Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-09-11, 17:52
Medlem
Hejsan.
Jag har under den senaste tiden plåtat med en Nikon D200 som jag varit nöjd med.
Nu ska jag ut och resa i Asien i 6 månader och vill då självklart ha med en bra kamera.
Anledningen att jag inte kan ha med mig den kameran är att det är min mammas backup-kamera som jag långtidslånat (hon är fotograf, men pluggar nu vidare så hennes fotograferande ligger lite på is) men hon kan inte vara utan den i ett halvår.
Så planen är då att köpa mig en egen och då är ju den självklara frågan, Vilken?
Jag hade tänkt mig en Nikon, eftersom jag då kan låna hennes gluggar i framtiden.
Kollade runt på blocket och hittade en likadan D200 för 2500 (ink något halvskräpigt objektiv).
Är det värt att köpa en sådan? eller kan jag hitta ett bättre hus i ungefär samma priklass (1-2 tusen mer är vad plånboken tillåter)

Köper helst begagnat eftersom risken att den blir lite illa behandlad i en backpacker ryggsäck finns.
Alla tips är välkomna!
Tack på förhand
Citera
2015-09-11, 21:52
Medlem
systems avatar
Du nämner inget om budget, så jag lämnar det därhän och fokuserar istället på vad du haft innan och vad du förväntar dig uppnå.

D200 är en arbetshäst, inget snack om saken. Men det är en gammal arbetshäst, inget snack om den saken heller.

Vill du ha samma gamla arbetshäst igen så kan du såklart fynda om du hittar någon som säljer D200 och du vill ha samma

Men det är lite svårt att exakt utröna ditt önskemål.

Kolla in alla Nikon-kameror som är tresiffriga med jämna siffor, typ D300, D600, D700.

Har du tillgång till objektiv? Är dessa anpassade för fullformatssensor?

Sammanfattade frågor:
Vad är din budget?
Vilka objektiv har du?
Vad är ditt prio? modernt men plastigt eller äldre och stabilt?
Citera
2015-09-12, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Du nämner inget om budget, så jag lämnar det därhän och fokuserar istället på vad du haft innan och vad du förväntar dig uppnå.

Sammanfattade frågor:
Vad är din budget?
Vilka objektiv har du?
Vad är ditt prio? modernt men plastigt eller äldre och stabilt?

Min budget är upp till ca.4500 och det är egentligen bara ett begagnat hus jag är ute efter eftersom jag redan har objektiv som är kompatibla med fullsensor. Och jag vill hellre ha något robust och lite äldre än något nytt och plastigt. Vill kunna ha med kameran på axeln utan att konstant behöva oroa mig för att den ska gå sönder pga plastig kvalle.
Citera
2015-09-15, 04:17
Medlem
barkeepers avatar
Jag har haft både d200, d300, d700 och d800 av nikons bridge/semipro kameror. D200 var min första undervattenskamera, i ett ikelite hus. Största begränsningen med den är att den är rätt kass på hög ISO. Faktiskt rätt oanvändbar på över ISO 400 skulle jag vilja säga. Men så länge ljuset är bra är det en bra kamera, speciellt om de flesta bilder inte tar sig längre än till webben. Fast det gäller ju även en bra mobilkamera idag..... CF minneskort är knepiga att få tag i utomlands!!!

D300 är allt det som d200:an är, plus lite bättre på allt. Klart färre begränsningar än d200 både när det gäller AF och prestanda på hög ISO. SD minneskort är mer tillgängligt.

D700 är nog utanför din budget tror jag, är lite osäker på prislägen i Sverige. Men det är också en av de absolut absolut absolut bästa kameror som nikon tillverkat. 12MP är tillräckligt för allt, filerna är lättsamma, ISO 3200 är fortfarande användbart för det mesta, AF är snabb, ergonomiskt är den näst intill fulländad. Med ett bra fast objektiv och kanske en bra zoom också är det en oerhört komplett kamera. Jag saknar mina, jag hade två som jobbkameror i fem år. En 35mm 1.4 och ett 70-200 på det andra.

D300 och d700 har dessutom det gemensamt att de har dedikerade knappar på utsidan av kameran för i stort sett allt du behöver pilla med. Jag gick aldrig in i menyerna på mina, och det betyder snabbare hantering. De tål dessutom i stort sett allt du kan utsätta dom för.

Det negativa är att de är iögonfallande, och tunga att släpa på dag ut och dag in. D300:an är populär bland naturfotografer, eftersom den är proffsbyggd, och med aps-c sensorn får dom lite mer räckvidd med långa objektiv. Dessutom ersatte aldrig nikon varken d300 eller d700, så de är båda lite onödigt dyra med tanke på hur gamla dom är.

Kolla in d90. Samma innehåll som d300, men lite mindre rejält byggd. Det gör den mindre, och lättare. Och den tål fortfarande en jäkla massa. Plastpaneler, men magnesiumskelett. Mycket kamera för pengarna.

Kolla även in d7000. Jag vet inte priserna på den, men den borde droppat en hel del nu när både d7100 och d7200 finns på marknaden. D7000 är en mycket kompetent kamera, och helt klart rejält byggt, även om den inte är en tank som d300 och d700.

En annan sak att tänka på är att om du skall resa kanske du inte har dator och tid nog att fota RAW. Då är en modernare kamera kanske att föredra eftersom det skett en hel del med de inbyggda bildprocessorerna på senare tid. En kamera från 2012 spottar ur sig jpeg filer som en kamera från 2008 knte kommer i närheten av, och en kanera från 2014 är ännu vassare....
Mina fem cent,
Senast redigerad av barkeeper 2015-09-15 kl. 04:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in