Detta är sång texten som analyseras.
Från den stunden vi kom hit till Jorden
Vi mötes av sol ovanför
Finns mycket mer än det du och jag ser
Mycket mer än vi känner och hör
En kärlek som är oändlig
Men så lite som vi kan förstå
Å den sol som gick ner
Någon annanstans ger
ett grynings ljus att förlita sig på
I en värld full av liv
Allt förenas här
Som en cirkel sluts
Av kärlekskraft
Alla har en plats
Allting har en mening
Det är vår värld
En värld full av liv
__________________________________________________ _________
ANALYS AV CIRCLE OF LIFE.
"Från den stunden vi kom hit till Jorden
Vi mötes av sol ovanför"
Kommentar: rätt.
"Finns mycket mer än det du och jag ser
En kärlek som är oändlig
Men så lite som vi kan förstå"
Kommentar: "En kärlek som är oändlig ". Frågan är vad de menar, förmodligen de att det pågår en kärlek mellan levande varelser och att universum är oändligt så därför är kärleken utspredd i oändligt.
"Å den sol som gick ner
Någon annanstans ger
ett grynings ljus att förlita sig på"
kommentar: rätt.
"I en värld full av liv
Allt förenas här
Som en cirkel sluts
Av kärlekskraft"
kommentar: Förmodligen menar de att genom evolution och reproduktion sluts en cirkel, livets cirkel och detta genom att folk känner attraktion av varann.
"Alla har en plats"
Kommentar: Ett. vad tror ni själva de menar?.
Detta kan misstolkas grymt men låt då gå in direkt på vad de menar och jag tror det är korrekt tolkning. De menar inte konkret att alla har en plats dvs. att alla får vara med för det är ju fel. Snarare tvärtom... det rensas ut och en del barn i magen dör ju innan de föds med mycket mera och arter dör ut i rasande tempo.
De menar nog att genom bortgång så återgår man till kretsloppet, massan och ingen är ständigt fri eller lever för alltid, man sätts tillbaks därigenom bortgång "sätts man på plats" och genom den faktorn som påverkade hur det gick för en.
Igenom sitt öde, finns man så börjas det finnas någon berättelse om denna och man är Bunden till vad man befinner sig i vilket ger en given dom och den domen har satt en på en "given plats" något man inte kan komma från...
Den händelsen / inträffade har sitt ställe genom domen och det påverkade någon därigenom det givna värdet och platsen, platsen blir då given när det avgjorde för någon annan.
Att alla får vara med, är inte vad dom säger men att alla sätts på ett avgörande/ en dom. Och den domen har ett värde i form av plats därigenom också den givna meningen (Se nästa citat: allting har en mening).
Med platsen menar de- det man inte kan komma från ... och då sätts man på plats. att allting har ett slut ,,, därav samma "plats" i slutändan..ingen är odödlig förr eller senare slutar det som samma som för alla andra därav en given plats med säkerhet.
Men sjunger man ut bara allting har en plats utan bakgrund till vad man menar, utifrån bara "alla har en plats" kan det misstolkas till att alla får vara med.
Nästa....
"Allting har en mening"
Kommentar: Lite som jag var inne på tidigare.... med alla har en plats då kan man förmodligen förstå vad de menar
Från den stunden vi kom hit till Jorden
Vi mötes av sol ovanför
Finns mycket mer än det du och jag ser
En kärlek som är oändlig
Men så lite som vi kan förstå
Å den sol som gick ner
Någon annanstans ger
ett grynings ljus att förlita sig på
I en värld full av liv
Allt förenas här
Som en cirkel sluts
Av kärlekskraft
Alla har en plats
Allting har en mening
Det är vår värld
En värld full av liv
__________________________________________________ _________
ANALYS AV CIRCLE OF LIFE.
"Från den stunden vi kom hit till Jorden
Vi mötes av sol ovanför"
Kommentar: rätt.
"Finns mycket mer än det du och jag ser
En kärlek som är oändlig
Men så lite som vi kan förstå"
Kommentar: "En kärlek som är oändlig ". Frågan är vad de menar, förmodligen de att det pågår en kärlek mellan levande varelser och att universum är oändligt så därför är kärleken utspredd i oändligt.
"Å den sol som gick ner
Någon annanstans ger
ett grynings ljus att förlita sig på"
kommentar: rätt.
"I en värld full av liv
Allt förenas här
Som en cirkel sluts
Av kärlekskraft"
kommentar: Förmodligen menar de att genom evolution och reproduktion sluts en cirkel, livets cirkel och detta genom att folk känner attraktion av varann.
"Alla har en plats"
Kommentar: Ett. vad tror ni själva de menar?.
Detta kan misstolkas grymt men låt då gå in direkt på vad de menar och jag tror det är korrekt tolkning. De menar inte konkret att alla har en plats dvs. att alla får vara med för det är ju fel. Snarare tvärtom... det rensas ut och en del barn i magen dör ju innan de föds med mycket mera och arter dör ut i rasande tempo.
De menar nog att genom bortgång så återgår man till kretsloppet, massan och ingen är ständigt fri eller lever för alltid, man sätts tillbaks därigenom bortgång "sätts man på plats" och genom den faktorn som påverkade hur det gick för en.
Igenom sitt öde, finns man så börjas det finnas någon berättelse om denna och man är Bunden till vad man befinner sig i vilket ger en given dom och den domen har satt en på en "given plats" något man inte kan komma från...
Den händelsen / inträffade har sitt ställe genom domen och det påverkade någon därigenom det givna värdet och platsen, platsen blir då given när det avgjorde för någon annan.
Att alla får vara med, är inte vad dom säger men att alla sätts på ett avgörande/ en dom. Och den domen har ett värde i form av plats därigenom också den givna meningen (Se nästa citat: allting har en mening).
Med platsen menar de- det man inte kan komma från ... och då sätts man på plats. att allting har ett slut ,,, därav samma "plats" i slutändan..ingen är odödlig förr eller senare slutar det som samma som för alla andra därav en given plats med säkerhet.
Men sjunger man ut bara allting har en plats utan bakgrund till vad man menar, utifrån bara "alla har en plats" kan det misstolkas till att alla får vara med.
Nästa....
"Allting har en mening"
Kommentar: Lite som jag var inne på tidigare.... med alla har en plats då kan man förmodligen förstå vad de menar
Senast redigerad av Henkeboj 2015-09-14 kl. 16:21.
Senast redigerad av Henkeboj 2015-09-14 kl. 16:21.