2015-09-14, 19:38
Medlem
tuffkatts avatar
Hej. Jag noterade för någon dag sedan att min Macbook inte laddar som den bör göra. Det är en Air, tidig 2014, och jag använder hela magsafe-sladden när jag laddar vilket fungerat tidigare. Den lyser som den ska, det står att den laddar och datorn minskar iallafall inte i batterinivå.

Men, när jag satt i skolan tidigare idag så gick den från 38% till 40% på drygt 4 1/2 timmar, och nu när jag har 21% så står det att det är drygt 12 timmar till full laddning vilket ju är noterbart. Jag har kikat lite på datorns systemrapport, och kan skriva ut de siffror som är relevanta.

Laddningsinformation:

Återstående laddning (mAh): 1308
Fulladdat: Nej
Laddar: Ja
Full laddning (mAh): 6336

Statusinformation:

Cykelantal: 314
Skick: Normalt

Som jag förstått det så är det cykelantal och skick som man ska hålla ett öga på, men 314 cyklar och normalt skickar indikerar väl att allt bör stå rätt till, eller?

Mvh,
Senast redigerad av tuffkatt 2015-09-14 kl. 19:43.
Citera
2015-09-14, 19:52
Bannlyst
Om du har fortfarande garanti kvar så råder jag dig starkt att gå till Apple store så får de kika på den, kan vara batteriet som håller på att haverera
Citera
2015-09-14, 19:54
Medlem
Testat med en annan laddare? Om ja - då är det något som är seriöst fel och du bör lämna in din MBA.

BTW, det kan också vara fel på kabeln eller kontakten..
Citera
2015-09-14, 20:02
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Batistuta-
Om du har fortfarande garanti kvar så råder jag dig starkt att gå till Apple store så får de kika på den, kan vara batteriet som håller på att haverera

Citat:
Ursprungligen postat av Supercell
Testat med en annan laddare? Om ja - då är det något som är seriöst fel och du bör lämna in din MBA.

BTW, det kan också vara fel på kabeln eller kontakten..

Okej, det är så illa alltså? Jag tänker att jag ska starta om datorn senare ikväll och hoppas på det bästa, annars hör jag med en kompis imorgon om jag kan testa med hans kabel. Skulle inte det fungera så antar jag att man antingen får kalibrera batteriet (läste att man kunde göra så, genom att ladda ur den tills den dör och sedan ladda upp den igen) eller lämna in den. Trist, i och med att den är relativt ny. Men då har jag å andra sidan en anledning att köpa nya Macbook, haha
Citera
2015-09-14, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Skulle inte det fungera så antar jag att man antingen får kalibrera batteriet (läste att man kunde göra så, genom att ladda ur den tills den dör och sedan ladda upp den igen)

Inte helt säker, men har för mig att det är en gammal myt från 80-90-talet - moderna batterier ska inte ha något sådant "minne" som det kallades förr i tiden.

Moderna batterier använder andra metaller/konstruktioner o.s.v.
Citera
2015-09-14, 21:39
Medlem
StyleWarss avatar
Jag tycker också du ska lämna den till Apple. Du kommer få nytt batteri/ny logikbräda gratis.
Hoppas det går snabbt och smidigt.
Citera
2015-09-14, 23:02
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Jag tycker också du ska lämna den till Apple. Du kommer få nytt batteri/ny logikbräda gratis.
Hoppas det går snabbt och smidigt.

Tack! Jag har en Apple-butik här i centrum så det bör nog gå snabbt. Men går det att lämna in och få det gjort gratis utan deras protection plan eller garanti?
Citera
2015-09-15, 00:48
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Tack! Jag har en Apple-butik här i centrum så det bör nog gå snabbt. Men går det att lämna in och få det gjort gratis utan deras protection plan eller garanti?
Läste trådstart lite bättre - kompis kabel, återställande av SMC - fungerar inte de två stegen är det så pass allvarligt att fabrikationsfel täcker det hela.
Citera
2015-09-15, 00:58
Medlem
skippers avatar
När laddaren inte är i, känner du att datorn tömmer batteriet extra fort? Då kan du ha någon process som drar väldigt mycket kraft. Kolla med "Activity Monitor" under Energy fliken för att hitta strömtjuvar.
Citera
2015-09-15, 17:34
Bannlyst
Citat:

Hävda reklamationsrätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in