2005-10-26, 22:25
Medlem
framtands avatar
Har fått i uppdrag av min arbetsgivare att fixa ett 100-tal pajer som ska in i frysen och ätas vid tillfälle, så nu fiskar jag lite allmänna pajtips.

Några ska vara låg-laktos (inte helt utan eftersom den killen vill ha vanliga ost och skinkpajer). Finns det någon som sitter o trycker på ett låglaktos äggstanningssubstitut? fler ägg, laktos-mjölk och redning kanske?

Några ska vara vegetariska och det är väl lugnt, med vegan? Någon helvegan som har något recept som funkar?

Efter att man fryst in pajerna och sedan ska värma dom brukar det vattnas om fyllningen, speciellt om man kör dom i mikron. Är det stanningens fel eller vad beror det på?

Anledningen är väl främst att han köpt in ett överdrivet lager av färdiga pajskal, (läste fel på en nolla ) så några degrecept behövs inte för tillfället utan det är främst fyllning, äggstanningen och tips jag är ute efter. som sagt.
Citera
2005-10-27, 04:38
Medlem
Bråkmakarns avatar
Jag äter nästan aldrig paj. Tycker skalet är så tråkigt att äta. Jag har nog inte gjort paj själv på ca 4-5 år, men jag minns att tacopajen var ganska ok. Har inget recept men det kryllar det väl av på tasteline.se, ica.se och det finns säkert nåt recept här nånstans på FB.
Citera
2005-10-27, 06:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Har fått i uppdrag av min arbetsgivare att fixa ett 100-tal pajer som ska in i frysen och ätas vid tillfälle, så nu fiskar jag lite allmänna pajtips.

Några ska vara låg-laktos (inte helt utan eftersom den killen vill ha vanliga ost och skinkpajer). Finns det någon som sitter o trycker på ett låglaktos äggstanningssubstitut? fler ägg, laktos-mjölk och redning kanske?

Några ska vara vegetariska och det är väl lugnt, med vegan? Någon helvegan som har något recept som funkar?

Efter att man fryst in pajerna och sedan ska värma dom brukar det vattnas om fyllningen, speciellt om man kör dom i mikron. Är det stanningens fel eller vad beror det på?

Anledningen är väl främst att han köpt in ett överdrivet lager av färdiga pajskal, (läste fel på en nolla ) så några degrecept behövs inte för tillfället utan det är främst fyllning, äggstanningen och tips jag är ute efter. som sagt.

Ett litet tips, jag hatar verkligen paj. Jag tål in den kraftiga äggblandningen som totalförstör matupplevelsen. Gör lite "kraftigare" pajer, med tryck i! Den enda jag äter är den min mor eller hennes släktingar gör. Mera mat och mindre äggslask. När min mor gör paj brukar hon ha i så lite som möjligt, eftersom även hon tycker paj är godare när fyllningen är fyllning och inte bara jävla billig och äcklig äggsmet.
Citera
2005-10-27, 09:48
Medlem
m68s avatar
Varför inte göra en stuvning på ex kyckling, lök och svamp toppa med ost. Då slipper du ju äggstanningen.
Citera
2005-10-27, 12:26
Medlem
framtands avatar
håller pajen ihop utan stanning? gjorde en tacopaj med kräm fräsch förra året och vid uppvärmning ur frysen rann den ut över hela tallriken, jävligt pinsamt om man skulle bjuda någon vilket jag iuförsig inte gjorde... det där med stuvning har jag tänkt lite på, stuva spenat o ha i massa grönsaker o svamp till vegetarianerna.

Gillar inte paj speciellt heller, men tycker det är hyfsat kul att laga. och är man anställd tar man väl order har ja fått för mej
Citera
2005-10-27, 12:32
Bannlyst
Citat:
håller pajen ihop utan stanning? gjorde en tacopaj med kräm fräsch förra året och vid uppvärmning ur frysen rann den ut över hela tallriken, jävligt pinsamt om man skulle bjuda någon vilket jag iuförsig inte gjorde... det där med stuvning har jag tänkt lite på, stuva spenat o ha i massa grönsaker o svamp till vegetarianerna.

Gillar inte paj speciellt heller, men tycker det är hyfsat kul att laga. och är man anställd tar man väl order har ja fått för mej

Absolutely, googla lite kanske du hittar något tjyst alternativ. Morsan brukar alltid ha sina i former och skit, men även när man slänger upp dem på tallriken rinner du inte ur formen. Prova med lite äggslem och mycket riktig fyllning. Fast ifall du är anställd kanske du ska göra så billigt som möjligt?
Citera
2005-10-27, 12:51
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeztroo
Absolutely, googla lite kanske du hittar något tjyst alternativ. Morsan brukar alltid ha sina i former och skit, men även när man slänger upp dem på tallriken rinner du inte ur formen. Prova med lite äggslem och mycket riktig fyllning. Fast ifall du är anställd kanske du ska göra så billigt som möjligt?

äh, chefen skäms som en hund av hans skalmisstag så priset är ovidkommande i just detta fallet. dessutom ska han äta dem själv så mycket fyllning är en förutsättning för att man ska få ett "bra jobbat" på måndag (som jag naturligtvis strävar hårt efter )
Citera
2005-10-27, 12:57
Bannlyst
Citat:
äh, chefen skäms som en hund av hans skalmisstag så priset är ovidkommande i just detta fallet. dessutom ska han äta dem själv så mycket fyllning är en förutsättning för att man ska få ett "bra jobbat" på måndag (som jag naturligtvis strävar hårt efter )

Bra inställning! Laborera dig fram till det som verkar som den mest "robusta" och "matiga" pajen. Jag vill se bilder och höra hur det gick =)
Citera
2005-10-27, 13:09
Medlem
Mr Andersons avatar
Byt ut hälften av fettet i pajdegen mot mager kesella. Det ger ett godare skal (tycker jag i alla fall) som dessutom är mindre fett.
Citera
2005-10-27, 13:53
Medlem
m68s avatar
Jag tycker att dom håller ihop. Nu hade du ju pajskal redan annars har jag ett recept på en italiensk köttfärspaj där man lägger locket ovanpå röran.
Citera
2005-10-27, 14:32
Medlem
Dejads avatar
Att dom blir vattninga beror på att dom varit täckta när du frysit in dom.

Currykykling paj med äpple och ädelost är en bra version.
Funderar på om äggstanning går att göra på låglaktos mjölk, borde funka men är inte helt säker.

Vegetarisk alternativ är skördepaj (purjo, broccoli m.m.)
Skaldjurspaj är alltid ett alternativ.

Kan leta upp några recept om du vill ha...
Citera
2005-10-27, 19:15
Medlem
Deannas avatar
Om killen är laktosintollerant se till att köra med lite lagrad hårdost, den innehåller minst laktos. Låglaktos/laktosfri mjölk ska fungera som vanlig mjölk.

Kolla pajdegen så att den inte innehåller varken mjölk eller några animaliska tillsatser så att den passar alla.

Veganpaj med linser och spenat.. 4 portioner (går säkert att dubbla)

Pajdeg:
3dl lantvetemjöl
1/4 tsk salt
1dl olja
3 msk vatten
Fyllning:
1 gul lök, finhackad
1 tsk spiskummin, malen
1 tsk koriander, malen
1 krm muskot, malen
Olja till stekning
2 dl röda linser
3 dl kokande vatten
300g färsk (eller fryst) spenat
Citronsaft
Salt och peppar

Arbeta snabbt ihop degen och låt vila kallt minst 1 timme. Fräs den finhackade löken och kryddorna i oljan tills löken blivit mjuk, utan att den tar färg. Lägg linserna i det kokande vattnet. Låt sjuda 15 minuter eller tills linserna blivit nästan sönderkokta. Rensa under tiden spenaten och låt den småkoka 5 minuter i sitt eget spad. Krama ur vätskan som är kvar och hacka spenaten. Blanda ner spenat och lök i linsröran, smaksätt med citronsaft, salt och peppar. Kavla ut degen och täck botten och kanter i en pajform med ca 20 cm diameter. Nagga deger i botten med en gaffel och förgrädda skalet ca 5 minuter i 250 grader. Fyll botten med linser och spenat. Täck med folie och grädda i mitten av ugnen ca 25 minuter i 200 grader. Smaklig måltid!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in