Citat:
Ursprungligen postat av
apanal
status
Netto inkomst: 25 k
Kapital: 25 k
Boende kostnader: 9 k
Bil, nöjen, mat, studielån etc: 8750
Kvar: 7250
Skäl till låg förmögenhet: ny på arbetsmarknaden, bilinköp samt en dyrare semesterkassa.
Behöver ett blancolån på ca 300-375 k då jag är ute efter bostäder på 2-2.5 Msek. Skulle vilja köpa en bostadsrätt redan nu på hösten och vill ha en boendekostnad på max 10k i dagens läge.
Hur ser ni bolånerådgivare på min situation?
Alternativt hur har det gått för er bolånetagare som varit i liknande situation?
Även med en kontantinsats så är ett bostadslån i storlek 2M+ mycket med dina inkomster och utgifter. Skulle du få igenom ett blancolån på kontantinsatsen kommer även det påverka din möjlighet för bolån. Du får helt enkelt kolla upp med olika banker men inte de bästa förutsättningar för att få det beviljat.
Trots det vill jag inte påstå det är omöjligt att få det igenom men smart är det inte....
Lyckas du få ett Blancolån på 300k och avgiften till din förening + el,försäkring etc är max 5000kr/månad så hamnar du med stor säkerhet på ca 800-900K i max bostadslån.
Inklusive kontantinsats ger det dig möjlighet att leta efter lägenheter runt 1-1,2M.