2015-09-11, 00:04
Medlem
Hej! Är student och bor hemma, så tar bara bidragsdelen av CSN, och jobbar lite vid sidan av. Eftersom jag inte spenderar särskilt mycket pengar får jag ca 1500-2000 över varje månad om jag inte fått in någon lön, och har sedan tidigare sparpengar på ca 35000 från diverse extraknäck och sommarjobb. Min tanke var att spara ihop till ca 50000 kr och sätta in dessa på ett fasträntekonto i 5 år, så att de växer och kan användas om jag skulle vilja studera längre än vad CSN vill ge mig pengar. Är alltså inne på min första CSN-termin.

Det var alltså min tanke. Grejen är att jag inte alls är insatt i hur man sparar på bästa sätt. Vill inte heller hålla på med att köpa och sälja fonder eller liknande, utan vill att de växer utan att jag behöver titta till dem hela tiden.

Skulle min idé fungera bra? Kan jag göra på något bättre sätt? Är väldigt tacksam för svar!
Citera
2015-09-11, 00:10
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Du kan ju lägga in typ 45k på ett fasträntekonto (se bara till att banken har statlig insättningsgaranti), men sedan leka runt med de övriga 5000 kronorna för att se om du kan få dem att växa. Du kan ju börja importera elektronik som du kan sälja till dina studentkompisar eller bygga en brännare och sälja fulsprit, möjligheterna är oändliga
Citera
2015-09-11, 18:46
Medlem
Koncensus är att inflationen är stigande och att räntorna i dagsläget är väldigt låga... Tror därför att det är en dålig idé att låsa sina pengar på ett "fasträntekonto" under 5år då dessa pengar i realiteten inte kommer öka ett piss i värde utan snarare minska i värde.

Varför har du bestämt dig för att endast spara ihop 50.000kr? Varför inte fortsätta med det månadssparande du har idag? Jag är ganska säker på att du med en vettig aktiv förvaltad fond från typ Didner & George eller Spilltan kan luta dig tillbaka och inte bekymra dig över att köpa eller sälja om du tänkt begränsa ditt sparande till 5år.

Man säger att börsen är skakig i nuläget och det är inte en osanning, men att du genom ett fasträntekonto skulle lyckas bättre än en bra fond på 5år har jag svårt att tro. Vad du gör i nuläget med de 35.000kronorna du redan sparat vill jag inte säga något om även om jag vet precis vad jag hade gjort...
Citera
2015-09-12, 17:15
Medlem
Vetefan vad jag tycker om att låsa pengarna i 5år, på ett dåligt sparsätt. Studietiden är ju en av bästa tiderna i livet, och det är inte så sällan man behöver pengar heller. (Resor, akuta kostnader, inte klarar studier och inte får csn, eller kanske kontantinsats till lägenhet?). Gissar på att du inte planerar på att bo hemma hela studietiden heller och då dyker det upp fler kostnader!

Personligen så hade jag haft dom på ett sparkonto. Eller fonder om du vill nå maximal avkastning av sparandet.
Citera
2015-09-12, 17:28
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SNOHV
Vetefan vad jag tycker om att låsa pengarna i 5år, på ett dåligt sparsätt. Studietiden är ju en av bästa tiderna i livet, och det är inte så sällan man behöver pengar heller. (Resor, akuta kostnader, inte klarar studier och inte får csn, eller kanske kontantinsats till lägenhet?). Gissar på att du inte planerar på att bo hemma hela studietiden heller och då dyker det upp fler kostnader!

Personligen så hade jag haft dom på ett sparkonto. Eller fonder om du vill nå maximal avkastning av sparandet.

som personen säger, ifall pengarna inte skall användas på mindre än 5år så är fonder ett bra alternativ. ifall dem kanske kommer behövas användas inom 5år är fonder risky. man vill ju inte lägga in 50k i en fond och sedan om 2 år så är pengarna värda 45k och man tvingas ta ut dem för att betala hyran. då är det bara å köra på vanligt sparkonto med 0.X% ränta
Citera
2015-09-12, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
som personen säger, ifall pengarna inte skall användas på mindre än 5år så är fonder ett bra alternativ. ifall dem kanske kommer behövas användas inom 5år är fonder risky. man vill ju inte lägga in 50k i en fond och sedan om 2 år så är pengarna värda 45k och man tvingas ta ut dem för att betala hyran. då är det bara å köra på vanligt sparkonto med 0.X% ränta

Håller med dig! Men även om pengarna backar 10% så kan ts ändå nå pengarna i en krissituation, vilket kan vara guldvärt. Men självklart bättre att inte röra pengarna alls över 5år!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in