• 1
  • 2
2015-09-11, 10:53
Medlem
speedcolas avatar
Jag kokar en hel del basmatiris, och letar nu efter en vettig riskokare. Har tidigare haft en i min ägo, men den var helt värdelös. För det första så skummade riset nåt vansinnigt, och jag tror att problemet låg i att kokaren blev för varm - riset brände nämligen i botten (detta trots att botten var i teflonmaterial).

Vet inte riktigt varför den höll på så där, men jag vill minnas att det var en budgetpryl från netonnet. Melissa var nog märket på den.

Så om nån har bra erfarenheter från någon speciell modell får du gärna höra av dig!

Kraven är att den ska klara 5-600g (torrvikt) basmatiris/ omgång och då inte koka över eller bränna i botten
Citera
2015-09-11, 11:00
Medlem
SkateBlinds avatar
Hittade denna tråden när jag surfade runt lite själv i jakt på en kokare. Kanske något som hjälper dig i jakten, annars använd google och sök på tester för att få mer inblick i vad det finns att tillgå.
Citera
2015-09-11, 11:11
Medlem
speedcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Hittade denna tråden när jag surfade runt lite själv i jakt på en kokare. Kanske något som hjälper dig i jakten, annars använd google och sök på tester för att få mer inblick i vad det finns att tillgå.

Tack, jag missade nog den!

Får man passa på att fråga vad du hittade för någon? Jag vill gärna ha en sån fasettkokare som de har på restauranger (sån man knäpper igen). Har googlat en del och det verkar mest finnas såna där skitkokare med glaslock och urtagbar insats.
Citera
2015-09-11, 11:19
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedcola
Tack, jag missade nog den!

Får man passa på att fråga vad du hittade för någon? Jag vill gärna ha en sån fasettkokare som de har på restauranger (sån man knäpper igen). Har googlat en del och det verkar mest finnas såna där skitkokare med glaslock och urtagbar insats.

Jag har inte skaffat någon ännu, jag fick inte köpa hem fler "onödiga" prylar för min sambo haha. Men jag är grym på att koka ris i gryta
Citera
2015-09-11, 11:31
Medlem
speedcolas avatar
Citat:
Jag har inte skaffat någon ännu, jag fick inte köpa hem fler "onödiga" prylar för min sambo haha. Men jag är grym på att koka ris i gryta

Haha jaja. Det är ju så smidigt med en kokare bara, som stänger av sig automatiskt när den är klar. Så slipper man stå och passa riset, och riskera att glömma av det osv. Frågan är väl bara om det är värt 1-2k som en "riktig" japansk kokare verkar gå på
Citera
2015-09-11, 11:35
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Haha jaja. Det är ju så smidigt med en kokare bara, som stänger av sig automatiskt när den är klar. Så slipper man stå och passa riset, och riskera att glömma av det osv. Frågan är väl bara om det är värt 1-2k som en "riktig" japansk kokare verkar gå på

Ja jag kom hem en dag och fick se en gryta min sambo bränt ris i, jag har aldrig funderat så länge på att slänga en gryta förut, man kan fortfarande se hur riskornen låg i gryta, det har etsat sig fast i botten.
Citera
2015-09-11, 12:03
Medlem
speedcolas avatar
Citat:
Ja jag kom hem en dag och fick se en gryta min sambo bränt ris i, jag har aldrig funderat så länge på att slänga en gryta förut, man kan fortfarande se hur riskornen låg i gryta, det har etsat sig fast i botten.

Haha, jag tycker det ofta lämnar märken efter sig i kastrullen även om man inte bränner. En gång glömde jag en gryta på hällen på 6an (högsta temperaturen). Lukten satt kvar i väggarna i köket i en hel vecka. Fick ha öppna fönster för att det ens skulle gå att vara där inne. Nää, det få nog bli en kokare ändå alltså!
Citera
2015-09-11, 12:38
Medlem
Sköljer du riset i durkslag (som man ska med basmati/jasmin-ris) innan kokning? Jag vet att om man kokar i vanlig gryta så (skummar) det om det inte är sköljt.
Citera
2015-09-11, 12:44
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Haha, jag tycker det ofta lämnar märken efter sig i kastrullen även om man inte bränner. En gång glömde jag en gryta på hällen på 6an (högsta temperaturen). Lukten satt kvar i väggarna i köket i en hel vecka. Fick ha öppna fönster för att det ens skulle gå att vara där inne. Nää, det få nog bli en kokare ändå alltså!

Jo det håller jag med om, men denna grytan koktes det ris i för över ett år sedan och märkena är kvar
Citera
2015-09-11, 12:44
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omnitrax
Sköljer du riset i durkslag (som man ska med basmati/jasmin-ris) innan kokning? Jag vet att om man kokar i vanlig gryta så (skummar) det om det inte är sköljt.

Jag sköljer aldrig mitt ris, och har aldrig fått skum i grytan. Det gäller att slå av på värmen strax innan det börjar koka.
Citera
2015-09-13, 00:54
Medlem
http://www.yumasia.co.uk/

Där har dom bra riskokare!
Citera
2015-09-15, 02:50
Medlem
speedcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeJohansson
http://www.yumasia.co.uk/

Där har dom bra riskokare!

Nice! Lät ju skitbra, gillar att det verkar vara den officiella sidan för zoyirushi (?). Har du köpt därifrån själv? Vad gick frakten på?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in