det kålrötter, så att de kunde laga sin älskade lanttulaatikko.
Citera
2015-09-15, 12:05
Medlem
Det verkar då inte ha kastats någonting utifrån.

"Polisens tekniker har nu kunnat fastslå att branden i Boden inte startade av ett ett brandfarligt föremål kastats in utifrån*"

http://www.kuriren.nu/nyheter/boden/polisens-tekniker-har-faststallt-viktig-detalj-8469466.aspx

Jaja, jag har mina aningar var det hela kommer att sluta...
Citera
2015-09-15, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antalpromille
"barn" mellan 14 och 18 år får inte ens köpa cigaretter, och är dom över 18 år så är dom inte barn.

Fast dessa "barn" ser ut att vara 20-35 år gamla så jag tror inte att de behöver visa leg ens på bolaget!
Citera
2015-09-15, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Med tanke på att de flesta som kommer hit levde som välmående medelklass i någon stad så skulle jag tro att det är fullkomligt kompetenta att hantera ett modernt kök. Men det är lite intressant att så många verkar tro att alla i afrika lever i hyddor och lagar mat över öppen eld...
Att alla i Afrika lever i hyddor är din fördom och inte min. Om kunskapen är så hög bland flyktingarna hur förklarar du då alla bränder som flyktingarna står för på förläggningarna? Göres de medvetet för att sabotera?
Citera
2015-09-15, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hencesson
Fast dessa "barn" ser ut att vara 20-35 år gamla så jag tror inte att de behöver visa leg ens på bolaget!

Finns det bild på gulleponkarna?
Citera
2015-09-15, 12:28
Medlem
Citat:

Nej fan.

När dessa asylbarn rör sig ute i samhället går de in i köper cigaretter som ingenting. Dem är ju vuxna män egentligen, hade du stått i kassan i en kiosk och ett par MENA män kommer in och köper ett par cigaretter hade du inte tänkt mycket mer på det men i själva verket är de flyktingbarn boende på något asylboende.
Citera
2015-09-15, 12:31
Medlem
Citat:
Att alla i Afrika lever i hyddor är din fördom och inte min. Om kunskapen är så hög bland flyktingarna hur förklarar du då alla bränder som flyktingarna står för på förläggningarna? Göres de medvetet för att sabotera?

Alla bränder? Hur många rör det sig om? Hur ofta händer det att svenskar torrkokar/glömmer saker i stekpannan osv? Alla kan slarva och/eller glömma bort saker i köket, har själv varit nära att sätta eld på saker när jag satt på fel platta på spisen eller haft ris kokandes på hösta värme i 20 min...men du har aldrig gjort något sådant och känner inte heller någon som gjort det? Eller?
Citera
2015-09-15, 13:03
Medlem
Citat:
Alla bränder? Hur många rör det sig om? Hur ofta händer det att svenskar torrkokar/glömmer saker i stekpannan osv? Alla kan slarva och/eller glömma bort saker i köket, har själv varit nära att sätta eld på saker när jag satt på fel platta på spisen eller haft ris kokandes på hösta värme i 20 min...men du har aldrig gjort något sådant och känner inte heller någon som gjort det? Eller?
Nej, jag känner ingen som gjort det. Men så känner jag inte så många idioter eller flyktingar heller så det är väl förklaringen. Du har lite att lära om både Afrika och flyktingförläggningar märker jag. Tag jobb som volontär eller på en flyktingförläggning. Men tänk på att som de så snyggt säger i sina platsannonser att det krävs att du har "lite skinn på näsan" för att klara av jobbet. IQ nämner de ingenting om så på den delen är det grönt för dig.
Citera
2015-09-15, 13:13
Medlem
antalpromilles avatar
Citat:
Visserligen men ska man då sätta dit butiks eller kiosk personalen för försök till mordbrand om det visar sig att en cigarett orsakat branden? Har man inte åldern inne så ska man inte ha cigaretter.
Citera
2015-09-15, 13:17
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Skillnaden är att när det brinner, eller skulle kunna brinna, i en invandrarrelaterad lokal, så hamnar det i riksnyheterna. När en svensk råkar sätta eld på nånting så blir det möjligen en liten notis i lokalnyheterna. Därav kommer den här känslan av "alla bränder".

Det rapporteras knappt några skolbränder heller. Möjligen för att det blivit lite tjatigt, det hade fått vara liksom en egen rubrik: "Dagens skolbränder".
Citera
2015-09-15, 13:31
Medlem
Citat:
Nej, jag känner ingen som gjort det. Men så känner jag inte så många idioter eller flyktingar heller så det är väl förklaringen. Du har lite att lära om både Afrika och flyktingförläggningar märker jag. Tag jobb som volontär eller på en flyktingförläggning. Men tänk på att som de så snyggt säger i sina platsannonser att det krävs att du har "lite skinn på näsan" för att klara av jobbet. IQ nämner de ingenting om så på den delen är det grönt för dig.

Alltid kul med folk som måste klämma i förolämpningar i sina svar, men jag antar att det är lättare så än att faktiskt argumentera för sin sak. Men du verkar ju ha information om vilken levnadsstandard som flyktingar från afrika hade innan de flydde, har du lust att dela med dig av denna information? Och din information om flyktingförläggningar skulle också vara intressant att ta del av...för jag utgår från att du inte baserar din världsbild på inlägg här på flashback?
Citera
2015-09-15, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Skillnaden är att när det brinner, eller skulle kunna brinna, i en invandrarrelaterad lokal, så hamnar det i riksnyheterna. När en svensk råkar sätta eld på nånting så blir det möjligen en liten notis i lokalnyheterna. Därav kommer den här känslan av "alla bränder".

Det rapporteras knappt några skolbränder heller. Möjligen för att det blivit lite tjatigt, det hade fått vara liksom en egen rubrik: "Dagens skolbränder".

Av detta skulle man kunna dra slutsatsen att det är så pass vanligt med olyckstillbud i köket som orsakar kraftig rökutveckling/brand att det som sagt endast blir en notis i lokaltidningen om ens det, vilket då precis som du säger innebär att man får intrycket av att det brinner betydlig oftare på förläggningar då det rapporteras i riksmedia. Vilket var lite av min poäng...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in