Finns i nuläget inga påvisbara faror med snus, förutom att nikotinet höjer hjärtats rytm ett antal snäpp under användning.
Många snusare har en snus inne under dygnets alla vakna timmar (å en del under sömnen med!). Så om det nu är som en del påstår, att hjärtat är programerat för ett visst antal hjärtslag, är det kanske inte särskilt smart att förbruka dessa extraslag på någonting så onödigt (ja faktiskt) som snus.
Snusandet minskar rökandet, det är bra! Men det är betydligt svårare att göra sig av med snusbehovet än rökbehovet.
Och hur kul är det att vara beroende av något som man egentligen inte har någon som helst nytta av?
Lögn förbaskade lögn. Vad du säger är att dem som inte snusar har dålig koncentration. Nej som du säger det är pga att du är beroende av nikotinet.
Läs vad jag skrev efter. Vad jag menar är att detta kanske är något jag upplever för jag är snusare, och när jag inte får snus så försämras min koncentration.
Tycker snus är väldigt bra för min självdiagnostiserade adhd. Gör att jag blir mer produktiv i samhället. Men snus är ju inte bra för hjärtat. Frågan är om är om det är bättre med medicin eller snus.
Om du inte redan är nikotinist (rökare som vill gå över till ett hälsosammare alternativ), varför skulle du vilja börja i vuxen ålder? Det är inte coolt som när man gick på högstadiet om du tror det.
Jag tror ytterst få börjar snusa för att det är coolt. Istället känner man sig ytterst larvig åtminstone om man snusar portion. Nuförtiden finns åtminstone ännu larvigare medel att få nikotin e-cigaretter och epok det vita snuset. Man snusar för nikotinkicken och när man har vant sig för att man är gladare med än utan.
Läs vad jag skrev efter. Vad jag menar är att detta kanske är något jag upplever för jag är snusare, och när jag inte får snus så försämras min koncentration.
Citat:
Even people without any diagnosed disorder might benefit from nicotine. Psychologist Jennifer Rusted of the University of Sussex in Britain calls the drug “the most reliable cognitive enhancer that we currently have.” In addition to improving visual attention and working memory, nicotine has been shown by Rusted to increase prospective memory: the ability to remember and implement a prior intention. (When your mother asks you to pick up a jar of pickles at the grocery store on the way home, she’s saddling you with a prospective memory challenge.)
“It’s a small effect, maybe a 15 percent improvement,” Rusted says. “It’s not something that’s going to have a massive impact in a healthy young individual. But we think it’s doing it by allowing you to redeploy your attention more rapidly.” In short, the drug seems to work by helping users shut out irrelevant stimuli so that important information can come to the fore.