2015-09-14, 20:15
Medlem
Isnatts avatar
Hej hej

Fick min nya lön idag, upp 4,5%. Jag hade begärt det dubbla i och med att jag anser att jag 'ligger fel', men det är okey ändå. Viktigt också att jag inte dragit på mig några fler arbetsuppgifter, förbättrat mina arbetstider och ansvarsområden under året. Små knyck som gör mycket för mitt välmående.

Har ni haft era löneförhandlingar? Hur har det gått?
Jag vet inte, det kanske inte fungerar så på alla ställen att man går in till chefen och tar det? Kan tänka mig att det är ett styvt arbete på större arbetsplatser om varenda knegare ska slå sig ner i besöksfåtöljen på chefens kontor och förklara varför han gör ett så förnämt arbete gentemot sina kollegor, att han inte varit sjuk sen den där medelhavsbuffen som företaget så generöst bjöd på på kickoffen 2007 och att han sällan eller aldrig är sen eller på andra sätt belastar företaget, tvärtom! och därför ska ha en väl tilltagen lönehöjning.

Hur har det gått? Vad lägger ni dom extra dollarna på?

Själv fördelade jag ena hälften till sparkontot och andra hälften till mitt isk på Avanza för att köpa aktier/fonder. Sparkontor kommer jag med jämna mellanrum göra extraamorteringar på bolånet från. Så börsportföljen och amortering kommer jag lägga min pengar på.
Citera
2015-09-14, 22:44
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Hej hej

Fick min nya lön idag, upp 4,5%. Jag hade begärt det dubbla i och med att jag anser att jag 'ligger fel', men det är okey ändå. Viktigt också att jag inte dragit på mig några fler arbetsuppgifter, förbättrat mina arbetstider och ansvarsområden under året. Små knyck som gör mycket för mitt välmående.

Har ni haft era löneförhandlingar? Hur har det gått?
Jag vet inte, det kanske inte fungerar så på alla ställen att man går in till chefen och tar det? Kan tänka mig att det är ett styvt arbete på större arbetsplatser om varenda knegare ska slå sig ner i besöksfåtöljen på chefens kontor och förklara varför han gör ett så förnämt arbete gentemot sina kollegor, att han inte varit sjuk sen den där medelhavsbuffen som företaget så generöst bjöd på på kickoffen 2007 och att han sällan eller aldrig är sen eller på andra sätt belastar företaget, tvärtom! och därför ska ha en väl tilltagen lönehöjning.

Hur har det gått? Vad lägger ni dom extra dollarna på?

Själv fördelade jag ena hälften till sparkontot och andra hälften till mitt isk på Avanza för att köpa aktier/fonder. Sparkontor kommer jag med jämna mellanrum göra extraamorteringar på bolånet från. Så börsportföljen och amortering kommer jag lägga min pengar på.

Lite kort är trött...

Beroende på om ni har lokalombud och hur mycket fackligt arbete ni har på arbetsplatsen men oss skulle lokalombuden nog motsätta sig en höjning på 8% om någon sen då bara får 1%.

Vi kommer i år få 4,5% i hela företaget (flera olika arbetsplatser i olika delar av landet)
Sen fördelas dessa 4,5 % på alla anställda. Det innebär att någon får kanske 2% med någon får 6%. Sen får lokalombuden gå igenom dessa för att se om de är skäliga och att man inte glömt bort anställda på föräldraledighet etc.
De anställda har i stort sett ingen möjlighet att efter resultatsamtalet påverka sin lönesättning.

När allt är klart får man vid lönesamtalet en papper där det står den nya lönen och varför man fått den lönnen man fått. Får man en dålig löneökning har man även rätt till att få tydliga förbättringsområden inför kommande lönerevision.
Citera
2015-09-14, 22:47
Medlem
Energiknippes avatar
14% vid senaste förhandlingen. Gör inget speciellt med pengarna. Det mesta försvinner i vardagsutgifter. Frugan ökade med 6% så familjen får det bättre helt enkelt.
Citera
2015-09-14, 23:31
Medlem
thehater123s avatar
Har aldrig haft någon löneförhandling på mitt nuvarande jobb.

Har dock en känsla av att dom kommer att höja min grundlön men sänka min bonus så att jag får ut samma som tidigare i slutändan. Sen kommer det heta att "men, vi gav dig ju 1000 kronor i höjning för att du tagit examen", ja fast dom fick ju mig att gå med på en sänkning "tills jag tagit examen" när jag blev anställd.

Vet inte hur jag skall ställa mig till det, om jag skall pressa på och säga att jag drar om dom inte ger mig en rejäl höjning, eller bara hålla käft och göra mina hundår.
Senast redigerad av thehater123 2015-09-14 kl. 23:36.
Citera
2015-09-15, 07:37
Medlem
Vore intressant att veta vilken typ av arbete ni som rapporterar har. Är man förman på ett bygge eller är man banktjänsteman för att få en ökning på 14%.
Dvs vart finns pengarna att hämta.
Citera
2015-09-15, 07:59
Medlem
Puffes avatar
Jobbar inom en uthyrningsverksamhet och fick en löneökning på 9%.
Inget kollektivavtal stor personalomsättning och en psykotiskt norrman som ägare.
Vissa år får ingen löneökning.
Men däremot tjänar alla i företaget bra, vi har mekaniker som tjänar 32000kr och den lönen kan en mekaniker på mekonomen bara drömma om.
Löneökningen går till investeringar
Senast redigerad av Puffe 2015-09-15 kl. 08:04.
Citera
2015-09-15, 09:33
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Vore intressant att veta vilken typ av arbete ni som rapporterar har. Är man förman på ett bygge eller är man banktjänsteman för att få en ökning på 14%.
Dvs vart finns pengarna att hämta.

Dvs vilken bransch ska man som företagare pruta hos när man anlitar
Verkar finnas ett högt prispåslag i en bransch där någon höjer 14 procent

Säg
Typ att han har 30 brutto ena året och sedan 34200
Nästa år 🙈🙈🙈
Citera
2015-09-15, 18:39
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Lite kort är trött...

Beroende på om ni har lokalombud och hur mycket fackligt arbete ni har på arbetsplatsen men oss skulle lokalombuden nog motsätta sig en höjning på 8% om någon sen då bara får 1%.

Vi kommer i år få 4,5% i hela företaget (flera olika arbetsplatser i olika delar av landet)
Sen fördelas dessa 4,5 % på alla anställda. Det innebär att någon får kanske 2% med någon får 6%. Sen får lokalombuden gå igenom dessa för att se om de är skäliga och att man inte glömt bort anställda på föräldraledighet etc.
De anställda har i stort sett ingen möjlighet att efter resultatsamtalet påverka sin lönesättning.

När allt är klart får man vid lönesamtalet en papper där det står den nya lönen och varför man fått den lönnen man fått. Får man en dålig löneökning har man även rätt till att få tydliga förbättringsområden inför kommande lönerevision.
Ja, jag tycker att det är krångligt som fan med facket (som jag inte är med i) och vad dom har med lönerna att göra, ingen verkar någonsin veta vad som gäller tycker jag.
Och jag antar att jag inte får vare sig mer eller mindre än vad som är brukligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
14% vid senaste förhandlingen. Gör inget speciellt med pengarna. Det mesta försvinner i vardagsutgifter. Frugan ökade med 6% så familjen får det bättre helt enkelt.
14%, det var stark tobak. Finns det nån speciell anledning till det kraftiga öket?
Citera
2015-09-15, 20:52
Medlem
Drygt 2.5%. Går in i det svarta hålet.
Citera
2015-09-16, 15:35
Medlem
- Dåligt
- Sparande
Citera
2015-09-16, 22:56
Medlem
Totalt 18 % ökning under det senaste året. Det har alltså gått väldigt bra.

Jag ändrar inte på någonting, vilket innebär att allt går till sparande.

Lite äts nog upp av inflationen (även om de säger att det inte är någon inflation). För någon dag sedan sa de att matpriserna har gått upp 2,7 % det senaste året.
Citera
2015-09-16, 23:31
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt

14%, det var stark tobak. Finns det nån speciell anledning till det kraftiga öket?

Mina förhandlingar och förändringar bidrog till ett förbättrar resultat med 8 MSEK föregående år. De kom billigt undan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in