2015-09-15, 03:26
Bannlyst
Nu är det så att jag har 30000 foto på en 3TB-drive. Och det tar sekunder att ta bort en enda fil. Vad är det som orsakar detta?

tack för råd från er experter, vad göra?

- Det jag ska göra är att sortera bort 'värdelösa' foton. Men det här kommer ju att ta dagar... för 17 gubbar!!!

Finns det något trick jag kan göra eller är det den där indixeringstjänsten som ställer till det, eller vad?
Datorn är snabb.
Citera
2015-09-15, 07:43
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenix1
Nu är det så att jag har 30000 foto på en 3TB-drive. Och det tar sekunder att ta bort en enda fil. Vad är det som orsakar detta?

tack för råd från er experter, vad göra?

- Det jag ska göra är att sortera bort 'värdelösa' foton. Men det här kommer ju att ta dagar... för 17 gubbar!!!

Finns det något trick jag kan göra eller är det den där indixeringstjänsten som ställer till det, eller vad?
Datorn är snabb.

Indexseringtjänsten Har inget med prestandan att göra i ditt scenario.

Vilket filsystem använder du? Hur många filer i samma mapp?

Om svaren är "Fat" och "fler än nåt tusental" eller "ntfs" och "några tusen" så har du svaret på frågan där.
Citera
2015-09-17, 04:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Indexseringtjänsten Har inget med prestandan att göra i ditt scenario.

Vilket filsystem använder du? Hur många filer i samma mapp?

Om svaren är "Fat" och "fler än nåt tusental" eller "ntfs" och "några tusen" så har du svaret på frågan där.

30000 filer på en modern 3TB-drive.... Jag vet det är sanslöst. Har fotat alldeles för mycket med min systemkamera. Jag visste inte att det skulle bli så med en systemkamera. Man tar ju så många kort i snabb följd. Är ungarna på en lekplats så kanske jag tog 100 bara då.

Men så kan jag inte fota i fortsättningen...

Jag skulle behöva ett program som tog fram liknande foton, t.ex. från lekplatsen. Så kan man välja ut 2 av de 100 t.ex.
Citera
2015-09-17, 06:56
Medlem
Jag har bara hört om program som kan hitta kopior så du får nog fortsätta sortera manuellt.

Dela upp dina bilder i flera mappar. Skapa en mapp tillfällig sorterings mapp som du flytta över grupp i taget som du går igenom innan du flyttar över nästa grupp.
Citera
2015-09-17, 07:13
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
30000 filer på en modern 3TB-drive.... Jag vet det är sanslöst. Har fotat alldeles för mycket med min systemkamera. Jag visste inte att det skulle bli så med en systemkamera. Man tar ju så många kort i snabb följd. Är ungarna på en lekplats så kanske jag tog 100 bara då.

Men så kan jag inte fota i fortsättningen...

Jag skulle behöva ett program som tog fram liknande foton, t.ex. från lekplatsen. Så kan man välja ut 2 av de 100 t.ex.

Jag har drygt 250 000 bilder (nästan 5TB) och använder uteslutande lightroom för katalogisering.

Men, eftersom jag alltid använt arkivstrukturen åååå/åååå-mm-dd när jag importerar bilder så har jag inte de problem du nämner. Jag ordnar det såklart inte manuellt så, utan det sköts automatiskt vid importen.

Filnamnen påmbilderna ändrar jag aldrig, utan använder bara keywording inLightroom.

Att hitta ett program som sorterar bilder på grafiskt innehåll blir jävligt svårt.
Citera
2015-09-17, 13:59
Bannlyst
Citat:
Jag har drygt 250 000 bilder (nästan 5TB) och använder uteslutande lightroom för katalogisering.

Men, eftersom jag alltid använt arkivstrukturen åååå/åååå-mm-dd när jag importerar bilder så har jag inte de problem du nämner. Jag ordnar det såklart inte manuellt så, utan det sköts automatiskt vid importen.

Filnamnen påmbilderna ändrar jag aldrig, utan använder bara keywording inLightroom.

Att hitta ett program som sorterar bilder på grafiskt innehåll blir jävligt svårt.

oj då, tror du det går fortare att ha bilderna i olika mappar?
eller t o m olika drivar?

hittade ett gratis program 'awesome duplicate photo finder'. Det hittade väl ungefär 400 foton jag kunde eliminera då de var snarlika andra. Och det tog flera timmar ändå man fick manuellt bekräfta varje kort, vänta 3 sekunder, nästa osv. Meeeen. Det finns ju massor av snarlika foton kvar.

Skulle verkligen finnas ett behov av ett program som kunde gruppera snarlika foton - alltså innehållsmässigt. Ingen som vet?
Citera
2015-09-17, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Jag har bara hört om program som kan hitta kopior så du får nog fortsätta sortera manuellt.

Dela upp dina bilder i flera mappar. Skapa en mapp tillfällig sorterings mapp som du flytta över grupp i taget som du går igenom innan du flyttar över nästa grupp.

okej, ska göra det.
Är det själva filsystemet som är överlastat tro?

Men det är viktigt att ha struktur nu. Anledning just nu är att jag har två familjemedlemmar som går mot säker död plus inom enstaka år och att jag själv är i dåligt skick (självvållat). Så jag vill visa de fotona och det inbegriper alla de jag skannat också från släkten, ytterligare kanske 5000.

Just nu håller jag på att ta bort de kassa fotona. Sen får jag strukturera på något sätt.
Citera
2015-09-17, 15:11
Bannlyst
Citat:

Jag hade det så förut också. Men det blev så j-a tråkigt att kolla på samma typ av bilder i just den mappen man är. Och det blev en massa undermappar. Då kollade jag aldrig på korten - vilket jag f ö inte gör knappt alls heller. Men lite mer nu när de är samlade i en mapp.

Så du rekommenderar Lightroom? Bättre än AcdSee Pro?
Citera
2015-09-17, 17:13
Bannlyst
Flyttade över en delmängd på 10GB till SSDn (systemdisk) och problemet är puts väck. Och börjar rensa där nu. Det var alltså den vanliga hårddisken som var flaskhalsen. Ej oväntat förvisso.
Citera
2015-09-17, 17:15
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Jag hade det så förut också. Men det blev så j-a tråkigt att kolla på samma typ av bilder i just den mappen man är. Och det blev en massa undermappar. Då kollade jag aldrig på korten - vilket jag f ö inte gör knappt alls heller. Men lite mer nu när de är samlade i en mapp.

Så du rekommenderar Lightroom? Bättre än AcdSee Pro?

Acdsee: trampbil
lightroom: rymdfärja

Men, börja inte använda det om du inte är villig att sluta tänka i termer som "mappar" "filnamn" etc utan börja tänka "metadata" och "databaser"
Citera
2015-09-17, 21:04
Bannlyst
Citat:

Men, börja inte använda det om du inte är villig att sluta tänka i termer som "mappar" "filnamn" etc utan börja tänka "metadata" och "databaser"

tack för tipset!
Citera
2015-09-19, 00:30
Bannlyst
Citat:

Hmm. Får fundera på det. Men ska testa!

Hittade ett bra program som heter Visipics som grupperar liknande foton. Sen kan man välja själv vilket som ska bort. De andra gratisprogrammen är inget vidare om man ska lita och ta bort onödigt lika 'kopior'.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in